Gå til innhold

Angst for skitt/smitte: Hvordan hadde dere tenkt i mitt tilfelle?


AJP

Anbefalte innlegg

Hei,

I dag så var jeg ute og gikk en tur, sola dukket fram og det virket som en fin dag. Så kommer en søppelbil kjørende på veien på motsatt side og siden det er vått (snøsmelting) så spurter det selvfølgelig fra denne mot meg. Med ett virker livet ikke særlig bra lenger: Jeg begynner å tenke på om det kan være farlig, at det er innhold fra søppelet eller noe som har vært borti søppelet som har sprutet på meg, og jeg tenker at jeg burde vaske yttertøyet og sekken når jeg kommer hjem. Dette er noe jeg gjerne skulle ha vært for uten, fordi da får jeg ikke gjort noe annet jeg hadde tenkt å gjøre i ettermiddag. Kjenner meg ganske så fortvilet lei og synes at tilværelsen er ganske håpløs. Hvordan hadde dere forholdt dere til en slik situasjon?

Dette er bare et (riktignok konkret og virkelig) eksempel på lignende situasjoner. Jeg er ute, også kommer jeg borti noe eller noe spruter mot meg eller slik også begynner jeg å tenke at da må jeg vaske meg/klærne fordi det kan jo være noe farlig eller noe som inneholder skadelige mikroorganismer. Det er så slitsomt, fordi plutselig så blir det så mye å ordne opp i etterpå, noe som jo tar tid og krefter og fører til at jeg ikke får gjort andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tvangslidelse? Ville søkt den mest effektive behandling (eksponering?) for hadde ikke orket bruke livet mitt på en så formålsløst angst

Anonymkode: 3c848...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Høres tvangs aktig ut. Hvordan tror du søppelkjørere lever, de får sånt på seg dagen lang i årevis. Høres ut som du har tvangstanker. jeg har hatt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig vanskelig å si hva som hjelper deg. Slike  tanker gikk vekk da jeg startet på SSRI. Hadde ikke nubbkjangs å få vekk slike tanker før SSRI. Selv med behandling.

Anonymkode: a748c...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Høres tvangs aktig ut. Hvordan tror du søppelkjørere lever, de får sånt på seg dagen lang i årevis. (...)

De vasker seg vel etter arbeidet, også bruker de sikkert arbeidsklær. For alt jeg vet kan de også ha opparbeidet seg immunitet mot ting som ikke andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvangslidelse? Ville søkt den mest effektive behandling (eksponering?) for hadde ikke orket bruke livet mitt på en så formålsløst angst

Anonymkode: 3c848...430

For meg har den jo et formål i at jeg tror den kan hjelpe til å beskytte meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
Akkurat nå, AJP skrev:

De vasker seg vel etter arbeidet, også bruker de sikkert arbeidsklær. For alt jeg vet kan de også ha opparbeidet seg immunitet mot ting som ikke andre har.

Skifter de før de spiser lunsj? De vasker nok henda, men blir nok rimelig ukresne i lengden. Tror du virkelig du blir smittet av att en søppelbil kjørte i en vanndam? Og det sprutet på deg? Innser du att du kan ta feil, og att din frykt er ubegrunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kissejanson

Så lenge du ikke har ubeskyttet sex med en sexarbeider i Thailand, opererer en pasient med alvorlig smittsom sykdom mens du selv blør fra hendene og ikke bruker hansker eller bruker samme sprøyte til å injisere heroin som en hjemløs har brukt før deg, blir du ikke smittet av noen sykdom.

 

kisse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Kissejanson skrev:

Så lenge du ikke har ubeskyttet sex med en sexarbeider i Thailand, opererer en pasient med alvorlig smittsom sykdom mens du selv blør fra hendene og ikke bruker hansker eller bruker samme sprøyte til å injisere heroin som en hjemløs har brukt før deg, blir du ikke smittet av noen sykdom.

 

kisse

Jeg har ikke gjort noen av delene, men har vært syk allikevel ;)

Til TS: jeg skjønner delvis hvordan du har det, jeg er redd for smitte jeg også. Men i tilsvarende situasjon ville jeg nok bare skiftet klær og vasket meg selv. Hadde jeg fått noe i ansiktet/munnen hadde jeg nok vært litt bekymret, men det hadde jeg vært uansett hva slags bil det hadde vært, det er pga søledammen og ikke søppelbilen. 

Anonymkode: d334c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kissejanson

Du kan bli syk bare du går med bare ankler ute i slaps og snø også - mener du trådstarter har en utenkelig stor frykt for å bli forkjølet? Du ødelegger i så fall poenget mitt ved å vri å vende på å definere hva det er å bli syk er.

 

kisse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Kissejanson skrev:

Du kan bli syk bare du går med bare ankler ute i slaps og snø også - mener du trådstarter har en utenkelig stor frykt for å bli forkjølet? Du ødelegger i så fall poenget mitt ved å vri å vende på å definere hva det er å bli syk er.

 

kisse

Beklager, det kan godt hende jeg har misforstått et eller annet, jeg har asperger så det skjer jevnlig. Skal holde meg unna. 

Anonymkode: d334c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kissejanson

Da misforsto jeg deg! Det var ikke meningen å angripe deg. Misforståelser er det vanligste som finnes. Neida, vil ikke at du skal holde deg unna. Jo flere som kommer med erfaringer, jo bedre er det for trådstarter 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Du har ingen grunn for å være redd for smitte fra en søppelbil som kjører forbi og spruter på deg, så sant du ikke har en sykdom der immunforsvaret ditt er kraftig redusert (slik f.eks de som får cellegiftbehandling har). Hvis immunforsvaret ditt er svakt, kan du få smitte i kroppen, men sjansen for at det kommer fra søppelbilen er tilnærmet lik null, det måtte da heller komme fra skittent vann fra veien - men her er det også liten sjanse for sykdomsfremkallende bakterier. 

Det er klokt å vaske hendene når en kommer hjem og før en spiser. Jeg hadde nok også vasket ansiktet hvis jeg hadde fått sprut fra veien på meg.

Slapp helt av! Den største faren for sykdom når det gjelder søppel, er stikk fra sprøyter, og det får verken sjåførene eller de som går forbi en søppelbil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tilbakemeldinger her. Det hjalp meg å se hendelsen i et annet perspektiv. Greide å la være å vaske mesteparten av klærne, og kjente meg etter hvert komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Jeg hadde en slik angst før men det bare gikk over. Vet ikke hvorfor. Har jo såklart litt angst for dritt ennå men langt fra samme angst som tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 14.50, AJP skrev:

Hvordan hadde dere forholdt dere til en slik situasjon?

Hadde blitt sur om klærne mine ble våte eller skitne, men smittefare hadde ikke falt meg inn engang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Jeg har aldri vært så frisk fysisk som etter da jeg sluttet å være hysterisk for bakterier. Jeg er renslig nok,  men jeg er ikke så hysterisk lenger. Jeg tror at dersom man er altfor hysterisk for bakterier så er det mulig også lettere å bli syk. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...