Gå til innhold

Laktoseintoleranse

Anbefalte innlegg

Elisabeth87

Jeg er ei jente på snart 15 år som fikk beskjed våren 2001 at jeg hadde laktoseintoleranse. Jeg begynte da med en melkefri diett, og jeg lurer på hva jeg kan spise, og om dere vet om noen sider med melkefrie oppskrifter på mat, eller informasjon om Laktoseintoleranse/Melkeallergi.

Når jeg fikk konstatert at jeg hadde laktoseintoleranse begynte jeg å reagere på havre og rug også. Kan dette ha en sammenheng? Jeg ble testet for disse tingene, men testene ga ikke noe utslag.

Håper på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44725-laktoseintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Elisabeth87

Laktoseintoleranse betyr at du ikke tåler melkesukker og har ingenting med melkeallergi å gjøre. De aller fleste med laktoseintoleranse tåler små mengder melk og melkeprodukter, hvit ost tåles godt, men ikke brun ost. Yoghurt går bedre enn søt drikkemelk. Du kan prøve laktoseredusert lettmelk som finnes å få kjøpt i de aller fleste dagligvareforretninger.

Laktoseintoleranse er ikke en allergi. Den eneste sammenhengen som finnes med hvete og rug er at pasienter med cøliaki (glutenintoleranse) ofte også tåler laktose dårlig fordi sykdommen cøliaki når den ikke er behandlet fører til at tarmslimhinnen blir ødelagt.

Du kan lese om laktoseintoleranse i artikkelsamlingen på Doktor online - det er flere artikler om emnet der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44725-laktoseintoleranse/#findComment-169837
Del på andre sider

Elisabeth87

Kjære Elisabeth87

Laktoseintoleranse betyr at du ikke tåler melkesukker og har ingenting med melkeallergi å gjøre. De aller fleste med laktoseintoleranse tåler små mengder melk og melkeprodukter, hvit ost tåles godt, men ikke brun ost. Yoghurt går bedre enn søt drikkemelk. Du kan prøve laktoseredusert lettmelk som finnes å få kjøpt i de aller fleste dagligvareforretninger.

Laktoseintoleranse er ikke en allergi. Den eneste sammenhengen som finnes med hvete og rug er at pasienter med cøliaki (glutenintoleranse) ofte også tåler laktose dårlig fordi sykdommen cøliaki når den ikke er behandlet fører til at tarmslimhinnen blir ødelagt.

Du kan lese om laktoseintoleranse i artikkelsamlingen på Doktor online - det er flere artikler om emnet der.

Jeg visste en del av dette, men jeg reagerer på alt med melk i ...Hvis jeg f.eks spiser brød med melk i får jeg vondt i magen og diarre..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44725-laktoseintoleranse/#findComment-170083
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...