Gå til innhold

Er det vanlig at bipolare er mer sensitive for koffein?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var ikke det før, men nå blir jeg veldig påvirket av koffein. Er det flere bipolare som har det sånn, eller er det bare sånn jeg er?

Anonymkode: 9f908...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koffein er et sentralstimulerende middel, som i bunn og grunn har noe lignende effekt som Wellbutrin, potensielt angstøkende og potensielt antidepressivt. Koffein kan gjerne trigge endringer i stemningsleie hos bipolare lettere enn hos andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42

Jeg tåler koffein ganske godt. Kan fint drikke en kopp kaffe rett før sengetid og likevel få sove. Så det er nok individuelle forskjeller på det som på så mye annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anbr42 skrev:

Jeg tåler koffein ganske godt. Kan fint drikke en kopp kaffe rett før sengetid og likevel få sove. Så det er nok individuelle forskjeller på det som på så mye annet. 

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Jeg merker ikke noe spesiel. Bare jeg får kaffe på morgenen og etter middag, så har jeg fått de viktigste kommende. Jeg får migrene om jeg ikke får noe koffein in det hele tatt.

Drikker dessverre og litt mer Pepsi Max og Cola uten sukker, men det siste ... Så lenge jeg ikke pimper store mengder  etter kl åtte går det helt greit. Hadde det värt så enkelt som å få i seg kaffe for å heve stemningsleiet. Da hadde jeg löptt og truet nattevakta til å lage kaffe...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg kan fint drikke litt Pepsi Max, men 1-2 kopper espresso reagerer jeg veldig på. Drikker koffeinfri kaffe for å unngå å bli uvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg tror vi reagerer veldig forskjellig på kaffe. Jeg har f.eks. En slektning som ikke kan drikke kaffe etter 14.00 fordi hen föler det forstyrrer nattesövnen, og vedkommende har ikke bipolar. Jeg har en smertegrense på 18-20 når det gjelder kaffe. I alle fall om jeg skal legge meg rundt 22.30 og stå opp tidlig neste dag. Det er noe jeg tilstreber. Jeg hörer alltid litt lydbok på senga, fordi det roer meg ned. Så jeg önsker å sove seinest innen en time, og stå opp rundt kl åtte. 

Så er det den motsatte varianten. De som föler en slags paradoksaleffekt og blir rolige av å drikke kaffe. Jeg var på et foredrag med en som har jobbet mye med sövnproblemer, og han fortalte om en han kjente som gjerne tok med seg en liten termos med kaffe ved leggetid uten å oppleve seg affisert sövnmessig. Foredragsholderen sa at det er store varianter når det gjelder kaffe. 

 

Beklager alle skriveleifene mine. Autokorrektur og tull som jeg har et veldig ambivalent forhold til å skru av, fordi den tar de feilene som ville fått tre röde streker i en norskoppgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, issomethingwrong skrev:

Koffein er et sentralstimulerende middel, som i bunn og grunn har noe lignende effekt som Wellbutrin, potensielt angstøkende og potensielt antidepressivt. Koffein kan gjerne trigge endringer i stemningsleie hos bipolare lettere enn hos andre

 

På 19.3.2019 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke det før, men nå blir jeg veldig påvirket av koffein. Er det flere bipolare som har det sånn, eller er det bare sånn jeg er?

Anonymkode: 9f908...903

Drikker MYE kaffe. Merker ikke noe ubehag. Men.. jeg er kanskje ikke normal, ISW sammenligner med Wellbutrin. Jeg forventa økte søvnvansker då jeg starta, men søvnen ble bedre frå dag (natt) én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...