Gå til innhold

Kupton, spørsmål om bp og deponering av ssri


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Pasient switchet fra alvorlig depresjon til moderat mani på ssri. Pasient fikk beskjed om å seponere etter fire uker, men har likevel tatt samme dose ssri i tre måneder. Pasient gikk med på å seponere da h*n begynte å få ubehagelige symptomer blandet med det maniske. Nå har det gått litt over en uke siden h*n deponerte helt (dette vet vi med sikkerhet) men maniske symptomer er fortsatt tilstede. Hvor lang tid etter deponering kan vi vente at det tar før pas kommer ned på jorda igjen? Kan h*n fortsette slik lenge og kanskje må ha medisiner for å dempe manien?

Anonymkode: 6bb68...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å forutsi hvor lenge en mani varer. Den bør vare kortest mulig. Derfor bør medisinering iverksettes snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, kupton skrev:

Det er umulig å forutsi hvor lenge en mani varer. Den bør vare kortest mulig. Derfor bør medisinering iverksettes snarest.

Det bare virker som om psykiater ved DPS mener at manien vil avta av seg selv pga seponeringen. Det virker som om psykiater er stresset og ikke orker å forholde seg til pårørende. Men på meg er det ingen endring, selv om en del dager er gått, og jeg går bare å venter på at effekten av ssri skal gå over. H*n har bipolarlidelse type 1 fra før av. Så det kan vedvare videre hvis h*n ikke medisineres selv om manien denne gang var medikamentutløst? Setter pris på svar fra deg. Jeg ringer heller fastlegekontoret i morgen hvis du anbefaler det.

Anonymkode: 6bb68...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at personen skal medisineres. Dette kan vare svært lenge uten medisin. Mani "spiser hjerne" og gir kognitiv svekkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, kupton skrev:

Det er ingen tvil om at personen skal medisineres. Dette kan vare svært lenge uten medisin. Mani "spiser hjerne" og gir kognitiv svekkelse.

Åja, ok. Æsj det irriterer meg at dps som faktisk satt personen på denne medisinen ikke følger opp i det heletatt. Men jeg tar det seriøst og prøver fastlege i morgen. Takk Kupton.

Anonymkode: 6bb68...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg bare populariserer forskning som viser at manier reduserer kognitiv funksjon, og at graden av denne svekkelsen bla er avhengig av tiden en er manisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, kupton skrev:

Nei, jeg bare populariserer forskning som viser at manier reduserer kognitiv funksjon, og at graden av denne svekkelsen bla er avhengig av tiden en er manisk.

Oi, ikke bra! Denne manien har vart en stund og vedkommende er definifivt ikke så fornuftig som vanlig. Uansett tusen takk:)

Anonymkode: 6bb68...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne manien har vart en stund og vedkommende er definifivt ikke så fornuftig som vanlig

Det er en aldri under en mani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...