Gå til innhold

Blodfortynnende og graviditet


Deborah31

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg 31 og har en datter på 11 år. 

Hadde liten hjerneslag og hjerneblødning når jeg var 26 år. Har lukket PFO i hjerte for 4 år siden. 

Nå når alt er bedre og har kommer i gang med livet etter dette så har jeg lyst på et barn til. Lurer på hvordan det er å bruke blodfortynnende (Albyl-e 75mg) i graviditeten? Er det skadelig for barnet? 

Jeg har fått så mange forskjellige svar fra forskjellige leger. Vil veldig gjerne høre deres mening/erferinger.

Tuuusen tusen takk for svar

♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noen lege som svarer her inne lenger, dessverre. Uansett tenker jeg at det kan være en risiko både for deg og for svangerskapet hvis du slutter, risiko for dårlig blodtilførsel og blodpropper i livmor. Jeg har sett at noen bruker små doser Albyl i begynnelsen av svangerskapet for å redusere risiko for spontanabort. Rart at du får mange forskjellige svar fra leger? Sjekk igjen med fastlegen din og evt. gynekolog.

Felleskatalogen sier dette:

Graviditet, amming og fertilitet

Graviditet: Kontraindisert ved doser >100 mg/dag i 3. trimester. Doser ≤100 mg/dag for begrenset obstetrisk bruk som krever spesiell monitorering synes å være trygge. For doser >100 mg/dag synes risikoen å øke med dose og behandlingsvarighet. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...