Gå til innhold

Gått helt i svart


 cilie

Anbefalte innlegg

Jeg er skikkelig mørk til sinns nå. Har vært våken i 4 timer, men klarer ikke stå opp. (Skulle ha en positiv og etterlengtet fridag) 

Det er bare å erkjenne at jeg er så negativt innstilt at det er umulig å få det bra. Å leve med en evig bekymring rundt basic behov som søvn og mat/vekt er et våkent mareritt. 

3 kg opp på en uke. Straks veier jeg like mye som før jeg ifjor brukte flere mnd på å pine meg ned til i ketose - som igjen resulterte i utmattelse, hodepine, blødningsforstyrrelser, treg mage, hjertebank, kvalme osv. Selv i ketose satt kg som limt. 

Jeg blir nesten aldri mett og legger på meg med en gang jeg tillater meg litt «slækk.» — Slik det synes som vanlige folk lever. Brødskiver med melk osv. Et vanlig norsk kosthold fungerer ikke. Jeg går opp. Opp. Opp. 

Mens vekta går opp, går søvnen «ned.» Det virker som jeg aldri går i dyp søvn. Har et vanvittig drømmeliv om nettene. Våkner en del. Selv om jeg bruker Surmontil. Det verste er at jeg føler meg halvtrøtt og tung om morgenen også når jeg en sjelden gang opplever å ha sovet. Er det virkelig bra å bruke medisiner for å sove...

Mat/søvnen virker forsterkende sammen og dertil helt umulig å komme ut av. Jeg orker virkelig ikke tanken på helt lavkarbo som er det eneste jeg s a k t e går ned på. (alternativ 5-6 økter trening i uka. Nå har jeg dog en legg som er ødelagt og) Jeg blir kvalm av å tenke på kun egg og kyllingfilet og laksefilet osv. Søvnen blir dessuten enda verre av lavkarbo. Jeg har slanket meg hele livet siden jeg var 13. Å aldri bare kunne spise hva jeg vil, ha et avslappet forhold til noe så naturlig, ja jeg orker ikke mer av det. Det blir bare verre og verre. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du gjort noe med de grunnleggende årsakene til at du sliter da? Samlivet ditt?

Anonymkode: 09093...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du gjort noe med de grunnleggende årsakene til at du sliter da? Samlivet ditt?

Anonymkode: 09093...c29

Det var slik også før samlivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, cilie skrev:

Jeg er skikkelig mørk til sinns nå. Har vært våken i 4 timer, men klarer ikke stå opp. (Skulle ha en positiv og etterlengtet fridag) 

Det er bare å erkjenne at jeg er så negativt innstilt at det er umulig å få det bra. Å leve med en evig bekymring rundt basic behov som søvn og mat/vekt er et våkent mareritt. 

3 kg opp på en uke. Straks veier jeg like mye som før jeg ifjor brukte flere mnd på å pine meg ned til i ketose - som igjen resulterte i utmattelse, hodepine, blødningsforstyrrelser, treg mage, hjertebank, kvalme osv. Selv i ketose satt kg som limt. 

Jeg blir nesten aldri mett og legger på meg med en gang jeg tillater meg litt «slækk.» — Slik det synes som vanlige folk lever. Brødskiver med melk osv. Et vanlig norsk kosthold fungerer ikke. Jeg går opp. Opp. Opp. 

Mens vekta går opp, går søvnen «ned.» Det virker som jeg aldri går i dyp søvn. Har et vanvittig drømmeliv om nettene. Våkner en del. Selv om jeg bruker Surmontil. Det verste er at jeg føler meg halvtrøtt og tung om morgenen også når jeg en sjelden gang opplever å ha sovet. Er det virkelig bra å bruke medisiner for å sove...

Mat/søvnen virker forsterkende sammen og dertil helt umulig å komme ut av. Jeg orker virkelig ikke tanken på helt lavkarbo som er det eneste jeg s a k t e går ned på. (alternativ 5-6 økter trening i uka. Nå har jeg dog en legg som er ødelagt og) Jeg blir kvalm av å tenke på kun egg og kyllingfilet og laksefilet osv. Søvnen blir dessuten enda verre av lavkarbo. Jeg har slanket meg hele livet siden jeg var 13. Å aldri bare kunne spise hva jeg vil, ha et avslappet forhold til noe så naturlig, ja jeg orker ikke mer av det. Det blir bare verre og verre. 

 

 

 

 

Jeg tenker to ting:

1. Synes du bør vurdere et søvnkurs med fokus på søvnrestriksjon. Tror jeg har fortalt om at en jeg kjenner gjennomførte et slikt kurs for ett år siden, og hun har sovet hver natt siden. Opplegget er svært krevende og mange sykemeldes. Hun jeg kjenner var kun 50 % sykemeldt, fordi hun syntes det var lettere å holde seg våken på jobb enn å ha hele dagen til disposisjon. Hun hadde prøvd haugevis med andre løsninger som ikke hadde fungert tidligere. Sier hun aldri hadde trodd at dette var mulig. 

2. Jeg hadde droppet lavkarbo og heller hatt regelmessig kontakt med en flink ernæringsfysiolog en periode for å finne et egnet opplegg for kalorirestriksjon. Dersom du får til et strukturert kosthold med noe kaloriunderskudd, så vil du langsomt gå nedover. Men det forutsetter at du ikke har alle "utskeielsene" og ikke lager en mengde unntak de nærmeste månedene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, cilie skrev:

Det var slik også før samlivet. 

Men det gjør vell ikke saken bedre å være ulykkelig i årevis? 

Anonymkode: 09093...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Fionys skrev:

Har du prøvd å telle kalorier?

Jeg har prøvd alt.

Problemet er at jeg går s a k te ned, men det innebærer alltid å leve på en måte jeg opplever som unormal og ubehagelig. Men sånn er det kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker to ting:

1. Synes du bør vurdere et søvnkurs med fokus på søvnrestriksjon. Tror jeg har fortalt om at en jeg kjenner gjennomførte et slikt kurs for ett år siden, og hun har sovet hver natt siden. Opplegget er svært krevende og mange sykemeldes. Hun jeg kjenner var kun 50 % sykemeldt, fordi hun syntes det var lettere å holde seg våken på jobb enn å ha hele dagen til disposisjon. Hun hadde prøvd haugevis med andre løsninger som ikke hadde fungert tidligere. Sier hun aldri hadde trodd at dette var mulig. 

2. Jeg hadde droppet lavkarbo og heller hatt regelmessig kontakt med en flink ernæringsfysiolog en periode for å finne et egnet opplegg for kalorirestriksjon. Dersom du får til et strukturert kosthold med noe kaloriunderskudd, så vil du langsomt gå nedover. Men det forutsetter at du ikke har alle "utskeielsene" og ikke lager en mengde unntak de nærmeste månedene. 

 

Jeg er faktisk i noe ala det du anbefaler. Så langt uten hjelp. Jeg har egentlig blitt verre. Det du anbefaler kan bli aktuelt, men da vil det få store konsekvenser for min arbeidssituasjon om jeg blir borte i 2 mnd. 

Jeg kan kosthold. Alle varianter. Jeg er bare drittlei av å ha et liv som innebærer restriksjon og sult og pining for å være normal. Aldri ett måltid knyttet til normal tankevirksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjør vell ikke saken bedre å være ulykkelig i årevis? 

Anonymkode: 09093...c29

Hvis det var en, relativt enkel løsning på «meg», ville jeg agert for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg vet det er dårlig folkeskikk å spørre, men hvor overvektig er du, sånn rundt regnet? Snakker vi 5kg eller 50kg? Du trenger ikke svare, og i alle fall ikke presist, men jeg er usikker på om man bør råde deg til å gi mer blaffen eller ta det mer alvorlig. 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Jeg er faktisk i noe ala det du anbefaler. Så langt uten hjelp. Jeg har egentlig blitt verre. Det du anbefaler kan bli aktuelt, men da vil det få store konsekvenser for min arbeidssituasjon om jeg blir borte i 2 mnd. 

Jeg kan kosthold. Alle varianter. Jeg er bare drittlei av å ha et liv som innebærer restriksjon og sult og pining for å være normal. Aldri ett måltid knyttet til normal tankevirksomhet. 

Vet at du kan kosthold, men når man har slitt med dette så mange år som du har, så vil det kunne være veldig god hjelp å få noen utenifra til å se på det. For eksempel disse er flinke: https://www.ernaringsteamet.no/  

Etter å ha lest mye av det du har skrevet gjennom lang tid, så tenker jeg at du ofte argumenterer med at du ikke kan ta "store" valg fordi det vil få for store konsekvenser i nåtid. Hvis du sliter så mye med søvn og mat som du skriver nå, så vil jeg tenke at det å være sykemeldt et par måneder for å få orden på søvn, må være verdt det. Kanskje må tidspunktet planlegges godt ut i fra jobb, men det er meningsløst at du går slik og hangler år etter år og bruker halvgode strategier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Jeg vet det er dårlig folkeskikk å spørre, men hvor overvektig er du, sånn rundt regnet? Snakker vi 5kg eller 50kg? Du trenger ikke svare, og i alle fall ikke presist, men jeg er usikker på om man bør råde deg til å gi mer blaffen eller ta det mer alvorlig. 

Dette er sannsynligvis et veldig godt poeng:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
1 time siden, cilie skrev:

Jeg er skikkelig mørk til sinns nå. Har vært våken i 4 timer, men klarer ikke stå opp. (Skulle ha en positiv og etterlengtet fridag) 

Det er bare å erkjenne at jeg er så negativt innstilt at det er umulig å få det bra. Å leve med en evig bekymring rundt basic behov som søvn og mat/vekt er et våkent mareritt. 

3 kg opp på en uke. Straks veier jeg like mye som før jeg ifjor brukte flere mnd på å pine meg ned til i ketose - som igjen resulterte i utmattelse, hodepine, blødningsforstyrrelser, treg mage, hjertebank, kvalme osv. Selv i ketose satt kg som limt. 

Jeg blir nesten aldri mett og legger på meg med en gang jeg tillater meg litt «slækk.» — Slik det synes som vanlige folk lever. Brødskiver med melk osv. Et vanlig norsk kosthold fungerer ikke. Jeg går opp. Opp. Opp. 

Mens vekta går opp, går søvnen «ned.» Det virker som jeg aldri går i dyp søvn. Har et vanvittig drømmeliv om nettene. Våkner en del. Selv om jeg bruker Surmontil. Det verste er at jeg føler meg halvtrøtt og tung om morgenen også når jeg en sjelden gang opplever å ha sovet. Er det virkelig bra å bruke medisiner for å sove...

Mat/søvnen virker forsterkende sammen og dertil helt umulig å komme ut av. Jeg orker virkelig ikke tanken på helt lavkarbo som er det eneste jeg s a k t e går ned på. (alternativ 5-6 økter trening i uka. Nå har jeg dog en legg som er ødelagt og) Jeg blir kvalm av å tenke på kun egg og kyllingfilet og laksefilet osv. Søvnen blir dessuten enda verre av lavkarbo. Jeg har slanket meg hele livet siden jeg var 13. Å aldri bare kunne spise hva jeg vil, ha et avslappet forhold til noe så naturlig, ja jeg orker ikke mer av det. Det blir bare verre og verre. 

 

 

 

 

prøv gjerne melatonin preparat. det funker somregel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, cilie skrev:

Hvis det var en, relativt enkel løsning på «meg», ville jeg agert for lengst. 

Det har du fått uttalllge råd om i flere år, men du har ikke agert noe som helst. Sorry to say. 

Anonymkode: 09093...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
8 minutter siden, frosken skrev:

Hvis du sliter så mye med søvn og mat som du skriver nå, så vil jeg tenke at det å være sykemeldt et par måneder for å få orden på søvn, må være verdt det. Kanskje må tidspunktet planlegges godt ut i fra jobb, men det er meningsløst at du går slik og hangler år etter år og bruker halvgode strategier. 

Cilie, tenk så mye du kan vinne dersom du tenker at du må ha et unntaksår, der du tar tak i søvnen og ernæring, og gjerne relasjoner og psyken også, at etter et slikt unntaksår, vil du mest sannsynlig få det mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, cilie skrev:

Jeg er faktisk i noe ala det du anbefaler. Så langt uten hjelp. Jeg har egentlig blitt verre. Det du anbefaler kan bli aktuelt, men da vil det få store konsekvenser for min arbeidssituasjon om jeg blir borte i 2 mnd. 

Så jobben er viktigere enn helsa? Med mindre du driver alene så har jeg problemer med å se at du er så uerstattelig på jobben at du er nødt til å ofre helsa for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, cilie skrev:

Jeg er skikkelig mørk til sinns nå. Har vært våken i 4 timer, men klarer ikke stå opp. (Skulle ha en positiv og etterlengtet fridag) 

Det er bare å erkjenne at jeg er så negativt innstilt at det er umulig å få det bra. Å leve med en evig bekymring rundt basic behov som søvn og mat/vekt er et våkent mareritt. 

3 kg opp på en uke. Straks veier jeg like mye som før jeg ifjor brukte flere mnd på å pine meg ned til i ketose - som igjen resulterte i utmattelse, hodepine, blødningsforstyrrelser, treg mage, hjertebank, kvalme osv. Selv i ketose satt kg som limt. 

Jeg blir nesten aldri mett og legger på meg med en gang jeg tillater meg litt «slækk.» — Slik det synes som vanlige folk lever. Brødskiver med melk osv. Et vanlig norsk kosthold fungerer ikke. Jeg går opp. Opp. Opp. 

Mens vekta går opp, går søvnen «ned.» Det virker som jeg aldri går i dyp søvn. Har et vanvittig drømmeliv om nettene. Våkner en del. Selv om jeg bruker Surmontil. Det verste er at jeg føler meg halvtrøtt og tung om morgenen også når jeg en sjelden gang opplever å ha sovet. Er det virkelig bra å bruke medisiner for å sove...

Mat/søvnen virker forsterkende sammen og dertil helt umulig å komme ut av. Jeg orker virkelig ikke tanken på helt lavkarbo som er det eneste jeg s a k t e går ned på. (alternativ 5-6 økter trening i uka. Nå har jeg dog en legg som er ødelagt og) Jeg blir kvalm av å tenke på kun egg og kyllingfilet og laksefilet osv. Søvnen blir dessuten enda verre av lavkarbo. Jeg har slanket meg hele livet siden jeg var 13. Å aldri bare kunne spise hva jeg vil, ha et avslappet forhold til noe så naturlig, ja jeg orker ikke mer av det. Det blir bare verre og verre. 

 

 

 

 

Du hadde et ganske likt innlegg på ca denne tiden i fjor også . Ikke mange ukene etter hadde du plutselig gått ned 10 kilo på rekordtid.

Du kan alt om kosthold sier du, men for meg så virker det som du driver rovdrift på kroppen din hver vår for å nå sommerkroppen og at du resten av året er ganske hemningsløs i matveien. 

Det er i hvert fall inntrykket jeg har fått når jeg har lest hva du liker å spise og hva du ikke liker. 

Da er det jo ikke så rart at det føles mørkt når våren kommer. Jeg skjønner dessuten ikke hvordan man kan bli kvalm av fisk, kylling og egg ? 

Jeg har ikke annet råd å gi deg enn at du må prøve å finne et kosthold for hele året.

Forsøk å tenk hva som gjør kroppen din godt året gjennom, hva som holder deg frisk og glad. 

Selv synes jeg tanken på å fylle kroppen med noe som er bra for meg , føles tilfredsstillende.

Jeg legger også alltid på meg om vinteren altså, men jeg prøver å tenke på at jobben som skal gjøres etter jul ikke skal føles uoverkommelig.

Hos deg er det veldig enten/ eller har jeg inntrykk av.

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg vet det er dårlig folkeskikk å spørre, men hvor overvektig er du, sånn rundt regnet? Snakker vi 5kg eller 50kg? Du trenger ikke svare, og i alle fall ikke presist, men jeg er usikker på om man bør råde deg til å gi mer blaffen eller ta det mer alvorlig. 

Vekten er en statshemmelighet, hehe. Jeg er opptatt av å være feminin, men tallet er ikke det🤬 Ville helst vært 20 kg mindre, men skal akseptere 10 ned (pluss de 2-3 som brått er her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frosken skrev:

Vet at du kan kosthold, men når man har slitt med dette så mange år som du har, så vil det kunne være veldig god hjelp å få noen utenifra til å se på det. For eksempel disse er flinke: https://www.ernaringsteamet.no/  

Etter å ha lest mye av det du har skrevet gjennom lang tid, så tenker jeg at du ofte argumenterer med at du ikke kan ta "store" valg fordi det vil få for store konsekvenser i nåtid. Hvis du sliter så mye med søvn og mat som du skriver nå, så vil jeg tenke at det å være sykemeldt et par måneder for å få orden på søvn, må være verdt det. Kanskje må tidspunktet planlegges godt ut i fra jobb, men det er meningsløst at du går slik og hangler år etter år og bruker halvgode strategier. 

Takk for det. Jeg får se hva som skjer videre mtp søvn. Jeg er «inne.» Begynner bare å mistet troen. Tenker jeghar prøvd alt. Jeg har også vært hos ernæringsfysiolog pga mage tidligere. Jeg får tenke på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Blomsterfluen skrev:

prøv gjerne melatonin preparat. det funker somregel.

Allerede prøvd. For Circadin er vel det samme? Fungerte ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...