Gå til innhold

Hyppige oppvåkninger, men klarer ikke å komme til meg selv

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg ikke sover om natten, men jeg gjør jo det... Men jeg våkner gang på gang uten at jeg klarer å komme til meg selv. Dette er veldig ubehagelig fordi jeg er i en tilstand med masse negative følelser eller angst - og tror at jeg bare må sove videre. Men om jeg klarer å komme meg ut av denne "dvalen" så forsvinner de negative følelsene. Jeg har opplevd det samme etter oppvåkning av narkose. Alt er ubehagelig, men jeg klarer ikke å komme til meg selv/ våkne. OG jeg har opplevd at jeg føle meg våken, men ikke kommer ut av søvnen uten at jeg har vært negative følelser. 

Jeg klarer ikke å se noen sammenheng mellom hva jeg har opplevd dagen/ kvelden i forveien, medisiner osv. 

Er det noen som skjønner hva dette er og hva som forårsaker det?

Fortsetter under...

7 timer siden, Bergogdal skrev:

Kanskje søvnparalyse?

Kanskje. Men jeg føler meg ikke lammet, og har ingen hallusinasjoner. Bare at jeg føler jeg verken klarer å våkne eller sovne. Og at tilstanden er ubehagelig (stort sett)

8 timer siden, Bergogdal skrev:

Kan du bevege deg når du er i denne tilstanden?

Jeg vet ikke, for jeg er på en måtte ikke bevisst kroppen. Men dette skjer som sagt flere ganger i løpet av natta. Og når det plutselig går opp for meg (eller jeg blir våken nok) at jeg bare kan stå opp, er jeg relativt normal. Men det er akkurat som hodet ikke forstår at jeg kan stå opp og denne tilstanden forsvinner. Det føles ikke som en drøm, jeg har ikke masse mareritt og sånn. Og tankene er ganske like de jeg kunne tenkt i våken tilstand. Jeg føler meg våken, men hjernen forstår ikke at jeg kan stå opp/ bryte dette ubehagelige. Så da blir jeg værende hele natten i denne ubehagelige tilstanden. Dagen etter føler jeg meg trørr og uopplagt (mangel på søvn)

46 minutter siden, susis skrev:

Jeg vet ikke, for jeg er på en måtte ikke bevisst kroppen. Men dette skjer som sagt flere ganger i løpet av natta. Og når det plutselig går opp for meg (eller jeg blir våken nok) at jeg bare kan stå opp, er jeg relativt normal. Men det er akkurat som hodet ikke forstår at jeg kan stå opp og denne tilstanden forsvinner. Det føles ikke som en drøm, jeg har ikke masse mareritt og sånn. Og tankene er ganske like de jeg kunne tenkt i våken tilstand. Jeg føler meg våken, men hjernen forstår ikke at jeg kan stå opp/ bryte dette ubehagelige. Så da blir jeg værende hele natten i denne ubehagelige tilstanden. Dagen etter føler jeg meg trørr og uopplagt (mangel på 

Vet ikke hvilke diagnoser du har, men hvis det ikke kan forklares ut fra noe som allerede er kjent så burde du snakket med en nevrolog.

Annonse

1 time siden, Bergogdal skrev:

Vet ikke hvilke diagnoser du har, men hvis det ikke kan forklares ut fra noe som allerede er kjent så burde du snakket med en nevrolog.

Tusen takk for tilbakemeldingene dine, Bergogdal. Ang diagnose mener de at jeg har tilbakevendende depresjon, men fordi jeg samtidig har mye energi og oppturer og tankekjør, kan det også være bipolar 2. Tester derfor ut Lamictal nå. Jeg har også panikkangst (muligens også generell angst??) Jeg vet ikke om noe av dette skaper slike tilstander. Jeg har hatt dette et halvt års tid, tror jeg. (I alle fall var det første gangen jeg ble klar over det). Har du noen formeninger om hva det kan være ettersom du mener jeg bør snakke med nevrolog?

1 time siden, susis skrev:

Tusen takk for tilbakemeldingene dine, Bergogdal. Ang diagnose mener de at jeg har tilbakevendende depresjon, men fordi jeg samtidig har mye energi og oppturer og tankekjør, kan det også være bipolar 2. Tester derfor ut Lamictal nå. Jeg har også panikkangst (muligens også generell angst??) Jeg vet ikke om noe av dette skaper slike tilstander. Jeg har hatt dette et halvt års tid, tror jeg. (I alle fall var det første gangen jeg ble klar over det). Har du noen formeninger om hva det kan være ettersom du mener jeg bør snakke med nevrolog?

Bare hyggelig:-)

Jeg syntes det kunne høres ut som en variant av søvnparalyse. Tenker også at det sikkert finnes flere tilstander innenfor nevrologenes fagfelt som kunne forklare dette. Har du tatt eeg-undersøkelse?

2 timer siden, Bergogdal skrev:

Bare hyggelig:-)

Jeg syntes det kunne høres ut som en variant av søvnparalyse. Tenker også at det sikkert finnes flere tilstander innenfor nevrologenes fagfelt som kunne forklare dette. Har du tatt eeg-undersøkelse?

Da skal jeg sette det på "lista" over hva som kan sjekkes. Skal først få stabilisert lamictal - og så må andre symptomer vurderes da i følge legen. Men setter pris på tilbakemeldingene, dine - ift å få litt mer forståelse Er det søvnparalyse, er det vel ikke noe å gjøre noe med? Har opplevde denne lammelsen et par anger, men det er flere år siden, og var annerledes for da våknet jeg etter litt. Har bare tatt vanlig eeg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...