Gå til innhold

Har nattevakten lov til å sove?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er innlagt på akuttavdeling og stod nylig opp en tur. Gikk inn på stua for å finne meg et glass vann, og der ligger nattevakten og sover på sofaen. Er det lov?

Anonymkode: d4c26...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er innlagt på akuttavdeling og stod nylig opp en tur. Gikk inn på stua for å finne meg et glass vann, og der ligger nattevakten og sover på sofaen. Er det lov?

Anonymkode: d4c26...efa

Nattevakten på en akuttavdeling skal være våken om natten. Men det er vel ikke så uvanlig at de kan legge seg litt ned på en sofa for å slappe litt av i løpet av natten. Vet du med sikkerhet at vedkommende sov - og ikke bare slappet av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke vedkommende en " bakvakt". Det har jeg hørt om. En avløsning en kort periode.

Anonymkode: 1eb88...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

Nattevakten på en akuttavdeling skal være våken om natten. Men det er vel ikke så uvanlig at de kan legge seg litt ned på en sofa for å slappe litt av i løpet av natten. Vet du med sikkerhet at vedkommende sov - og ikke bare slappet av?

Det var det jeg også mente. Nattevakter skal ikke sove på en akuttavdeling! 

Og jada, han sov. Pustet tungt som en gjør når en sover. Han våknet ikke av at jeg ordnet meg et glass vann fra plastkrus og vannmugge. Det gir litt lyd. 

Jeg tok også bilde av ham som "bevis". Mobilen er innstilt på auto, og siden det var dunkelt i rommet gikk blitsen på. Han våknet ikke av det heller.

Jeg synes det er veldig uansvarlig siden det finnes pasienter i akutt krise der. Den andre nattevakten så jeg heller ikke noe til. Hun lå vel og sov et sted hun også, tenker jeg. 

Anonymkode: d4c26...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke vedkommende en " bakvakt". Det har jeg hørt om. En avløsning en kort periode.

Anonymkode: 1eb88...b1c

Ikke det at jeg har så greie på slike ting, men jeg trodde en bakvakt sov hjemme til han/hun evt. får telefon om å komme på jobb. 

Anonymkode: d4c26...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, laban skrev:

Eller "hvilende" 😊

Tror ikke det er noe som heter "hvilende nattevakt" på en psykiatrisk akuttavdeling.

Anonymkode: d4c26...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er noe som heter "hvilende nattevakt" på en psykiatrisk akuttavdeling.

Anonymkode: d4c26...efa

Nei, det kan godt være. Poenget mitt var at det ikke heter "vitende nattevakt" som autokorrekturen trolig foreslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på psykiatrisk sykehus opplevd at nattevakten har sovet på tv-stuen mens en av medpasientene snek seg inn på vaktrommet og leste i cardex’en (eller hva det nå heter). Jeg synes det var svært ubehagelig å tenke på at denne medpasienten kunne lese ting om oss andre. Ublygt skrøt han av det han hadde gjort.

Det at nattevakter har sovnet har jeg opplevd flere ganger. Det kjennes litt utrygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit på dette som gjelder for alle akuttavdelinger. Jeg har jobbet der ingen hadde lov til å sove. Jeg har også jobbet der en av fire kunne sove to timer om det var forsvarlig og vedkommende kunne vekkes umiddelbart om det var nødvendig. Det er hardt å jobbe natt, og det er viktig å beholde gode nattevakter over lang tid. Ved at en av fire kan sove på skift når det er mulig, kan en oppnå at nattevaktene holder ut lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg også mente. Nattevakter skal ikke sove på en akuttavdeling! 

Og jada, han sov. Pustet tungt som en gjør når en sover. Han våknet ikke av at jeg ordnet meg et glass vann fra plastkrus og vannmugge. Det gir litt lyd. 

Jeg tok også bilde av ham som "bevis". Mobilen er innstilt på auto, og siden det var dunkelt i rommet gikk blitsen på. Han våknet ikke av det heller.

Jeg synes det er veldig uansvarlig siden det finnes pasienter i akutt krise der. Den andre nattevakten så jeg heller ikke noe til. Hun lå vel og sov et sted hun også, tenker jeg. 

Anonymkode: d4c26...efa

Han hadde sikkert våknet om du hadde snakket til ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har selv jobbet natt i psykiatrien, nattevakt på psykehus eller DPS skal ikke sove .Men klart at det hender at en dupper av  litt ut på natta/morgenkvisten,alle kan bli kjempe trøtte,og det kan være vanskelig å holde seg våken vis det er ro i avdelingen. Men det er da flere på jobb så sjeldent at alle sovner på en gang.

Men å bevist legge seg til å sove det er en uting,det er ikke det en får betalt for. Har selv opplevd nattevakter  som sover på DPS og som blir sure for å bli vekket, uprofesjonelt. 

Anonymkode: 4b98b...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Hvis det er meningen at de skal väre våkne og ikke har noen slik avlöserordning som nevnes, så synes jeg det höres lite lurt ut å legge seg på sofaen. Man kan ha gode tanker om bare å slappe av litt, og så er det gjort. Jeg opplevde en av de mer durkdrevne nattevaktene på akutt fortelle meg at han selv hadde värt så uheldig å sovne, men makkeren hans hadde värt rask med å vekke han. De gikk alltid to. Sove, og ikke låse döra inn til vaktrommet?! Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Matteus 7:3

Blitt "relliøs" den siste tiden kupton? ;)

Neida er enig i at det er et godt poeng å ta med seg i det skrifstedet ;)

Anonymkode: d4c26...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...