Gå til innhold

Alltid psykt?


Gjest Anbr42

Anbefalte innlegg

Gjest Anbr42

Er det alltid psykt å fornemme de døde? 

Hadde en skremmende opplevelse av det for litt siden. Siden jeg har fortalt om denne hendelsen i detalj for mine behandlere, vil jeg ikke skrive detaljer her av redsel for gjenkjenning. 

Men det handler om anklager om at jeg er et dårlig menneske, og at jeg gjør skam på familien ved å være som jeg er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
56 minutter siden, Anbr42 skrev:

Er det alltid psykt å fornemme de døde? 

Hadde en skremmende opplevelse av det for litt siden. Siden jeg har fortalt om denne hendelsen i detalj for mine behandlere, vil jeg ikke skrive detaljer her av redsel for gjenkjenning. 

Men det handler om anklager om at jeg er et dårlig menneske, og at jeg gjør skam på familien ved å være som jeg er.

 

Jeg tror ikke det er sykt alltid, men det er nå min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42

Hadde jo håpet på svar om at slikt er sykt, da.. 😆

Behandler sa i alle fall at opplevelsen var et psykose-symptom, men hva vet vel jeg. 

Han mente at opplevelsen ikke hadde rot i virkeligheten av minst tre årsaker:

1. Det var avdøde slektninger som døde før jeg ble født. Jeg har aldri kjent dem, så hvorfor skulle de ta kontakt med meg, da?

2. Jeg ble skremt og redd av opplevelsen, noe som stemmer dårlig med hvordan folk flest opplever kontakt med avdøde familiemedlemmer. 

3. De kom med anklager som ikke har rot i virkeligheten. At de rett og slett kom med løgn. "Tesen" om at jeg er et dårlig menneske har flere ganger blitt motbevist i kognitiv terapi. Dessuten pleier folk flest å få opplevelse av trøst og støtte fra sine avdøde slektninger, ikke anklager og sinne som jeg opplevde.

Men samma det. Opplevelsen er på avstand, og jeg er i grunnen ferdig med det. Men kom bare til å tenke på det nå i sta. 

Men flott gjort av ham da, å komme meg i møte med dette. Han kunne lett ha avfeid alt som tull, men valgte å gå inn i  tankegangen om mulighet for kontakt med de døde. Satte pris på det.

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42

Glemte å skrive "motbevist" i anførselstegn, men alle som har kjennskap til kognitiv terapi skjønte vel hva jeg mente med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt kommer til alle tror jeg bare. De fleste mennesker får føling med psykisk lidelse i livet tror jeg. Enten selv eller andre i familien.

Anonymkode: 8cdff...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anbr42 skrev:

Men det handler om anklager om at jeg er et dårlig menneske, og at jeg gjør skam på familien ved å være som jeg er.

Jeg vil nå påstå at slike budskap fra døde er - om ikke psykt, så i hvert fall innbilt, uten rot i virkeligheten. Det er egne tanker og følelser, de kommer ikke fra de døde.

17 timer siden, Anbr42 skrev:

Er det alltid psykt å fornemme de døde? 

Jeg kan være med på at man "fornemmer" en avdød ved for eksempel å føle at bestefaren din på en måte er "til stede" når du går inn i boligen eller hytta hans første gangen etter at han er død, der alt står igjen som det var og han liksom "sitter i veggene". Det er ikke psykt, det er naturlige følelser etter min mening.

Men hvis det aldri går over selv om tiden går og alt er ryddet bort, og / eller man begynner å høre ham kjefte på hva etterkommerne hans foretar seg, blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...