Gå til innhold

Brintellix 10 mg


Vidar71

Anbefalte innlegg

Jeg startet i går på Brintellix 10 mg pga nedstemthet. Er 18 timer siden første tab jeg tok hos lege i går ettermiddag. Tar sammen med Lovastatin kolesterolmed Norvasc blodtrykksmed og Marevan blodfortynnende. Tok så alle medisiner kl 0800.

Var egentlig mest bekymret for bivirkninger siden jeg har hatt tanker og førsøk på avslutte livet. 

Har ikke så langt merket hverken ubehag eller noe som helst men det tar nok tid før Brintellix virker. 

Håper iallefall bivirkninger uteblir men denne medisinen går for å være snill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Trenden med antidepressiva de siste 50 årene (kall det gjerne generasjoner med medisiner, hvor de gamle MAO-hemmere var 1.generasjon, TCA var 2.generasjon, SSRI var 3.generasjon og medisiner som Brintellix er 4.generasjon) er at medisinene egentlig ikke blir mer effektive (i noen tilfeller faktisk motsatt) men at medisinen er snillere gjennom at den er renere og mer spesifikk i effekten, og derfor gir mindre bivirkninger, og at den er mindre giftig i overdoser og har mindre interaksjoner.

Med Brintellix slipper du ofte den paradoksale reaksjonen som gjør deg verre i starten. Men det tar gjerne 4-6 uker på rett dose før du vet om det fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei,

Trenden med antidepressiva de siste 50 årene (kall det gjerne generasjoner med medisiner, hvor de gamle MAO-hemmere var 1.generasjon, TCA var 2.generasjon, SSRI var 3.generasjon og medisiner som Brintellix er 4.generasjon) er at medisinene egentlig ikke blir mer effektive (i noen tilfeller faktisk motsatt) men at medisinen er snillere gjennom at den er renere og mer spesifikk i effekten, og derfor gir mindre bivirkninger, og at den er mindre giftig i overdoser og har mindre interaksjoner.

Med Brintellix slipper du ofte den paradoksale reaksjonen som gjør deg verre i starten. Men det tar gjerne 4-6 uker på rett dose før du vet om det fungerer bra.

Tusen takk for svar 👍

 Har ikke merket noe spesiellt etter oppstart men nå skal jeg ut å handle for mor som ligger etter hjerneslag. Helt plutselig får jeg et ubeskrivelig ubehag i hode. Kan sammenliknes med å bli snudd på hue helt brått for så komme på rett kjøl igen. Jeg må avvente litt med handling men må uansettgjøre det senere idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Vidar71 skrev:

Tusen takk for svar 👍

 Har ikke merket noe spesiellt etter oppstart men nå skal jeg ut å handle for mor som ligger etter hjerneslag. Helt plutselig får jeg et ubeskrivelig ubehag i hode. Kan sammenliknes med å bli snudd på hue helt brått for så komme på rett kjøl igen. Jeg må avvente litt med handling men må uansettgjøre det senere idag. 

Hvordan gikk handlingen?

Anonymkode: 35840...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drøyde litt med å handle. Var helt ærlig ikke meg selv. Føltes som om jeg var et annet sted...vanskelig å beskrive men var nesten samme følelse som da man våkner av narkose. 

Var hjemme kl 1530.

I Januar tok jeg overdose med smertestillende. Jeg og lege har klart å snu de tankene. Men nå ikveld f

Endret av Vidar71
Vil ikke si.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sove, tørr i munn..skal kjøre til Oslo mandag så må dropoe Brintellix for dette blir uforsvarlig er tross alt 14 mil en vei. Fatter ikke hvorfor medisin påvirker søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo mulig å både fortsette linjen for å bli bra ved å ta medisin Og komme seg til Oslo ved å bruke NSB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har time på Majorstua kl 0910 så time på Lillestrøm kl 1240 så kl 1900 på OUS så blir en håpløs situasjon. Jeg bor på bygda med 2 bussavganger i døgnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Vidar71 skrev:

Har time på Majorstua kl 0910 så time på Lillestrøm kl 1240 så kl 1900 på OUS så blir en håpløs situasjon. Jeg bor på bygda med 2 bussavganger i døgnet

Har du ingen som kan kjøre deg til sentrum? Taxi? Det må jo være ypperlig å ta tog til Oslo der du bare kan hive deg på buss, trikk eller tog mellom de ulike stedene du skal, da slipper du jo faktisk parkeringsavgift også? 

Anonymkode: 35840...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige dekker ikke Taxi. De mener buss er alternativet og da jeg har time Kl 0910 på en klinikk på Majorstua og første buss går herfra kl 0800 så sier det litt. Så er det å rekke alt på denne dagen da jeg har 0 erfaring med buss og trikk for den del. Jeg hadde garantert rota meg bort i den jungelen nede i Oslo. Men ingen bekymring jeg droppet Brintellix og prioriterer timene jeg har. Må dra hjemmefra Kl 0530 skal jeg rekke første time pga rushtrafikken. Jeg betaler heller P avgift fremfor å ikke rekke timer jeg må betale fullt ut om jeg ikke rekker de. Alt høres så enkelt ut da man bor i byen men slik fungerer det ikke for oss på bygda der de legger ned det meste av offentlige tjenester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Vidar71 skrev:

Det offentlige dekker ikke Taxi. De mener buss er alternativet og da jeg har time Kl 0910 på en klinikk på Majorstua og første buss går herfra kl 0800 så sier det litt. Så er det å rekke alt på denne dagen da jeg har 0 erfaring med buss og trikk for den del. Jeg hadde garantert rota meg bort i den jungelen nede i Oslo. Men ingen bekymring jeg droppet Brintellix og prioriterer timene jeg har. Må dra hjemmefra Kl 0530 skal jeg rekke første time pga rushtrafikken. Jeg betaler heller P avgift fremfor å ikke rekke timer jeg må betale fullt ut om jeg ikke rekker de. Alt høres så enkelt ut da man bor i byen men slik fungerer det ikke for oss på bygda der de legger ned det meste av offentlige tjenester. 

Det handler om å se løsninger og ikke begrensinger. Og du vet ikke om jeg for min del bor på bygda eller i by og har samme utfordringer som deg eller ikke :) 

Men det er ditt valg. 

Anonymkode: 35840...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok for mye utfordringer med å reise kollektivt. Dette er ikke første gang jeg er til behandling i Oslo og ser ikke lett på å kunne finne riktig buss der en gang. Er derfor jeg fikk samlet alle timer på en dag. Og at jeg skulle begynne på Brintellix fredag var langt fra planlagt og tross jeg hadde en god samtale med lege som samme uke hadde hatt besøk fra Brintellix sin salgsrepresentant så tror jeg ikke lege heller kunne forutse dette med søvnforstyrrelser. 

Jeg vet ikke hvor du bor det er riktig 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Else Hoeibraaten <[email protected]> 25. mars 2019 kl. 18:31

 Jeg tok kontakt med produsenten av Brintellix. Har flere svar fra De men det viser at De tar dette mer på alvor enn noen av Dere her inne gir utrykk for. 

 

Takk for din henvendelse.

Det er leit å høre om din opplevelse.

Vi kjenner ikke din sykehistorie, og kan derfor ikke gi  deg noen råd eller anbefalinger.

Det er viktig at du snakker med din behandlende lege om dette.

Vi har meldt din hendelse til vårt globale bivirkningsregister.

 

Med vennlig hilsen

 

Medisinsk avdeling, Lundbeck Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
41 minutter siden, Vidar71 skrev:
Else Hoeibraaten <[email protected]> 25. mars 2019 kl. 18:31

 Jeg tok kontakt med produsenten av Brintellix. Har flere svar fra De men det viser at De tar dette mer på alvor enn noen av Dere her inne gir utrykk for. 

 

Takk for din henvendelse.

Det er leit å høre om din opplevelse.

Vi kjenner ikke din sykehistorie, og kan derfor ikke gi  deg noen råd eller anbefalinger.

Det er viktig at du snakker med din behandlende lege om dette.

Vi har meldt din hendelse til vårt globale bivirkningsregister.

 

Med vennlig hilsen

 

Medisinsk avdeling, Lundbeck Norge

Dette er et standardsvar. De melder alltid bivirkninger videre, de kan ikke noe annet. 

Anonymkode: fbb52...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...