Gå til innhold

Fornuftig å dytte på for å forsöke Wellbutrin?


FjellOgDalar

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

Jeg får ikke kontroll på depresjonene mine... De kommer på meg hvert 1,5-2 år, og de seinere åra er de blitt mer inngripende igjen. Jeg ligger normalt i serum på både Lamictal (40 ved måling for en uke siden). Nå er jeg ekstremt oppnådd. Mye kan på sikt tas tak i terapeutisk, men ikke når jeg ligger nede for telling på en akuttpost. Jeg er her frivillig, men det er i grunnen fordi de ellers ville brukt tvang. Men nok om det.

Kupton, om du svarer: Jeg ser at du har anbefalt Wellbutrin til en del tidligere. Så jeg lurer nå på om det kan väre noe å ta opp? Psykiateren min har värt litt opphengt i at «jeg har jo prövd så mye,» men samtidig har jeg ikke fått se han på godt over et år, til tross for at jeg har etterspurt det gjentatte ganger. Nå er det en yngre LIS-lege som «har» meg, fordi psykiateren min er gått i overlegepermisjon for tre mnd. Her jeg er nå mener de at DPS skal ta seg av medisineringen, og det er forståelig, siden de i prinsippet kjenner meg best. Men nå er ikke situasjonen helt slik. 

Jeg har tidligere prövd:
- Cipralex (ikke effekt, 20mg om jeg ikke husker feil)
- Efexor, antidepressiv effekt men bivirkninger som jeg ikke syntes var akseptable.
- Litium i tillegg til Lamictal. Aldri värt så flat i stemningsleie. 
- Brintellix, som jeg tar nå 10mg. Har tatt 15, men det ble justert ned etter serummåling.

Jeg bruker ellers Lamictal, Lyrica (mot smerter), Rivotril (mot epilepsi) og Quetiapin både som depot og vanlige. 

Hvilke erfaringer har folk her inne med Wellbutrin?  Hadde dere eventuelt prövd mye annet först? Den har jo en annen virkningsmekanisme, så jeg lurer på om jeg kunne vunnet noe på å väre litt pågående i forhold til dette. Jeg har en seriös kneik å komme over nå.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elina777

På wellbutrin forble jeg deprimert og ble innlagt med psykose og så demoner, men jeg tror ikke jeg er representativ...ansiktene til de ansatte på mottaket fikk røde øyne og røde horn, veldig skremmende. Litium alene er det beste for meg pluss et ap da

zyprexa er veldig antidepressivt iallfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
10 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Hvilke erfaringer har folk her inne med Wellbutrin?

Det var ingen god medisin for meg. Jeg ble aktivert på en måte som ikke var god, verken for meg eller de rundt meg.

Jeg kunne oppleve ekstrem irritabilitet og  plutselig sinne pga bagateller, noe som samsvarte dårlig med min personlighet og hvordan mine nærmeste kjente meg. I tillegg hadde jeg mer uro/angst og rastløshet.

Jeg skjønte heldigvis kjapt at denne medisinen måtte seponeres.

Men selv om det ble slik for meg betyr jo ikke det at det vil bli slik for deg. Den enste måten å finne det ut på er jo å prøve medisinen hvis legen gir grønt lys.

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en omdiskutert medisin om jeg har forstått det riktig. Jeg er under behandling på dps, men jeg har ingen tillit til dem av flere grunner, og bruker derfor også fastlegen min. Hun snakker jeg med, er åpen med og hun kjenner meg best. Og når dps ikke ønsket at jeg skulle bruke noe for form AD, kun samtaleterapi med psykolog, til tross for at jeg var fullstendig nede i kjelleren og ikke orket livet mer. Jeg hadde utrolig mye indre og ytre uro, mye tankekjør, angst, veldig depressiv, generelt helt nede og så ikke lys noen plass.. Jeg har adhd og kompleks ptsd, men bruker ikke adhd-medisiner fordi jeg får ikke prøve flere før jeg er bedre mentalt🤷‍♀️ Uansett, fastlegen min så meg og valgte å la meg prøve wellbutrin, har tidligere prøvd div andre og ønsket ikke dem pga div bivirkninger. Lege og psykolog på dps var ikke enig, men jeg valgte å ikke høre på dem.

Og for min del har de hjulpet meg noe, jeg er litt mer oppe, har mindre uro osv. Jeg har en lang vei å gå ennå, og jeg føler kanskje at effekten ikke er like god lengre, men for meg tror jeg de reddet livet mitt.

Anonymkode: 05653...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som wellbutrin er litt enten eller. For meg var det helt feil Jeg fikk trigget mye angst og panikkanfall. Men om man har prøvd mye annet uten effekt, er det muligens større sjanse for at virkestoffene i wellbutrin kan være riktige for noen. Det skader ikke å prøve, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg får ikke kontroll på depresjonene mine... De kommer på meg hvert 1,5-2 år, og de seinere åra er de blitt mer inngripende igjen. Jeg ligger normalt i serum på både Lamictal (40 ved måling for en uke siden). Nå er jeg ekstremt oppnådd. Mye kan på sikt tas tak i terapeutisk, men ikke når jeg ligger nede for telling på en akuttpost. Jeg er her frivillig, men det er i grunnen fordi de ellers ville brukt tvang. Men nok om det.

Kupton, om du svarer: Jeg ser at du har anbefalt Wellbutrin til en del tidligere. Så jeg lurer nå på om det kan väre noe å ta opp? Psykiateren min har värt litt opphengt i at «jeg har jo prövd så mye,» men samtidig har jeg ikke fått se han på godt over et år, til tross for at jeg har etterspurt det gjentatte ganger. Nå er det en yngre LIS-lege som «har» meg, fordi psykiateren min er gått i overlegepermisjon for tre mnd. Her jeg er nå mener de at DPS skal ta seg av medisineringen, og det er forståelig, siden de i prinsippet kjenner meg best. Men nå er ikke situasjonen helt slik. 

Jeg har tidligere prövd:
- Cipralex (ikke effekt, 20mg om jeg ikke husker feil)
- Efexor, antidepressiv effekt men bivirkninger som jeg ikke syntes var akseptable.
- Litium i tillegg til Lamictal. Aldri värt så flat i stemningsleie. 
- Brintellix, som jeg tar nå 10mg. Har tatt 15, men det ble justert ned etter serummåling.

Jeg bruker ellers Lamictal, Lyrica (mot smerter), Rivotril (mot epilepsi) og Quetiapin både som depot og vanlige. 

Hvilke erfaringer har folk her inne med Wellbutrin?  Hadde dere eventuelt prövd mye annet först? Den har jo en annen virkningsmekanisme, så jeg lurer på om jeg kunne vunnet noe på å väre litt pågående i forhold til dette. Jeg har en seriös kneik å komme over nå.  

 

Tror den bidro til å bli kvitt restsymptomer etter depresjon i sommer. Konsentrasjon, energi, kunne glede seg. 

Den hindra meg ikke å bli deprimert igjen til vanlig tid. Den siste depresjonen ble mildere og mer kortvarig. Det kan komme av en kombinasjon av Wellbutrin, økt beskyttelse etter økning av Lamictal i sommer eller at jeg reagerte raskt og fikk raskt komme i gang med behandling.

Forstår det sånn at den ikke er særlig bra når det er snakk om depresjoner med mye angst. Jeg var forberedt på dårligere søvn, men sov faktisk bedre fra første eller andre natt. Og jeg stoppa samtidig med å miste unormalt mye hår, men det må vel være en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Takk for tilbakemeldinger dere.

Godt at noen har OK fastleger, särlig når de vil hjelpe selv om spesialister mener andre ting. 

Nå er jeg flyttet fra akuttmottaket med forelöpig plan om skjerming på lukka en kortest mulig periode för overflytting til DPS og ut i livet igjen..., men psykiateren jeg hadde en vurderingssamtale tidligere i dag var tilfeldigvis en jeg kjenner relativt godt fra tidligere. Og hun var ikke på at nei det skal bare den eller den gjöre. Hun sa uoppfordret för meg at man burde väre mer inne aggressiv medikamentelt. Får håpe legen der jeg er nå er enig. Det er en LIS, og jeg kjenner ikke overlegen her. Men jeg setter pris på at noen faktisk ser at det er noe poeng i å utrede denne siden. Hennes vurdering var i alle fall at det stå ut til at det jeg står på nå ikke gjör jobben godt nok. Det er virkelig mitt eneste halmstrå nå. Depresjonene myne har värt mye mer destruktive de seinere årene egentlig. De varer lengre, jeg blir suicidal (og gjennomförer planene om ikke noen ser symptomer og griper inn) og jeg orker ikke ta vare på meg selv. Men jeg kan svinge i del i dagsform. En dag er jeg nede for telling, og kan ligge og gjemme meg under dyna et par dager om ingen kommanderer meg til noe annet, men väre oppe og i stand til å väre hyggelig med andre igjen neste dag.  Imidlertid föler jeg nokså konstant på den fysiske sykdomsfölelsen - type slapp og svimmel, influensa-aktig. Utrolig slitsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar wellbutrin. Usikker på om de har noe effekt på depresjon. Kanskje litt. Jeg tar dem fordi jeg har adhd og syns de hjelper på indre uro. Altså, det føles ikke ut som at alt under huden spinner rundt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...