Gå til innhold

Hva kjennetegner et godt eller dårlig immunforsvar?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Husker min mor i min barndom ble så dårlig i" Beging influensaen" og sa etterpå at hun trodde det hadde senere gitt henne mye immunitet mot senere års influensaer.

En kollega av utenlandsk opprinnelse så han hadde svekket immunforsvar og sa det var opphavet til hans plager og hans hovedsykdom.

Leste også på nett at skorpeskabb skyldes dårlig immunforsvar.

Er dårlig immunforsvar medfødt? Har det en psykisk komponent?

Kan immunforsvaret  på senere tidspunkt styrkes på noe måte? Kosten kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Maggie55 skrev:

Husker min mor i min barndom ble så dårlig i" Beging influensaen" og sa etterpå at hun trodde det hadde senere gitt henne mye immunitet mot senere års influensaer.

Det kan godt stemme, i hvert fall til en viss grad. Sesonginfluensa er et sammensatt virus som man aldri vet den nøyaktige "oppskriften" på. Hvis man er immun mot en "hovedkomponent", enten det skyldes sykdom eller vaksine fra tidligere, kan man unngå sykdom (eller få en mild variant) når det kommer et liknende virus, i hvert fall i noen år framover. 

(Var det Hong Kong-syken du tenkte på? Det var en knallhard influensa på 60-tallet.)

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Var Hong Kong.Husker min mor satt ved gjøtulovnen  og stekte pannekaker når jeg kom hjem fra skolen og var meget syk stakkar. Var ikke bare for alle å løpe til legen den gang. Husker ikke om jeg selv ble syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...