Gå til innhold

Epass til USA.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min datter skal på skoletur til USA. Må da ordne med noe som heter elektronisk pass. Et av spørsmålene man må svare ja eller nei på er om man har en psykisk lidelse. Svaret er avgjørende for om man får komme inn eller ikke. Min datter har ADHD og en angstlidelse. Skal man da krysse av ja eller nei på spørsmålet ? Noen som vet ? 

Anonymkode: c9f03...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det riktige må være å kryss av for ja.   Sjekk at det ikke står noe som betyr alvorlig psykisk lidelse. Hva er ordlyden på engelsk, og er det ingen veiledning med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar Kupton feil (for en gangs skyld).

Når det gjelder dette spørsmålet, så er det kun riktig å svare ja hvis du har en ubehandlet psykisk lidelse som i alvorlig grad reduserer din dømmekraft. F.eks aktiv psykose. Formålet er å kartlegge om man f.eks er tilbøyelig til å gå amok med skytevåpen. 

Om man er under behandling for en psykisk lidelse og ikke har redusert dømmekraft skal man svare nei

Jeg har undersøkt dette nøye etter mange turer til USA og mange ESTA-søknader :) 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Det riktige må være å kryss av for ja.   Sjekk at det ikke står noe som betyr alvorlig psykisk lidelse. Hva er ordlyden på engelsk, og er det ingen veiledning med?

Fant dette på nettet men vet ikke om det er forandringer så tenker å ringe noen. Litt fritt oversatt: 

Psykisk og mental lidelse

Svar «ja» dersom: 
A) du har per i dag en psykisk eller mental lidelse og en forhistorie assosiert med sykdommen som vil kunne være en trussel mot din eller andres eiendom, sikkerhet eller velferd
B) du har hatt en psykisk eller mental lidelse og en forhistorie assosiert med sykdommen som kan eller vil kunne være ( som har vært) en trussel mot deg eller noen andres eiendom, sikkerhet eller velferd, og det er sannsynlig at dette kan gjenta seg, og føre til annen skadelig oppførsel. 

Du skal svare « nei» 
 A) du har per i dag har Ingen psykisk eller mental lidelse 
Eller b) du har eller har hatt en psykisk eller mental lidelse uten at dette har ført til en oppførsel som kan ha blitt oppfattet som en trussel mot din eller andres eiendom , sikkerhet eller velferd.
C) du har i dag en psykisk eller mental lidelse med tilhørende oppførsel men oppførselen har ikke tidligere eller nå blitt oppfattet som truende mot din eller andres eiendeler , sikkerhet eller velferd. Eller
D) du har hatt en psykisk eller mental lidelse med slik negativ oppførsel men det er svært lite sannsynlig at denne oppførselen vil gjenta seg 

Anonymkode: c9f03...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kupton skrev:

Ok. Men da må det være en eller annen veiledning som forteller om dette.

Det står når man kommer til dette spørsmålet og trykker på hjelp.

»Answer yes if...» og «Answer no if...» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fant dette på nettet men vet ikke om det er forandringer så tenker å ringe noen. Litt fritt oversatt: 

Psykisk og mental lidelse

Svar «ja» dersom: 
A) du har per i dag en psykisk eller mental lidelse og en forhistorie assosiert med sykdommen som vil kunne være en trussel mot din eller andres eiendom, sikkerhet eller velferd
B) du har hatt en psykisk eller mental lidelse og en forhistorie assosiert med sykdommen som kan eller vil kunne være ( som har vært) en trussel mot deg eller noen andres eiendom, sikkerhet eller velferd, og det er sannsynlig at dette kan gjenta seg, og føre til annen skadelig oppførsel. 

Du skal svare « nei» 
 A) du har per i dag har Ingen psykisk eller mental lidelse 
Eller b) du har eller har hatt en psykisk eller mental lidelse uten at dette har ført til en oppførsel som kan ha blitt oppfattet som en trussel mot din eller andres eiendom , sikkerhet eller velferd.
C) du har i dag en psykisk eller mental lidelse med tilhørende oppførsel men oppførselen har ikke tidligere eller nå blitt oppfattet som truende mot din eller andres eiendeler , sikkerhet eller velferd. Eller
D) du har hatt en psykisk eller mental lidelse med slik negativ oppførsel men det er svært lite sannsynlig at denne oppførselen vil gjenta seg 

Anonymkode: c9f03...a88

Korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt spørsmål blir da hva man mener med en trussel mot andres velferd. Min datter har en betinget dom som ikke gjelder vold, skadet eiendom eller noe med narkotika. Og hvem skal vurdere fare for gjentagelse ? 

Anonymkode: c9f03...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt spørsmål blir da hva man mener med en trussel mot andres velferd. Min datter har en betinget dom som ikke gjelder vold, skadet eiendom eller noe med narkotika. Og hvem skal vurdere fare for gjentagelse ? 

Anonymkode: c9f03...a88

Det er et annet spørsmål, som ikke har nor med psykisk helse å gjøre. Hvis det ikke er andre dommer enn det de spør etter, må du svare nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, kupton skrev:

Da er det klart for meg at TS sin datter skal svare No.

NO? 

Anonymkode: c9f03...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er et annet spørsmål, som ikke har nor med psykisk helse å gjøre. Hvis det ikke er andre dommer enn det de spør etter, må du svare nei

Ok. Hennes mentale helse hadde nok med lovbruddet å gjøre men har sikkert ikke betydning i denne sammenhengen. Tenker jeg uansett snakker med noen da hun ikke er ferdig å sone. 

Anonymkode: c9f03...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NO? 

Anonymkode: c9f03...a88

Å ja. Du mente nei. 😊

Anonymkode: c9f03...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg ville tatt kjangsen på å si NO om det gjaldt meg. Jeg kan väre en fare for meg selv hvis jeg får et sykdomsutbrudd. Men mesteparten av tiden er det ikke sånn. Jeg har en historie med hyomanier hvor jeg har hatt risikoatferd, men det er svärt lenge siden. Dessurten reiser jeg så godt som aldri aleine, så jeg vet at jeg har med noen som kan ta grep OM jeg skulle bli dårlig under ferien. Aldri värt noe voldelig eller til fare for andres sikkerhet. Men ha for all del en god reiseforsikring! Trenger man helsehjelp i USA, vil det kunne avstedkomme en regning som i seg selv er nok til å sette selv den friskeste person i livskrise. Jeg tenker ikke at ADHD er å betrakte som farlig. Når det gjelder tidligere straffedom vet jeg ikke hvordan det forholder seg. Det kjenner kanskje UDI til, eller politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...