Gå til innhold

Jeg har to pinlige uvaner jeg vil slutte med, men jeg klarer ikke :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette er litt pinlig å beskrive, men jeg ønsker sterkt å bli fri fra disse uvanene. Jeg har holdt på med det i 10-12 år, siden ungdomsskolen. Hvis noen har noen tips til hvordan jeg kan bryte disse mønstrene, så tar jeg det gjerne i mot.

Uvane 1:
Jeg slet en del med forstoppelse da jeg var 14 år, og for å få tømt meg fant jeg ut at jeg kunne stikke en finger inn i rumpa og grave avføringen ut. Nå har det gått mange år, og forstoppelse eller ikke, jeg er avhengig at å stikke en finger i rumpa for å få ut avføring. Dette er ingenting seksuelt. Det er mer sånn at jeg kjenner at jeg må bæsje. Prøver jeg, kommer ingenting ut, selv om jeg kjenner at bæsjen er der. Stikker jeg en finger inn i rumpa kjenner jeg avføringen rett innenfor, så den er jo egentlig klar for å komme ut. Pulserer jeg litt med fingeren i endetarmen er det som om tarmmuskulaturen våkner til liv, og avføringen kommer ut. Jeg får altså ikke bæsjet uten å lokke det ut med fingeren. 

Dette plager meg fordi: 
Jeg må skrubbe hendene godt etterpå. Jeg er alltid kjempesår i endetarmen og anus. Ofte kommer det masse slim som følge av irritasjonen jeg selv påfører slimhinnen. Jeg får også veldig mye luft i magen av dette. 

Uvane 2:
Jeg tror jeg har dermatillomania. Daglig klemmer og klorer jeg på alt som kan pelles og klores på på huden. Kviser, whiteheads, hudormer, nupper, føflekker og skorper. Jeg har sår som ikke har fått gro på månedsvis fordi jeg klorer av skorpene daglig. 

Jeg vil slutte fordi:
Huden blir betent, ruglete, klumpete og ujevn. Det blør. Jeg får arr. Jeg ønsker meg fin hud, og jeg vat at jeg ikke sliter med akne eller noe slikt, og hadde jeg ikke skadet huden selv, hadde den sett helt fin ut. Likevel klarer jeg ikke å slutte. Hendene finner veien til ansikt, bryst, rygg og ben. Jeg er ikke alltid bevisst på at jeg gjør det en gang, det går helt automatisk. 

Jeg klarer virkelig ikke å slutte, men jeg ønsker det veldig sterkt. Jeg er lei av daglige smerter i rumpa og hud full av sår 😕 Er det noen som har noen gode råd? 

Anonymkode: 2d120...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Mitt beste råd er å ikke gjøre det". Jeg vet det høres enkelt ut, men du må virkelig stå i det, hvis du får lyst til å gjøre noen av uvanene kan du prøve å bytte de ut med noe som tar bort oppmerksomheten rundt problemet. Lag deg en kriseplan for hvordan du kan manøvre bort fra situasjonen. Skriv ned det negative med det å klapp deg selv på skuldra for hver gang du motstår det. Hjernen er fantastisk, den kan tilpasses, du må bygge nye nervebaner bort fra uvanene dine. Lykke til.

 

Anonymkode: efa49...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gjør vel dette mest hjemme. Gå med vanter elns en stund slik at det blir vanskelig.

Anonymkode: 0c69f...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få kreft og andre sykdommer. 

Anonymkode: 67f36...885

Akkurat det spurte jeg legen om. Om jeg kunne få kreft av det, altså. Hun svarte «nei».

Anonymkode: 2d120...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk nå for all del engangshansker!!!! 

Både for din egen, og andres sikkerhet.

 

Anonymkode: 9d3ff...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...