Gå til innhold

Mensen og eggløsning etter anoreksi


Es25

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål om mensen, eggløsning og graviditet etter langvarig anoreksi med undervekt. Jeg er idag 25 år, og ligger i nedre normalvektsområde (har BMI på 19-20). Fikk anoreksi da jeg var 14, og var da undervektig (BMI mellom 14-17) til jeg var 22. Mistet mensen høsten 2008, ca 1,5 år etter jeg fikk den første gang. Har nå altså vært normalvektig i over 2 år, men ikke fått mensen tilbake enda. Som tilleggsopplysning føler jeg meg enda ikke frisk fra spiseforstyrrelsen, selv om vekten er normal. Tankene og følelsene sitter fortsatt i, og jeg har enda et svært anstrengt forhold til mat. Jeg sliter også med depresjon og behandles med Venlafaxin og samtaleterapi på DPS.

Blodprøver hos fastlege viste P-østradiol 70, P-LH 8.5 og P-FSH 10.2. Ble henvist til gynekolog, hun anbefalte meg trisekvens. Gikk på det i 3 mnd. Fikk da naturligvis mensen. Slik jeg har forstått det er dette ikke en "ekte" mensen? Altså gir den meg ikke eggløsning? Etter 3 mnd stoppet jeg på trisekvens, og mensen er nå uteblitt igjen. 

  • Hva er egentlig grunnen til å ta Trisekvens dersom den kun gir meg en "fake" menstruasjon? 
  • Går det an å si noe om mine sjanser til å få en naturlig menstruasjon igjen etter så langt fravær? (>10 år).
  • Hva med graviditet? Vil jeg i fremtiden kunne bli gravid, evt hvordan? (dette er ikke aktuelt per nå, spør kun av nysgjerrighet).
  • Beintetthetsmåling tatt i aug 2016 vise osteoporose i den ene hoften + osteoponi i columna og den andre hoften. Har dette noen sammenheng med fravær av mens å gjøre?  
  • Går det an å si noe om libido og hormonverdier? Jeg er ikke seksuelt aktiv, har debutert, men kun sporadisk. Kjenner ikke på noen lyst på sex, det interesserer meg i det hele tatt lite. Er lei meg for dette, og føler meg annerledes enn mine jevnaldrende venninner. Det føles som om jeg går glipp av en viktig del av livet.

Skjønner godt at det kan være vanskelig å svare på dette, og at alt er individuelt, men håper likevel at jeg kan bli litt klokere!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...