Jump to content
AnonymBruker

Hva er forskjellen på vival og sobril? Sånn egentlig?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg skulle starte med sobril nå pga div, men så er det jo tomt for det, og jeg fikk vival istedet. Men jeg føler ikke at jeg har særlig effekt av dem(5mg)..

Føler jeg har hørt at sobril er bedre fordi den demper angst og uro, mens vival bare er beroligende? Eller noe sånt😊

Anonymkode: 0806f...4b5

Fortsetter under...

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle starte med sobril nå pga div, men så er det jo tomt for det, og jeg fikk vival istedet. Men jeg føler ikke at jeg har særlig effekt av dem(5mg)..

Føler jeg har hørt at sobril er bedre fordi den demper angst og uro, mens vival bare er beroligende? Eller noe sånt😊

Anonymkode: 0806f...4b5

Vival er muskelavslappende, Sobril tar litt lengre tid før den virker. Ingen store forskjeller ellers, men sånt kan jo være veldig individuelt.

Anonymkode: 6c5ce...e32

AnonymBruker

Vival er brukt som angstdempende og muskelavslappende/krampestillende medisin (og mot feks. epilepsianfall). Sobril er kun brukt som angstdempende medisin, og er ikke særlig muskelavslappende. Begge to er i gruppen benzodiazepiner og de er begge vanedannende og i reseptgruppe B. For å unngå avhengighet bør de ikke brukes daglig over lengre tid. Vival (diazepam) er det eldste av disse preparatene og er nok regnet som sterkere enn Sobril (oksazepam) som er regnet som det mildeste. En vanlig dose Vival er på 2-5 mg, en vanlig dose Sobril er på 10-25 meg, noe som viser forskjellen i styrke på virkestoffene. .

Anonymkode: 7beaa...4c0

Kissejanson

Godt svar av anonym ovenfor. 

Vival er noe mer søvnfremkallende enn sobril. Sobril er bedre medisin å bruke på dagen enn valium, da valium har større sedativ-hypnotisk (sløvende) effekt enn sobril. 

Ellers ganske likt. Men bruk er mer synlig utad ved høye doser valium enn sobril.