Gå til innhold

Samfunnets syn på mannen og gutters skoleprestasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet jo ikke om det er noen sammenheng, men jeg tenker i alle fall at det kan være det.

Det har vært en trend i mange år å fremstille menn som dumme. Det ser man jo f.eks. i TV-reklamer. De fleste har vel blant annet sett han "dumme fyren" fra Rema1000-reklamen som går nå. Og for ikke lenge siden var det en reklamesnutt om en far som hadde kjøpt flyvedrakt til seg selv og dattera hvorpå moren utbryter "Er du helt idiot?" Og alle kjenner til begrepet "man-flu" hvor mannen liksom overdriver egne symptomer noe unødvendig voldsomt. Det er ikke synd på en mann som føler seg syk, må vite! Eksemplene er mange. Også det med at menn fremstilles som å kun klare å tenke på én ting av gangen (og derfor er enkle sjeler), mens kvinner klarer å ha mange tanker i hodet samtidig (og derfor er smartere enn menn). Og folk ler siden alt fremstilles som humor, men likevel med et snev av "sannhet" i det.

Gutter/menn får også se at kvinner klarer seg meget godt uten dem. Det finnes jo så mye "kjekt" på bl.a. Kondomeriet!  -noe TV-reklamer i mine øyne informerer litt for ivrig om. I beste sendetid, også når barn sitter med foreldrene og ser på et familieprogram, får vi servert bilder av vibratorer, dildoer, og andre seksuelle hjelpemidler myntet på kvinner. Hvem trenger en mann når det finnes så mye fint i plastikk og gummi, liksom? Husker en reklame fra Kondomeriet en gang hvor en kvinne kjørte frem og tilbake over en fe-rist til hun fikk orgasme. Er slikt virkelig noe å servere barn (eller voksne) mens de sitter og spiser tacoen sin? 

Og det hadde tatt seg dårlig ut om en mann spilte i en lignende rolle! Men fordi det er en kvinne så er liksom alt greit? 🤔

Og nå kjempes det for at enslige kvinner kan få assistert befruktning og få barn på den måten i stedet for å lage barn på naturmåten. (Hvem trenger vel å ha sex med en virkelig mann for å få barn? Og så er det jo fryktelig kjekt å slippe å forholde seg til en potensiell plagsom barnefar, da!).

Aner som sagt ikke om det er noe hold i det jeg sier i innlegget her, men kan det være slik at gutter tidlig forstår at det ikke forventes så mye av dem fordi samfunnet "sier" at de er dumme og ubrukelige?

Smågutter har en tendens til å ha mer "mark i rompa" på skolen, og de modnes jo litt seinere enn jenter. Kan det være sånn at det muligens stilles færre krav til gutter allerede fra starten av, (stakkars, du kan ikke bedre, du..) og at de allerede i barnehagen og småskolen får den oppfatning at de er dummere enn jenter? Og derfor ikke har nok selvtillit til, eller ser noen vits i, å kjempe seg til gode karakterer på skolen? 

Men så finnes det heldigvis maaange gutter og menn som likevel kommer godt ut av det, gjør det godt både på skolen og i arbeidslivet, og blir gode ressurser for både familie, venner og samfunnet. :)

Jeg synes bare at "kvinnekampen" har gått litt for langt i enkelte sammenhenger, og er redd for at det kan ha gått utover gutter/menn på en uheldig måte. Men som sagt; jeg har ikke peiling. Jeg bare synser og tenker en torsdags formiddag.

 

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I beste sendetid, også når barn sitter med foreldrene og ser på et familieprogram, får vi servert bilder av vibratorer, dildoer, og andre seksuelle hjelpemidler myntet på kvinner.

Hm - jeg har tydeligvis sluttet å se familieprogrammer. For så vidt ikke unaturlig, siden barna er voksne.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært en trend i mange år å fremstille menn som dumme. Det ser man jo f.eks. i TV-reklamer.

Skandinaviske TV-reklamer inneholder ofte mer humor enn de amerikanske. Dessuten opptrer kvinner i flere roller enn som forbrukere av skjønnhetsprodukter, rengjøringsmidler og babyartikler. Det finnes fortsatt rikelig med spillefilmer og andre arenaer der menn er smarte, sterke og dominerende og redder både kvinner (som ikke er noen av delene) og verden. Det er massevis av menn i mediebransjen, så jeg tror nok de er i stand til å slå tilbake hvis de synes de blir ensidig framstilt.   

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nå kjempes det for at enslige kvinner kan få assistert befruktning og få barn på den måten i stedet for å lage barn på naturmåten. (Hvem trenger vel å ha sex med en virkelig mann for å få barn? Og så er det jo fryktelig kjekt å slippe å forholde seg til en potensiell plagsom barnefar, da!).

Sett fra kvinnesiden er en stor del av problemet at menn ikke blir klare for familieforpliktelser før det nesten er for sent å få barn med noen på omtrent samme alder. Gutta trives så godt i fasen der man reiser, fester og bruker mye tid og penger på seg selv og kompisene, at de forblir der til de kommer i 40-årskrisen. For kvinnene tikker klokka ubehagelig høyt før den tid.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare at "kvinnekampen" har gått litt for langt i enkelte sammenhenger, og er redd for at det kan ha gått utover gutter/menn på en uheldig måte.

Vi skal ikke gå så mange år tilbake før "kvinnekampen" (eller kampen for likestilling) var svært omstridt og høyst nødvendig.

Jeg synes menn skal ta tilbake noe av makten de har mistet når det gjelder barna og i større grad jobbe i barnehager og obligatorisk skole (og da ikke bare som ledere bak en kontordør, men i nærkontakt med barna på alle alderstrinn). Det er bra for alle at ikke ett kjønn dominerer en bransje, og både gutter og jenter vil ha glede av at ikke disse viktige institusjonene blir styrt av kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, laban skrev:

 

Jeg synes menn skal ta tilbake noe av makten de har mistet når det gjelder barna og i større grad jobbe i barnehager og obligatorisk skole

De fleste menn ønsker ikke den type jobber.

Anonymkode: 05683...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste menn ønsker ikke den type jobber.

Anonymkode: 05683...8d5

Nei, men da nytter det heller ikke å klage over feminisering av barnehager og skoler. Det er menn som har vært gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste menn ønsker ikke den type jobber.

Anonymkode: 05683...8d5

Jeg jobber i bibliotek og i området her er det mange menn som jobber i barnehage og en del av dem har gjort det i mange år. Ser ut til at de trives godt også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, laban skrev:
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Sett fra kvinnesiden er en stor del av problemet at menn ikke blir klare for familieforpliktelser før det nesten er for sent å få barn med noen på omtrent samme alder. Gutta trives så godt i fasen der man reiser, fester og bruker mye tid og penger på seg selv og kompisene, at de forblir der til de kommer i 40-årskrisen. For kvinnene tikker klokka ubehagelig høyt før den tid.

Det var da voldsomt til generalisering! Og du stiller deg her som talerør og representant for "kvinnesiden". Det beviser jo bare at du tilhører den kvinneandelen som synes menn er ubrukelige og dumme! Heldigvis finnes det mange kvinner som ikke er enige med deg og de andre rødstrømpene i dette.

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, laban skrev:

Nei, men da nytter det heller ikke å klage over feminisering av barnehager og skoler. Det er menn som har vært gutter.

En behøver ikke drive feministisk propaganda i barnehage og skole av den grunn. Undervisningen skal være nøytral.

Anonymkode: 05683...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til generalisering!

Nå må du ta med i betraktning at jeg svarte på dette og la meg på et tilsvarende nivå mht. generalisering:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem trenger vel å ha sex med en virkelig mann for å få barn? Og så er det jo fryktelig kjekt å slippe å forholde seg til en potensiell plagsom barnefar, da!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, laban skrev:

.

Jeg synes menn skal ta tilbake noe av makten de har mistet når det gjelder barna og i større grad jobbe i barnehager og obligatorisk skole

Ta tilbake makta de har mistet når det gjelder barna? Hva mener du med det? Jeg tror ikke at de har mistet noen makt, men heller at de har blitt påtvunget tid med barna og inn i typiske kvinneyrker. Fordi det forventes og kreves av dem. 

Hvis de skulle ha "tatt tilbake makta" når det gjelder barn og arbeid med barn, så betyr det vel heller at de skal kjempe seg tilbake til den status de hadde før likestillingskravene? Men det er vel ikke det du mener..

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Nå må du ta med i betraktning at jeg svarte på dette og la meg på et tilsvarende nivå mht. generalisering:

 

Haha, det der var jo ironi! Men beklageligvis skjønte du ikke det.

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En behøver ikke drive feministisk propaganda i barnehage og skole av den grunn. Undervisningen skal være nøytral.

Dette handler ikke om propaganda, men om undervisningsmetoder som er effektive og "treffsikre" for barn med forskjellige egenskaper. Egentlig uansett kjønn, men hvis vi først deler på den måten, er det enkelte ting som peker seg ut. Mange gutter (og sikkert noen jenter også) vil eksempelvis lære mer hvis det var flere tall og mindre tekst i matteundervisningen, mer konkurranse på områder enn å sitte stille og pusle / fargelegge, osv. Jeg påstår ikke at skolen og barnehagene er bare sånn, men det ville bli en bedre mix hvis det var flere mannlige pedagoger på de banene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta tilbake makta de har mistet når det gjelder barna? Hva mener du med det? Jeg tror ikke at de har mistet noen makt, men heller at de har blitt påtvunget tid med barna og inn i typiske kvinneyrker. Fordi det forventes og kreves av dem. 

Jeg mente det jeg skrev - at menn ikke bør overlate opplæring og sosialisering av gutter, til (nesten bare) kvinner. Det løser ikke alt, for verden har også forandret seg, ikke bare skolen. Men det trengs forbilder av begge kjønn overalt der barn og ungdom oppholder seg i så stor grad som i barnehagen, skolen og fritidstilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, laban skrev:

Men det trengs forbilder av begge kjønn overalt der barn og ungdom oppholder seg i så stor grad som i barnehagen, skolen og fritidstilbud.

Men ikke hjemme?

Anonymkode: 05683...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke hjemme?

Anonymkode: 05683...8d5

Jo, men denne tråden handler om skoleprestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, laban skrev:

Jo, men denne tråden handler om skoleprestasjoner.

Ja, du vil ikke snakke om det.

Men det henger sammen. Oppløsningstendensene i dagens samfunn hvor stadig flere barn vokser opp med kun en fordeler, eller to av samme kjønn, er åpenbart problematisk.

 

Anonymkode: 05683...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg jobber i bibliotek og i området her er det mange menn som jobber i barnehage og en del av dem har gjort det i mange år. Ser ut til at de trives godt også. :) 

Hun skrev "de fleste" menn. Da er det irrrelevant at at det er "mange" menn som jobber i nærheten av der du arbeider, og at "en del" av dem har gjort det i flere år. Det du svarer på er ikke representativt for de fleste menn. 

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun skrev "de fleste" menn.

Saksopplysning: Det var en anonym som skrev at "de fleste menn ønsker ikke den type jobber", så vi (i hvert fall ikke jeg) vet ikke kjønnet.

Ungene mine har også heldigvis gått i en barnehage med en høy andel mannlige ansatte. Det er en av grunnene til at jeg vet at det er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Jeg mente det jeg skrev - at menn ikke bør overlate opplæring og sosialisering av gutter, til (nesten bare) kvinner. Det løser ikke alt, for verden har også forandret seg, ikke bare skolen. Men det trengs forbilder av begge kjønn overalt der barn og ungdom oppholder seg i så stor grad som i barnehagen, skolen og fritidstilbud.

Da forstod jeg bedre, og jeg er enig i det. Og også på hjemmebane som en annen påpekte. Tror menn er veldig viktig for gutter også i oppdragerøyemed. Derfor er det veldig trist at mange kvinner velger bort barnefaren og heller oppdrar barnet alene, evt. med stefedre som kanskje ikke har den samme interessen av å oppdra et barn som ikke er deres eget.

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, laban skrev:

Saksopplysning: Det var en anonym som skrev at "de fleste menn ønsker ikke den type jobber", så vi (i hvert fall ikke jeg) vet ikke kjønnet.

 

Oi, det var en gedigen blemme av meg! Beklager så mye! Håper du kan tilgi dette. 

(Også ironi)

Anonymkode: 317c8...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det var en gedigen blemme av meg! Beklager så mye! Håper du kan tilgi dette. 

(Også ironi)

Anonymkode: 317c8...469

Det var ikke noe stort poeng, jeg ville bare få fram at det ikke var jeg som skrev det innlegget - siden det bare er Lillemus og jeg som ikke skriver anonymt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...