Gå til innhold

Kupton: Quetiapin - ødem/restless legs ved bytte av produsent


adhoc

Anbefalte innlegg

Har BPII, bruker 50 mg om kvelden for søvn og øker ved tegn til hypomani eller blandede episoder. 

For tre dager siden begynte jeg med Quetiapin Sandoz etter tidligere å ha tatt Quetiapin Amneal. Fikk umiddelbart mye kraftigere rastløse ben/muskelkramper og væskeansamling i kroppen, spesielt i bena. 

Er det sannsynlig at byttet av produsent kan ha ført til økte bivirkninger? Ingen endring i treningsmengde eller kosthold eller andre faktorer, ikke drukket alkohol de siste par ukene. 

Bruker forøvrig 150 mg venlafaxin og 300 mg Lamictal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar! Er slike bivirkninger noe å bekymre seg for (nyrefunksjon etc), eller er de å klassifisere som "ubehagelige, men irrelevante." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rastløse bena er sannsynligvis det som kalles akathisi. Kun svært ubehagelig - ikke farlig.

Væskeansamling i bena kan ha sammenheng med noe som ikke er bra over tid. Derfor bør du snakke med legen din om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen :) Rastløse ben har jeg selv uten medisiner, så det var nettopp væskeansamlingene jeg lurte på. Vikarlegen mener jeg bør slutte med quetiapin og i stedet gå på søvnhygienekurs, så vil helst vente med legebesøk til fastlegen er tilbake til høsten. Får se hvordan det utvikler seg 👍

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Psykiateren min hevdet noe jeg så på som ganske alvorlig. At innholdet av det virksome sotffet (her Quetiapin) kan variere med hel 20%. Ergo kan det slå ut i form av manglende effekt eller bivirkninger alt ettersom. Hva han baserer disse tallene på er jeg ganske usikker. I alle fall har han for mange pasienter krysset av nei på generisk bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Hva han baserer disse tallene på er jeg ganske usikker

Jeg kan lage en egen tråd om dette, for det er verre enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...