Gå til innhold

Hva er forskjellen på vival og sobril? Sånn egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skulle starte med sobril nå pga div, men så er det jo tomt for det, og jeg fikk vival istedet. Men jeg føler ikke at jeg har særlig effekt av dem(5mg)..

Føler jeg har hørt at sobril er bedre fordi den demper angst og uro, mens vival bare er beroligende? Eller noe sånt😊

Anonymkode: 0806f...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle starte med sobril nå pga div, men så er det jo tomt for det, og jeg fikk vival istedet. Men jeg føler ikke at jeg har særlig effekt av dem(5mg)..

Føler jeg har hørt at sobril er bedre fordi den demper angst og uro, mens vival bare er beroligende? Eller noe sånt😊

Anonymkode: 0806f...4b5

Vival er muskelavslappende, Sobril tar litt lengre tid før den virker. Ingen store forskjeller ellers, men sånt kan jo være veldig individuelt.

Anonymkode: 6c5ce...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vival er brukt som angstdempende og muskelavslappende/krampestillende medisin (og mot feks. epilepsianfall). Sobril er kun brukt som angstdempende medisin, og er ikke særlig muskelavslappende. Begge to er i gruppen benzodiazepiner og de er begge vanedannende og i reseptgruppe B. For å unngå avhengighet bør de ikke brukes daglig over lengre tid. Vival (diazepam) er det eldste av disse preparatene og er nok regnet som sterkere enn Sobril (oksazepam) som er regnet som det mildeste. En vanlig dose Vival er på 2-5 mg, en vanlig dose Sobril er på 10-25 meg, noe som viser forskjellen i styrke på virkestoffene. .

Anonymkode: 7beaa...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kissejanson

Godt svar av anonym ovenfor. 

Vival er noe mer søvnfremkallende enn sobril. Sobril er bedre medisin å bruke på dagen enn valium, da valium har større sedativ-hypnotisk (sløvende) effekt enn sobril. 

 

Ellers ganske likt. Men bruk er mer synlig utad ved høye doser valium enn sobril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg har brukt sobril i mange år, Men merker nå at jeg ikke lenger har samme effekt. Er 59 år, med et trøblete liv som har satt spor med angst og depresjoner.  Har time hos lege om 1 uke for og høre om bytte til enten valium eller stesolid. Problemet er at jeg går i Lar, og da må de godkjente før fastlege kan skrive ut. Et regid system. Så 🤞 for at det går bra. Synes da jeg har blitt så gammel og brukt så mye illegalt hele livet. Kan jeg få noe som virker og gi meg et met verdig liv. 

Endret av McEmbola
Feil skrevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

McEmbola skrev (42 minutter siden):

Jeg har brukt sobril i mange år, Men merker nå at jeg ikke lenger har samme effekt. Er 59 år, med et trøblete liv som har satt spor med angst og depresjoner.  Har time hos lege om 1 uke for og høre om bytte til enten valium eller stesolid. Problemet er at jeg går i Lar, og da må de godkjente før fastlege kan skrive ut. Et regid system. Så 🤞 for at det går bra. Synes da jeg har blitt så gammel og brukt så mye illegalt hele livet. Kan jeg få noe som virker og gi meg et met verdig liv. 

Hei. 

Jeg er selv rusavhengig (men ikke i LAR da jeg ikke har vært avhengig av opiater) og jeg får resept på Vival av min fastlege og av psykiatrien. Jeg får en boks med 20 tabletter i med dosering inntil 2 tabletter i døgnet. I teorien kan jeg bruke en boks på ti dager, men jeg bruker 30-50 dager per boks. Slik har det vært i over tre år. Legen ser jo at jeg ikke misbruker og har et lavt til moderat bruk. Og at forbruket har holdt seg på samme nivå alle årene. Altså at forbruket ikke har gått opp litt etter litt. 

Du kan vel vise til å ha overholdt forskrevet dose Sobril og at hyppigheten på reseptforespørsler ikke har gått opp? Da bør legen kunne gå god for deg til LAR og si at du ikke er tilbøyelig til å misbruke medikamenter forskrevet av han. Jeg har ikke peiling på hvor streng LAR er på dette, men vil tro at du lettere får et ja hvis legen din kan argumentere for Vival med at du har hatt et fornuftig og riktig bruk av Sobril. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så rart. Jeg har alltid trodd at Sobril var muskelavslappende. For mange år siden fikk jeg en Sobril av ei venninne for menssmerter. Hun tenkte det kunne slappe av magemusklene slik at jeg fikk færre kramper. 

Det hjalp ikke så veldig mye på smertene, men jeg kjente jeg ble skjelven i beina og måtte gå og sette meg så jeg ikke skulle falle. Trodde det var fordi det var muskelavslappende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2019 den 15.30):

Jeg skulle starte med sobril nå pga div, men så er det jo tomt for det, og jeg fikk vival istedet. Men jeg føler ikke at jeg har særlig effekt av dem(5mg)..

Føler jeg har hørt at sobril er bedre fordi den demper angst og uro, mens vival bare er beroligende? Eller noe sånt😊

Anonymkode: 0806f...4b5

jeg føler at vival bare gjør meg litt trøtt, men sobril virket bedre på angst og uro hos meg. Så det er ikke alltid slik at vival er det å foretrekke, jeg foretrekker sobril, selv om det tar litt mer tid før den virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (11 timer siden):

Hei. 

Jeg er selv rusavhengig (men ikke i LAR da jeg ikke har vært avhengig av opiater) og jeg får resept på Vival av min fastlege og av psykiatrien. Jeg får en boks med 20 tabletter i med dosering inntil 2 tabletter i døgnet. I teorien kan jeg bruke en boks på ti dager, men jeg bruker 30-50 dager per boks. Slik har det vært i over tre år. Legen ser jo at jeg ikke misbruker og har et lavt til moderat bruk. Og at forbruket har holdt seg på samme nivå alle årene. Altså at forbruket ikke har gått opp litt etter litt. 

Du kan vel vise til å ha overholdt forskrevet dose Sobril og at hyppigheten på reseptforespørsler ikke har gått opp? Da bør legen kunne gå god for deg til LAR og si at du ikke er tilbøyelig til å misbruke medikamenter forskrevet av han. Jeg har ikke peiling på hvor streng LAR er på dette, men vil tro at du lettere får et ja hvis legen din kan argumentere for Vival med at du har hatt et fornuftig og riktig bruk av Sobril. 

Men da bruker du jo en tablett annenhver dag omtrent. Vil ikke akkurat kalle det for et lite forbruk. Det vanlige er at man bruker det kun før man skal til tannlege, møter, presentasjoner eller lignende spesielle ting man gruer seg for og ikke bare for å roe ned i hverdagen.

Anonymkode: f54e7...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da bruker du jo en tablett annenhver dag omtrent. Vil ikke akkurat kalle det for et lite forbruk. Det vanlige er at man bruker det kun før man skal til tannlege, møter, presentasjoner eller lignende spesielle ting man gruer seg for og ikke bare for å roe ned i hverdagen.

Anonymkode: f54e7...228

Ifølge min lege har jeg et helt fint forbruk. Og jeg bruker ikke annenhver dag. De dagene jeg bruker bruker jeg som oftest to. Jeg er ikke avhengig og forbruket har ikke gått opp. Hva jeg bruker det for er mellom meg og min lege ikke deg som ikke har kjennskap til meg annet enn det du leser her på nett. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 24.8.2023 den 2.00):

Hei. 

Jeg er selv rusavhengig (men ikke i LAR da jeg ikke har vært avhengig av opiater) og jeg får resept på Vival av min fastlege og av psykiatrien. Jeg får en boks med 20 tabletter i med dosering inntil 2 tabletter i døgnet. I teorien kan jeg bruke en boks på ti dager, men jeg bruker 30-50 dager per boks. Slik har det vært i over tre år. Legen ser jo at jeg ikke misbruker og har et lavt til moderat bruk. Og at forbruket har holdt seg på samme nivå alle årene. Altså at forbruket ikke har gått opp litt etter litt. 

Du kan vel vise til å ha overholdt forskrevet dose Sobril og at hyppigheten på reseptforespørsler ikke har gått opp? Da bør legen kunne gå god for deg til LAR og si at du ikke er tilbøyelig til å misbruke medikamenter forskrevet av han. Jeg har ikke peiling på hvor streng LAR er på dette, men vil tro at du lettere får et ja hvis legen din kan argumentere for Vival med at du har hatt et fornuftig og riktig bruk av Sobril. 

Problemet er at fastlegen ikke tørgjøre noe før jeg får godkjenning av LAR lege. har tile hos LAR nå neste torsdag, så får vi bare se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 24.8.2023 den 2.00):

Hei. 

Jeg er selv rusavhengig (men ikke i LAR da jeg ikke har vært avhengig av opiater) og jeg får resept på Vival av min fastlege og av psykiatrien. Jeg får en boks med 20 tabletter i med dosering inntil 2 tabletter i døgnet. I teorien kan jeg bruke en boks på ti dager, men jeg bruker 30-50 dager per boks. Slik har det vært i over tre år. Legen ser jo at jeg ikke misbruker og har et lavt til moderat bruk. Og at forbruket har holdt seg på samme nivå alle årene. Altså at forbruket ikke har gått opp litt etter litt. 

Du kan vel vise til å ha overholdt forskrevet dose Sobril og at hyppigheten på reseptforespørsler ikke har gått opp? Da bør legen kunne gå god for deg til LAR og si at du ikke er tilbøyelig til å misbruke medikamenter forskrevet av han. Jeg har ikke peiling på hvor streng LAR er på dette, men vil tro at du lettere får et ja hvis legen din kan argumentere for Vival med at du har hatt et fornuftig og riktig bruk av Sobril. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som maks bruker noen få tbl i året, synes Vival gir en beroligende effekt på en god måte, mens Sobril gir beroligende på en mer ubehagelig «trøtt og grinete» måte. Dessuten virker sistnevnte svært sent, så opplevd take off på flyreisen uten særlig effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...