Gå til innhold

rør med hemp


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg skulle bare skifte et toalett, kjøpte ny toalett, og nye rørdeler, skrudde av den gamle, flisla og la på sanitærsilikon under og satte på den nye.

Da skulle man tro det meste var gjort, men nei, jeg får ikke opp skruene...

Dvs jeg har kjøpt ny stoppekran, da den gamle kilte seg fast, men for å få av stoppekranen, den gamle, må jeg skru, og den sitter bom fast.

Nå har jeg oppdaget at den gamle er festet med noe jeg tenker er hemp, men uansett sitter jeg fast, jeg får ikke av den gamle kranen, som har kilt fast åpne og lukke mekanismen for vanninntak. Den nye passer i størrelse, så hele plunderet nå er at jeg ikke får av den gamle pga av hempen. Hele poenget med å skifte dette selv, var å spare 7000 kr som var billigste tilbud jeg fikk på å skifte fra gammel til ny toalett.

Jeg har forsøkt google dette, hvordan få løs rørdeler festet med hemp, men jeg finner ingenting om det, imidlertid finner jeg hvordan man fester rørdeler med hemp, men ingen ting om hvordan få fra hverandre.

Jeg har lurt på om jeg kan varme opp rørdelene? om dette er trikset, jeg kan jo prøve, men om noen her inne skulle ha noen erfaring setter jeg stor pris på å høre om det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min svarer deg:
Hei. Ventilen/krana er nok ikke bare skrudd sammen med hamp, siden du ikke får løsnet dette. Den kan også være montert med Sicaflex. Det er nesten sterkere enn lim, og da får du ikke demontert. dessverre må du nok kappe/skære

Håper dette hjalp deg, dette kan jeg ingenting om 🤐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
3 timer siden, Dorthe skrev:

Mannen min svarer deg:
Hei. Ventilen/krana er nok ikke bare skrudd sammen med hamp, siden du ikke får løsnet dette. Den kan også være montert med Sicaflex. Det er nesten sterkere enn lim, og da får du ikke demontert. dessverre må du nok kappe/skære

Håper dette hjalp deg, dette kan jeg ingenting om 🤐

Tusen takk for svar!

Jeg begynte mistenke at det måtte skjæring til ja...

Kunne du spørre mannen din om dette er noe man kan gjøre selv? Eller om det ikke er å anbefale. Selve skjæringen går jo greit, men tenker på den tettingen rundt rørene, som jeg ser rørleggere gjør, 

Jeg har kjøpt gjengeteip, men man må kanskje ha rørlegger da om man skal kappe rør. Uansette takk for svar, det var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Madelenemie skrev:

Tusen takk for svar!

Jeg begynte mistenke at det måtte skjæring til ja...

Kunne du spørre mannen din om dette er noe man kan gjøre selv? Eller om det ikke er å anbefale. Selve skjæringen går jo greit, men tenker på den tettingen rundt rørene, som jeg ser rørleggere gjør, 

Jeg har kjøpt gjengeteip, men man må kanskje ha rørlegger da om man skal kappe rør. Uansette takk for svar, det var oppklarende.

Han er ute med en kompis nå så jeg svarer deg senere 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
13 timer siden, Dorthe skrev:

Han er ute med en kompis nå så jeg svarer deg senere 😉

Hei!

Det er veldig snilt, takk.

Jeg har kjøpt hamp, leser nå litt om hvordan man hemper rør, det ser egentlig veldig greit ut.

Dette syns jeg er nyttig grunnkunnskap, det kommer mye bra ut av å ha en økonomi der man må ta i et tak selv i blant,, som feks at man lærer seg nye ting, kunnskap som er grunnleggende, man blir mer overlevelsesdyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han svarer 

Dersom du kapper selv, så har du vel ikke gjenger igjen på røret? Er det kobber rør? Gjengetape er det som brukes i dag, ikke hamp. Jeg forstår du ønsker spare penger. Men, en rørlegger gjør jo jobben profesjonelt og med garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
På 5.3.2019 den 15.11, Dorthe skrev:

Han svarer 

Dersom du kapper selv, så har du vel ikke gjenger igjen på røret? Er det kobber rør? Gjengetape er det som brukes i dag, ikke hamp. Jeg forstår du ønsker spare penger. Men, en rørlegger gjør jo jobben profesjonelt og med garanti.

Hei

Takk for svar.

Nei stålrør, ikke kobber til toalett.

Jo det brukes hamp fortsatt, noen liker hjertefeil, som jeg kjøpte først, mens andre sverger til hamp, som jeg kjøpte sist.

Jeg kutter, også får du vite hvordan det går 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 5.3.2019 den 15.11, Dorthe skrev:

Han svarer 

Dersom du kapper selv, så har du vel ikke gjenger igjen på røret? Er det kobber rør? Gjengetape er det som brukes i dag, ikke hamp. Jeg forstår du ønsker spare penger. Men, en rørlegger gjør jo jobben profesjonelt og med garanti.

Hei!

Det gikk 🙂

alt fungerer, ingen lekkasjer, og den spyler og alt er kjempefint:-)

Selve fugingen er ikke så pen, men jeg har lært nå en hel del, også om flislegging, for ikke å snakke om enkle rørarbeider.

Heldigvis hadde jeg kjøpt et helt sett med paktninger, bare for å ha alle størrelser, og gjengepasta kjøpte jeg for kjøkkenkranen, men litt feilkjøp, for for kjøkkenkraner må man ha næringsmiddelgodkjent fett, så da kjøpte jeg armaturfett som var næringsmiddelgodkjent, men nå:-) nå fikk jeg altså bruk for tuben med gjengepasta det var tilfredstillende, og såå mange penger spart!

Nå er jeg veldig glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
45 minutter siden, Dorthe skrev:

Så fink du er.  Jeg er skikkelig imponert. Tviler på at jeg hadde satt i gang det alene.

Takk:-)

Jeg som en gang var så redd for bakterier..:-) Har vært både nedi kloakkrør og vasket rør og alle gamle greier rene. Det er litt av en terapi å åpne opp en toalett og sage ned røret som stakk opp av gulvet. For meg handler det om penger og prioritering, og det var en god timelønn jeg hadde, så vel verdt.

Burde sove nå, men tror jeg ble så glad for at alt fungerte, at jeg ble litt "gira"...vet ikke om riktig ord, men jeg ble veldig glad, når vannet fyltes i sisternen...når rørene ikke lakk, ingen steder..., og når doen spylte ned, og ikke rant utover noe sted...Jeg tenkte "gud nå som jeg har limt det toalettet så godt fast i gulvet, (for jeg har limt det) så godt fast i gulvet...hva da om det renner drittvann utover...

Så tenk lettelsen:-) jeg har spylt og spylt, mange ganger nå, og det verken lekker vann eller renner dovann ut 🙂

Så derfor "feirer" jeg nå, leser om hvordan renovere en gammel trapp, og prøver finne ut av det med hundevogn, men nå bør jeg sove. Takk for at du svarte, jeg ble glad:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
14 timer siden, Madelenemie skrev:

Takk:-)

Jeg som en gang var så redd for bakterier..:-) Har vært både nedi kloakkrør og vasket rør og alle gamle greier rene. Det er litt av en terapi å åpne opp en toalett og sage ned røret som stakk opp av gulvet. For meg handler det om penger og prioritering, og det var en god timelønn jeg hadde, så vel verdt.

Burde sove nå, men tror jeg ble så glad for at alt fungerte, at jeg ble litt "gira"...vet ikke om riktig ord, men jeg ble veldig glad, når vannet fyltes i sisternen...når rørene ikke lakk, ingen steder..., og når doen spylte ned, og ikke rant utover noe sted...Jeg tenkte "gud nå som jeg har limt det toalettet så godt fast i gulvet, (for jeg har limt det) så godt fast i gulvet...hva da om det renner drittvann utover...

Så tenk lettelsen:-) jeg har spylt og spylt, mange ganger nå, og det verken lekker vann eller renner dovann ut 🙂

Så derfor "feirer" jeg nå, leser om hvordan renovere en gammel trapp, og prøver finne ut av det med hundevogn, men nå bør jeg sove. Takk for at du svarte, jeg ble glad:-)

Vanvittig så flink du er til å lære deg nye ting, prøve ut, og gjennomføre! Jeg er mektig imponert!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎03‎.‎2019 den 22.18, Madelenemie skrev:

Jo det brukes hamp fortsatt, noen liker hjertefeil, som jeg kjøpte først, mens andre sverger til hamp, som jeg kjøpte sist.

Løsrevet fra sammenhengen ble dette en veldig - eh - interessant setning.

15 timer siden, påskelilje skrev:

Vanvittig så flink du er til å lære deg nye ting, prøve ut, og gjennomføre! Jeg er mektig imponert!!!!

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 7.3.2019 den 17.23, påskelilje skrev:

Vanvittig så flink du er til å lære deg nye ting, prøve ut, og gjennomføre! Jeg er mektig imponert!!!!

Hei!

Takk det var ikke verre enn å skifte skermer og kameraer m.m. på mobiler egentlig.

Det som var verre var å finne brukbare forklaringer, så jeg filmer litt mer nå, mer hva jeg gjør, sånn at jeg kan hjelpe andre, enten med å gjøre det selv, helt eller gjøre delvis.

Jeg måtte til slutt ta valg som ikke var så enkle, pga av mangel på forklaringer på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
På 8.3.2019 den 8.36, laban skrev:

Løsrevet fra sammenhengen ble dette en veldig - eh - interessant setning.

Enig!

Takk.

Ja jeg får til mye, sånt av reperasjonsting.

Føler liksom det er nokså greit det meste, jeg har jo yoytube...det hjelper en hel del.

Tenk på bestemoren min hun fant ut av alt selv, oppkobling til strøm m.m. uten en gang å ha gått mer enn 7 år på skole og uten youtube, det forundres jeg mer over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...