Gå til innhold

Dere damer, hvordan er det med pms og de evt diagnosene og symptomene?..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lenge blitt mye, mye verre mentalt i perioder som varer 2-7 dager ca, det er så ille og jeg hater nesten å leve da. Min mann blir like bekymret hver gang og nå sist ville han ha meg på legevakten, noe jeg nektet.. Men de daglige symptomene som angst, depresjon, sinne, "lei av livet" der alt ser håpløst ut osv, blir mye verre i en periode i mnd og det har nå gått opp for meg at det sikkert er pms..

Jeg har tidligere lest at pms-plager kan bli ganske ille, og verre med årene, og jeg lurer på om det er rett og slett det som står på når jeg er lengst nede?🤔🙄

Anonymkode: b715f...9ab

Fortsetter under...

I perioder hvor jeg ikke har vært deprimert har jeg vært plaget av pms, jeg ser like mørkt på tilværelsen de 2-3 første dagene i syklusen, men ikke før mens inntreffer riktignok.

Har ikke tenkt over om jeg blir verre av depresjon når det står på.

Gikk på Cerazette i noen år, og hadde ikke mens. Det var totalt sett en veldig god periode for meg. 

AnonymBruker
49 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Har du lest om PMDD?

Takk for tipset, googlet det nå, og det er som å lese om meg, også de fysiske plagene! 

Dumt det forverrer de psykiske symptomene mine da, det er slitsomt nok uten. Samtidig er det kanskje lettere å komme gjennom når jeg kan forklare det med pms..

Annonse

Gjest franklyscarlet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset, googlet det nå, og det er som å lese om meg, også de fysiske plagene! 

Dumt det forverrer de psykiske symptomene mine da, det er slitsomt nok uten. Samtidig er det kanskje lettere å komme gjennom når jeg kan forklare det med pms..

Jeg kjenner meg også igjen i de symptomene😊 Er «relativt bipolar» fra før av, så blir muligens mer påvirket av hormonendringer enn andre.

Planlegger dere barn? Hvis ikke prøv å stoppe syklusen med enten cerazette eller hormonspiral. Jeg er har gjort det pga mye smerter og dårlig humør og ble kvitt humørsvingningene men smertene var der fortsatt utenom de som helt sikkert var menssmerter. 

AnonymBruker
7 timer siden, Soletti skrev:

Planlegger dere barn? Hvis ikke prøv å stoppe syklusen med enten cerazette eller hormonspiral. Jeg er har gjort det pga mye smerter og dårlig humør og ble kvitt humørsvingningene men smertene var der fortsatt utenom de som helt sikkert var menssmerter. 

Jeg kan ikke få barn, men jeg har tidligere reagert negativt på tilførte hormoner, og jeg er snart 39 år, og jeg trodde jeg da var for "gammel" for sånt? Men dette er jo noe å ta opp med legen!😊 Takker for tipset!

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke få barn, men jeg har tidligere reagert negativt på tilførte hormoner, og jeg er snart 39 år, og jeg trodde jeg da var for "gammel" for sånt? Men dette er jo noe å ta opp med legen!😊 Takker for tipset!

Jeg er passert 40 og kan heller ikke få barn men jeg har jo allikevel mens og de problemene hvis ikke jeg bruker cerazette som jeg gjør. Jeg skal gå på de til jeg fyller 50, da antar jeg (Og gynekologen) overgangsalderen har tatt over jobben tablettene gjør. Jeg tåler ikke vanlige p-piller, p-ring, sprøyte etc pga hormontypen. Cerazette er anderledes sammensatt mtp hormoner så de tåles helt fint. Hør med legen din om dette. Skriv ned hva du har brukt som du ikke har tålt, det kan gi svar på hva det er du ikke tåler og om cerazette kan være ett alternativ. Hvis du prøver de og det blir feil kan du bare slutte å ta de, de går raskere ut av kroppen enn andre hormoner. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...