Gå til innhold

Mulig hepatittsmitte og trening

Anbefalte innlegg

Gjest millema

En i familien min har fått en form for hepatittvirus (prøveresultatene angående type er ikke klare enda, men det er nok ikke hepatitt B) og han har vært temmelig syk i en måned. Bør jeg undersøke om jeg er smittet? Har lest at det er lang inkubasjonstid på slikt. Jeg trener aktivt sammen med andre og er jo bekymret mht mulighet for at jeg kan være smittet, og komme til å smitte noen andre..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44761-mulig-hepatittsmitte-og-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære milema,

I våre breddegrader skylde akutt hepatitt stortsett enten hepatitt A eller hepatitt B virus. Du sier et den som har hepatitt i familien nepper har hepatitt B. Da er mest sansynlig at det er hepaitt A. Hepatitt A virus multipliserer i tarmen, utskilles med avflringen og overføres som såpalt fekal oral smitte, d.vs. via munn, med mat, drikke, osv. Den er ganske smittsom og det skal ikke så mye slingring i valsen med personlig hygiene og kontakt innen en familie før den overføres. Fra smitte til sykdomsutbrudd går det vanligvis ca 3 uker. Virus finnes i avføring fra ca 10 dager før sykdomsutbrudd til symptomene melder seg. Det er klart at mens man har en akutt infeksjon bør man ta de med ro og droppe treningen. Det kan forsåvidt også være tilfelle like før sykdomsutbrudd, om du f. eks. ble smittet for 2 uker siden. Men det bør kunne klarlegges ganske greit med en bølodprøve om han/hun virkelig har en hepatitt og i tilfelle hvilken type. Svaret foreligger vanligvis innen et par dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...