Gå til innhold

Kort hypomani?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bp2 og jeg kan gå fra å le og være glad i flere timer til veldig plutselig bli trist og gråte. Noen ganger kan jeg få veldig raske fantasifulle tanker og jeg har behov for å få de ut og skriver eller snakker da masse rart. Jeg er bevisst på det, men er i en "morsom tåke" hvor tankene raser fortere enn at jeg selv henger med og jeg kan ha det veldig fritt og morsomt når jeg har det sånn. Som regel varer det kun i noen timer eller få dager. Er dette korte hypomanier?

Anonymkode: 15afd...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke svar på spørsmålet ditt. Men lurer på om du greier å være i jobb når du har det på den måten?

Anonymkode: b8b72...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også hatt det sånn i det siste, kanskje 20 timer med super energi, føler meg best i verden, unormalt mye energi, spretter rundt og mister kontroll. Men så snur det seg totalt, deprimert, selvmordstanker, nihilistisk tilstedeværelse. Er under utredning for bipolar akkurat nå.

men føler du att hele kroppen bruser? Att den er veldig stimulert,

Anonymkode: 871cc...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke svar på spørsmålet ditt. Men lurer på om du greier å være i jobb når du har det på den måten?

Anonymkode: b8b72...0cc

Nei dessverre :((

Anonymkode: 15afd...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også hatt det sånn i det siste, kanskje 20 timer med super energi, føler meg best i verden, unormalt mye energi, spretter rundt og mister kontroll. Men så snur det seg totalt, deprimert, selvmordstanker, nihilistisk tilstedeværelse. Er under utredning for bipolar akkurat nå.

men føler du att hele kroppen bruser? Att den er veldig stimulert,

Anonymkode: 871cc...266

Du beskriver det som om det kunne ha vært meg selv. Jeg føler meg overstimulert og energien tar over.

Anonymkode: 15afd...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anbr42

Jeg kan også oppleve å ha det slik. I ustabile perioder er jeg høy, lav og normal om hverandre. Noen ganger er jeg høy på timebasis, selv om grunnstemningen over dager er lav. Men så går det dager hvor jeg er stabil og frisk (uten symptomer) før det er på' n igjen. Slitsomt å ha det sånn. Jeg har BP2.

Nå har jeg vært stabil en liten stund igjen, men vet aldri når jeg blir ustabil igjen. 

Jeg må seriøst ta tak i dette. Jeg må få bedre medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Anbr42 skrev:

Jeg kan også oppleve å ha det slik. I ustabile perioder er jeg høy, lav og normal om hverandre. Noen ganger er jeg høy på timebasis, selv om grunnstemningen over dager er lav. Men så går det dager hvor jeg er stabil og frisk (uten symptomer) før det er på' n igjen. Slitsomt å ha det sånn. Jeg har BP2.

Nå har jeg vært stabil en liten stund igjen, men vet aldri når jeg blir ustabil igjen. 

Jeg må seriøst ta tak i dette. Jeg må få bedre medisiner. 

Akkurat det samme som meg det da. Jeg har rapid cycling, men blir ikke klok på de korte svingningene. Depresjonene kjenner jeg mest på, men disse rare periodene med "hypomani" er vanskelig å forstå seg på. Jeg bruker medisiner, men må finne en annen type tror jeg.

Anonymkode: 15afd...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme som meg det da. Jeg har rapid cycling, men blir ikke klok på de korte svingningene. Depresjonene kjenner jeg mest på, men disse rare periodene med "hypomani" er vanskelig å forstå seg på. Jeg bruker medisiner, men må finne en annen type tror jeg.

Anonymkode: 15afd...86e

Interessant det du sier om rapid cycling, for det har blitt nevnt for meg uten at det er foretatt en utredning mtp det. Hvis en trenger utredning på det, da. Kanskje holder det bare å se symptomene over tid og gi diagnosen utifra det. Men da er det rart at jeg ikke har fått vite det "ordentlig". Det var bare en psykiater som sa til meg at hun trodde jeg hadde utviklet rapid cycling. Men tror ikke det står som diagnose hos meg. Må få undersøkt dette bedre også. 

Og så et spørsmål til kupton, hvis han leser dette. Eller til andre som kan svare:

Er det mer nærliggende at diagnosen er bp1 ved rapid cycling? Og ved psykotiske symptomer? Altså, forekommer rapid cycling og/eller psykotiske symptomer oftere ved BP1 enn ved BP2? Hva med blandede episoder? Forekommer blandede episoder mest ved BP1?

Av og til får jeg psykotiske symptomer av paranoid art, knyttet til bipolare stemninger. Jeg opplever også blandede episoder. 

Lurer litt på om jeg kan ha BP1.

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Anbr42 skrev:

Interessant det du sier om rapid cycling, for det har blitt nevnt for meg uten at det er foretatt en utredning mtp det. Hvis en trenger utredning på det, da. Kanskje holder det bare å se symptomene over tid og gi diagnosen utifra det. Men da er det rart at jeg ikke har fått vite det "ordentlig". Det var bare en psykiater som sa til meg at hun trodde jeg hadde utviklet rapid cycling. Men tror ikke det står som diagnose hos meg. Må få undersøkt dette bedre også. 

Og så et spørsmål til kupton, hvis han leser dette. Eller til andre som kan svare:

Er det mer nærliggende at diagnosen er bp1 ved rapid cycling? Og ved psykotiske symptomer? Altså, forekommer rapid cycling og/eller psykotiske symptomer oftere ved BP1 enn ved BP2? Hva med blandede episoder? Forekommer blandede episoder mest ved BP1?

Av og til får jeg psykotiske symptomer av paranoid art, knyttet til bipolare stemninger. Jeg opplever også blandede episoder. 

Lurer litt på om jeg kan ha BP1.

Jeg får også korte psykotiske episoder og blir da bl.a. ganske så paranoid. Jeg har i disse periodeme også hallusinert og hatt tvangstanker og vrangforestillinger, men psykiateren sier at jeg har bp2 siden jeg ikke har hatt full mani. Det er altså ytterpunkter av ulik grad. Rapid cycling kan man utvikle bl.a. dersom man har gått ubehandlet for bp i lang tid. Har du angst også? Jeg får ekstrem angst knyttet til de affektive svingningene og verst er det i blandede episoder.

Anonymkode: 15afd...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får også korte psykotiske episoder og blir da bl.a. ganske så paranoid. Jeg har i disse periodeme også hallusinert og hatt tvangstanker og vrangforestillinger, men psykiateren sier at jeg har bp2 siden jeg ikke har hatt full mani. Det er altså ytterpunkter av ulik grad. Rapid cycling kan man utvikle bl.a. dersom man har gått ubehandlet for bp i lang tid. Har du angst også? Jeg får ekstrem angst knyttet til de affektive svingningene og verst er det i blandede episoder.

Anonymkode: 15afd...86e

Jeg tror heller ikke at jeg har hatt full mani noen gang (?), så det er nok BP2 jeg har. Veldig interessant alt du skriver. Jeg har ikke hatt psykoser, bare psykotiske symptomer. Ikke hatt vrangforestillinger, bare paranoide forestillinger. Hallusinert har jeg dog gjort. 

Mye angst og uro har jeg fra tid til annen, spesielt sosialangst. 

Hvis du vil så kan du godt sende meg en pm, for jeg har ikke kontakt med andre bipolare. Jeg synes det var så "fint" å vite at noen har det lignende som meg selv.  Kjekt å kunne utveksle erfaringer og kanskje lære litt mer om egen sykdom. Men ikke noe press, altså. Du ser selv hva du vil gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Er det slik alltid eller periodisk? Blandet episode? Jeg har hatt det, og har bp2 diagnose som jeg föler stemmer i det store bildet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anbr42
9 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Er det slik alltid eller periodisk? Blandet episode? Jeg har hatt det, og har bp2 diagnose som jeg föler stemmer i det store bildet

Hos meg er det periodisk. For det aller meste er jeg vel stabil. Selv om jeg jeg i perioder svinger veldig hyppig, er mesteparten av tiden stabil. Hvis det ga mening, hehe. Er litt vanskelig å forklare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Er det slik alltid eller periodisk? Blandet episode? Jeg har hatt det, og har bp2 diagnose som jeg föler stemmer i det store bildet

Jeg har det innimellom, men kan ha det oftere når jeg er i ubalanse og ikke får stabilisert meg fort nok.

Anonymkode: 15afd...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Anbr42 skrev:

Jeg tror heller ikke at jeg har hatt full mani noen gang (?), så det er nok BP2 jeg har. Veldig interessant alt du skriver. Jeg har ikke hatt psykoser, bare psykotiske symptomer. Ikke hatt vrangforestillinger, bare paranoide forestillinger. Hallusinert har jeg dog gjort. 

Mye angst og uro har jeg fra tid til annen, spesielt sosialangst. 

Hvis du vil så kan du godt sende meg en pm, for jeg har ikke kontakt med andre bipolare. Jeg synes det var så "fint" å vite at noen har det lignende som meg selv.  Kjekt å kunne utveksle erfaringer og kanskje lære litt mer om egen sykdom. Men ikke noe press, altså. Du ser selv hva du vil gjøre. 

 

Jeg har sendt deg pm 🙂

Anonymkode: 15afd...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...