Gå til innhold

Er det noen andre her som har måttet startet tidlig på hormoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til dere som av ulike grunner har måtte starte med østrogen. Alt fra dere som har operert vekk eggstokker, for tidlig overgangsalder eller brå overiesvikt osv...

1. Hva slags symptomer hadde dere før dere startet på hormonbehandling

2. Ble det stor endring på symtomer etter hormonbehandling hadde pågått en periode?

3. Hvor høy dosering har dere på tilskudd dere tar. Si gjerne ca hvor gamle dere er også. 

Mine svar:

1. Jeg fikk plutselig panikkangst uten å ha hatt det før. Kjente ikke igjen psyken min og personligheten min. Det var grusomt rett og slett. Merka hetetokter og mista mye hår. Huden ble tynn og slappere/linjete i ansiktet i løpet av kort tid. (Jeg hadde bråstopp på østrogen uten å vite det - gikk 2 års tid uten behandling fordi fastlegen mente det var "bare psykisk"). 

2. Humøret ble mitt "normale" humør igjen. Føler meg ikke deprimert lenger. Og null panikkangst.  Har ikke fått behandling for det heller, det er kun østrogenet som har hatt effekt. Håret mitt har kommet tilbake i stor grad og huden har blitt litt tykkere igjen i ansiktet. Jeg ser fremdeles "eldre" ut føler jeg, men nå som jeg får østrogen føler jeg at det raske forfallet har stagnert. 

3. Jeg bruker Estradot plaster på 100mg og 25 mg som jeg bytter annen hver dag. Gyn snakker om å øke til 150mg totalt. Provera hvis mensblødning ikke kommer spontant etter 3 mnd. Tar også en liten dråpe testosteron gel 2-3 ganger i uken. Estradot har jeg fått i ca 2 år. 

Til de som er redde for å ta østrogen. Det er ikke økt fare for blodpropp ved å ta østrogenplaster. Det er østrogen i pille-form som øker sjansen for det. De som ikke har familiær brystkreft eller er over 50 år øker heller ikke faren for brystkreft ved østrogenbehandling. Estradot virkelig endret livet mitt til å bli 100% bedre. 

Anonymkode: c31bb...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...