Gå til innhold

Ville du automatisk dømt meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vannvittig mange grunner til å ha forbrukslån. Disse er relevante.

I ytterste konsekvens kan du ha en million i forbrukslån fordi du har shoppet en ny dyr veske hver måned i 8 år. Da ville jeg stilt spørsmål rundt din økonomiske dømmekraft. Et annet ytterpunkt er at du trengte pengene til å redde livet ditt med en operasjon de kun tilbyr i utlandet. 

Det er en viss forskjell.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Den det går utover er jo TS selv. Jeg synes ikke synd på kredittselskapene fordi får jo høye renter, nettop fordi det er usikret. Og vanvittig lukrativt så da må de regne med att noen av lånene går til gjeldsordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å ordne opp i alt på egen hånd. Det er også knyttet masse skam rundt dette med økonomien, og jeg har blitt dømt, så jeg snakker ikke med noen om det lenger. 

Jeg har på ingen måte levd et luksusliv, og det er som frosken skriver. Det er flere årsaker til at jeg har havnet i dette uføret som jeg ikke orker å utdype. 

Folk burde ikke dømme før de vet fakta. T o m av min egen familie har jeg blitt dømt, noe som har vært kjempesårt og preget meg. 

Jeg har endelig tatt motet til meg og kontaktet en privat gjeldsrådgiver og avventer svar derfra for veien videre. 

Anonymkode: e2e60...47b

Hva mener du med at du har blitt dømt av din egen familie? I hvilken sammenheng har de uttalt seg?

Hvis noen i min familie hadde endt opp med et så stort forbrukslån, så kunne jeg nok ha kommet til å ha ment at de hadde dårlig styring på økonomien sin. Tror også jeg kunne ha kommet til å stille noen kritiske spørsmål dersom temaet først var blitt aktualisert. 

Jeg synes for øvrig Luksusfellen på TV, fra tid til annen, er med å spre fordømmelse av mennesker som sliter med økonomikontroll. Samtidig er det jo litt slik når det gjelder økonomi, at eneste gode løsning er balanse mellom inntekt og forbruk. Dette betyr at dersom man i perioder har svært lav inntekt, så blir det avgjørende å holde utgiftene nede - men det betyr også at folk med lav inntekt har en MYE større utfordring når det gjelder å få dette til enn folk med høyere inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er vannvittig mange grunner til å ha forbrukslån. Disse er relevante.

I ytterste konsekvens kan du ha en million i forbrukslån fordi du har shoppet en ny dyr veske hver måned i 8 år. Da ville jeg stilt spørsmål rundt din økonomiske dømmekraft. Et annet ytterpunkt er at du trengte pengene til å redde livet ditt med en operasjon de kun tilbyr i utlandet. 

Det er en viss forskjell.

Takk for at du forstår. 

Anonymkode: e2e60...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bør ikke voksne folk klare å la være å ta opp lån de ikke har økonomi til å tilbakebetale?

Anonymkode: 829f2...f1c

Selvfølgelig!

Jeg syns bare at det er til alles fordel om det finnes systemer som forhindrer at man havner i en slik situasjonen som ts om man ikke klarer å styre dette selv. Det er jo massevis av eksempel på at folk ikke klarer det. Og resultatet fører til både personlig og samfunnsøkonomisk skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei men jeg kunne nok ikke hjulpet deg dessverre. Men jeg vil ikke dømme noen det får være opp til rettsapparatet fordi jeg tror at  det kan være lett i vårt samfunn å leve på for stor fot og ta på seg forpliktelser man ikke har kompetanse og eller mulighet for å innfri. Enkelte hevder jo at Norge a/s har gjort nettopp dette i en år - rekke  og at situasjonen ikke ser ut til å bedres for så mange.

Anonymkode: 3cc7d...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 11.3.2019 den 7.44, susis skrev:

Selvfølgelig!

Jeg syns bare at det er til alles fordel om det finnes systemer som forhindrer at man havner i en slik situasjonen som ts om man ikke klarer å styre dette selv. 

Økonomisk verge?

Anonymkode: 829f2...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Å dømme noen uten å ha full oversikt over situasjonen er dumt. De har heller ingen krav til å vite hva situasjonen er. Du behøver ikke å føle at du trenger å forklare deg selv for dem, så lenge du ønsker å gjøre noe med det er det som teller.

Endret av Ellah123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukslån er et vanskelig tema. 

Tilgangen på slike lån er i dag enorm. Hvilket ikke er så rart siden bankene låner penger inn til 2% rente og låner de ut samme dag til 20% rente. Kredittrisikoen er lik null siden mange selskaper har spesialisert seg på å kjøpe (og inndrive) misligholdte forbrukslån til en høy pris, slik at bankens tap ved mislighold er svært lave. Forståelig nok blir slike lån da aggressivt markedsført, ironisk nok også som en mulighet til å rydde opp i økonomien. Det som ofte skjer er at man tar et forbrukslån for å refinansiere kredittkortene uten å rydde opp i årsaken til at man fikk kredittkortgjelden i utgangspunktet. Da er veien kort til å ende opp med både forbrukslån og mer kredittkortgjeld, og så kan det balle enda mer på seg.

I noen få tilfeller kan forbrukslån være en riktig økonomisk vurdering, f.eks hvis du er avhengig av bil og bilen bryter sammen. I visse tilfeller kan det være en lønnsom sak, hvis en vare du må ha er på salg nå, og du har penger om fire måneder. Men det betinger streng økonomisk disiplin. Noe som ikke er vanlig. Inntektene for kredittkortselskaper kommer i bunn og grunn av at folk ikke har økonomisk disiplin. 

Jeg skriver ikke dette for å påstå at de som ender opp med mye forbrukslån er svake eller skal dømmes. Det er mer for å belyse hvor enormt kynisk denne bransjen er, og at eventuelle statlige tiltak neppe vil ha effekt. Ikke noe mer effekt enn reguleringene har hatt for spillselskapene, dvs ingenting. Jeg tror ikke jeg her skal gå inn på hva som ville fungere. Men i mellomtiden har jeg bare ett råd: Forbrukslån må kun brukes om det er tvingende nødvendig. Aldri for å kjøpe ting man ikke trenger. Men jeg sitter med en følelse av at trådstarter her ikke tilhører kategorien med luksusgoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Å väre dömmende mener jeg sjelden er spesielt bra. Det er ofte flere sider av samme sak, så å bare dömme er i mine öyne både ödeleggende og lite nyansert. Hadde jeg stått i en profesjonell relasjon, ville jeg nok heller prövd å få til en dialog om hvordan vi kunne löse situasjonen best mulig. Se på hvilke valg som vil slå uheldig ut, hvordan sette opp et fornuftig budsjett o.l. Kanskje innhentet ekspertise innen ökonomisk rådgivning om du var med på det. 

Som ikke-profesjonell, tenker jeg at dette er et leit uföre alt for mange ender opp i. Kanskje begynner det med et dårlig valg hvor man skaffer seg et kredittkort med kjempesenter og höy belöpsgrense. Så blir det fristende å gå i den berömte luksusfellen. Deretter baller det på seg fordi man ikke klarer å betale ned uten å ta opp nye kredittkort, lån osv. Det er bare EN ting som er litt fjärn for meg å forstå, og det er de som bare pälmer alle regninger rett i söpla. Jeg ville ikke dömt, men jeg ville hatt vansker med å forstå det. Jeg ber om hjelp så ikke regninger får hope seg opp når jeg er i dårlige perioder, men mange synes nok det er vanskelig å fortelle at det er vanskelig å betale regninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Forbrukslån er et vanskelig tema. 

Tilgangen på slike lån er i dag enorm. Hvilket ikke er så rart siden bankene låner penger inn til 2% rente og låner de ut samme dag til 20% rente. Kredittrisikoen er lik null siden mange selskaper har spesialisert seg på å kjøpe (og inndrive) misligholdte forbrukslån til en høy pris, slik at bankens tap ved mislighold er svært lave. Forståelig nok blir slike lån da aggressivt markedsført, ironisk nok også som en mulighet til å rydde opp i økonomien. Det som ofte skjer er at man tar et forbrukslån for å refinansiere kredittkortene uten å rydde opp i årsaken til at man fikk kredittkortgjelden i utgangspunktet. Da er veien kort til å ende opp med både forbrukslån og mer kredittkortgjeld, og så kan det balle enda mer på seg.

I noen få tilfeller kan forbrukslån være en riktig økonomisk vurdering, f.eks hvis du er avhengig av bil og bilen bryter sammen. I visse tilfeller kan det være en lønnsom sak, hvis en vare du må ha er på salg nå, og du har penger om fire måneder. Men det betinger streng økonomisk disiplin. Noe som ikke er vanlig. Inntektene for kredittkortselskaper kommer i bunn og grunn av at folk ikke har økonomisk disiplin. 

Jeg skriver ikke dette for å påstå at de som ender opp med mye forbrukslån er svake eller skal dømmes. Det er mer for å belyse hvor enormt kynisk denne bransjen er, og at eventuelle statlige tiltak neppe vil ha effekt. Ikke noe mer effekt enn reguleringene har hatt for spillselskapene, dvs ingenting. Jeg tror ikke jeg her skal gå inn på hva som ville fungere. Men i mellomtiden har jeg bare ett råd: Forbrukslån må kun brukes om det er tvingende nødvendig. Aldri for å kjøpe ting man ikke trenger. Men jeg sitter med en følelse av at trådstarter her ikke tilhører kategorien med luksusgoder.

Takk :) 

Anonymkode: e2e60...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 9.3.2019 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Om jeg fortalte deg at jeg har en million i forbruksgjeld? 

Anonymkode: e2e60...47b

Du skriver ingenting om årsaken og dermed kan jeg ikke dømme deg, men jeg hadde jo lurt på hvordan det var mulig å la det gå så langt . 

Jeg må innrømme at jeg dømmer de jeg ser i luxusfellen, men når det gjelder det vet jeg ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Ellah123 skrev:

Nei. Å dømme noen uten å ha full oversikt over situasjonen er dumt. De har heller ingen krav til å vite hva situasjonen er. Du behøver ikke å føle at du trenger å forklare deg selv for dem, så lenge du ønsker å gjøre noe med det er det som teller.

👍

Anonymkode: e2e60...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er så mange grunner til økonomiske uføre. Jeg ser bare for godt eldre mennesker som kanskje blir syke med kanskje et opphold i sykehus. De kan få store problemer med ubetalte regninger som hoper seg opp. Først egenandelen kanskje fra ambulanse som kommer til postboksen i papir også medisiner kanskje også kanskje til fysisk postkasse. Ikke lenge siden det var fremme i media hvordan inkassokravet ofte kom før man hadde mottatt noen faktura. De som har elektronisk post mottar vel kun brev fra skattekontor eller ting som har med personalia å gjøre? Men de fleste har kanskje pårørende som holder tak i sånne ting.

Anonymkode: 3cc7d...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sak er kompleks. Jeg er på ingen måter en kandidat for luksusfellen. Jeg har derimot gjort alt for å unngå å søke hjelp fordi jeg har vært så ekstremt redd for å bli dømt osv. Det har i stedet økt gjelda. 

Noen av svarene har gjort meg sterk nok til å tørre å søke hjelp på nav. Takk. 

Anonymkode: e2e60...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen av svarene har gjort meg sterk nok til å tørre å søke hjelp på nav. Takk. 

Det er jo fantastisk hyggelig å høre! Lykke til 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til hos NAV.😊 Alle er klar over at enkelte av oss rammes så hardt som deg i vår tid tror jeg. Håper du møter forståelse og hjelp du trenger.😊

Anonymkode: 3cc7d...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kissejanson

Om folk dømmer deg bør du være revnende likegyldig til. Folk vil dømme deg om du: er politisk mektig, har høy status, er rik, er pen, er hyggelig.

La de dømme. Det er de som bruker kalorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.3.2019 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Om jeg fortalte deg at jeg har en million i forbruksgjeld? 

Anonymkode: e2e60...47b

 Jeg har heldigvis ikke så mye ennå. Men forstår hvorfor man kommer dit. Mitt er på 118 000 kr. Men jeg sliter. For hvis noen ekstra utgifter dukker opp... foreks : jeg må til tannlegen , jeg må ha ny vaskemaskin eller lignende så øker lånet med en gang. Og så baler det seg på. Jeg vet at det er mye jeg må fikse. Noe drøyer jeg. Og det viktigste skal jeg fikse. Men jeg forsøker nå å ikke ta opp mer forbrukslån. Men jeg ser at jeg ligger i faresonen til å måtte ta. 

Anonymkode: 7ba30...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...