Gå til innhold

samtykke-regel i psyliatri er helt gal…


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blomsterfluen
1 time siden, stjernestøv skrev:

Skikkelig tragisk dette her :( Han er da ikke samtykkekompetent når han ikke kan ta vare på seg selv?

nei han er ikke samtykkekompetent da, syns jeg. akurat som han øksemannen i haugesund, han fikk ikke hjelp og det resulterte i at han drepte en dame på gravplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

nei han er ikke samtykkekompetent da, syns jeg. akurat som han øksemannen i haugesund, han fikk ikke hjelp og det resulterte i at han drepte en dame på gravplassen.

Akkurat, så trist at han måtte dø, da kan han ikke få hjelp lenger. De lærer vel ikke av det heller. Ja det er nok mange som burde hatt hjelp som ikke får det. Tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ting er nok ikke så enkelt. Tror dere det er mangel på faglig kyndighet hos personale som skal hjelpe den som trenger hjelp? Hvem har i såfall ansvaret?

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting er nok ikke så enkelt. Tror dere det er mangel på faglig kyndighet hos personale som skal hjelpe den som trenger hjelp? Hvem har i såfall ansvaret?

Anonymkode: f0191...e5b

Jeg tror det er mye faglig dyktighet hos dem som jobber med pasientene. Det er nok regelverket mtp tvangsbruk som er litt intrikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den store feil er at der er store og grove forskjellsbehandlinger på pasienter og kategorier mennesker i norsk helsevesen også i dag. Det er sammenhengen tror jeg.

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den store feil er at der er store og grove forskjellsbehandlinger på pasienter og kategorier mennesker i norsk helsevesen også i dag.

Når det gjelder problematikken rundt samtykke og tvangsbruk, tror jeg ikke det er noen spesiell fordel å være ressurssterk - hvis det er det du mener med "kategorier mennesker".

Jeg synes uansett det er litt drøyt å påstå at det er store og grove forskjellsbehandlinger ut fra hvilken "kategori" man tilhører. Det finnes sikkert eksempler, men her i landet er det mange felles / likeverdige tilbud. Prioriteringer foretas, men ikke ut fra "menneskekategorien" pasienten tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, laban skrev:

Når det gjelder problematikken rundt samtykke og tvangsbruk, tror jeg ikke det er noen spesiell fordel å være ressurssterk - hvis det er det du mener med "kategorier mennesker".

Jeg synes uansett det er litt drøyt å påstå at det er store og grove forskjellsbehandlinger ut fra hvilken "kategori" man tilhører. Det finnes sikkert eksempler, men her i landet er det mange felles / likeverdige tilbud. Prioriteringer foretas, men ikke ut fra "menneskekategorien" pasienten tilhører.

Jeg vet ikke helt hva det menes med ressurssterke mennesker, er det penger eller pårørende det er henvist til?  Et sykt menneske er et sykt menneske, og det er mye feil tvangsbruk i psykiatrien.  Tvang fører til nedsatt livskvalitet og det vil aldri være mulig å fange inn akkurat dem som profiterer på tvang.  Det er flere undersøkelser som viser hva tvang gjør med mennesker så jeg er opptatt av at tvangsbruk blir fokusert spesielt på i forskning.

Anonymkode: 2f970...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva det menes med ressurssterke mennesker, er det penger eller pårørende det er henvist til? 

I innlegget jeg svarte på, sto det "kategorier mennesker". Jeg vet heller ikke hva vedkommende mente med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42

"Tvang fører til nedsatt livskvalitet og det vil aldri være mulig å fange inn akkurat dem som profiterer på tvang"

Synes nå dette var en litt bastant påstand. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tvang fører til nedsatt livskvalitet og det vil aldri være mulig å fange inn akkurat dem som profiterer på tvang.  

Anonymkode: 2f970...e96

Prøver igjen. Jeg synes dette var en bastant påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Anbr42 skrev:

"Tvang fører til nedsatt livskvalitet og det vil aldri være mulig å fange inn akkurat dem som profiterer på tvang"

Synes nå dette var en litt bastant påstand. 

 

Deg om det.  Dette er min erfaring samt mange andres.  Forskere har også forsket på det.

Anonymkode: 2f970...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det.  Dette er min erfaring samt mange andres.  Forskere har også forsket på det.

Anonymkode: 2f970...e96

Ok, da så.. Trodde bare ikke at det var såpass svart som du maler det her. Nyanser finnes. 

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Anbr42 skrev:

Ok, da så.. Trodde bare ikke at det var såpass svart som du maler det her. Nyanser finnes. 

Hva tenker du på da?  Noen som blir lykkelige pga. tvang? Noen som blir lykkelige etter å ha vært beltet ned?  Hva med de med klaustrofobi?

Anonymkode: 2f970...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på da?  Noen som blir lykkelige pga. tvang? Noen som blir lykkelige etter å ha vært beltet ned?  Hva med de med klaustrofobi?

Anonymkode: 2f970...e96

Hadde ikke jeg blitt tvangsinnlagt de gangene jeg har vært, så kanskje jeg fortsatt hadde vært svært dårlig. Det er jeg glad for at jeg ikke er.

Jeg har også vært beltelagt en rekke ganger og det er mye bedre enn å bli holdt i lang tid. Det føltes som et overgrep den ene gangen det skjedde.

Kanskje en bør tenke på hvor en hadde vært uten tvang, det hadde kanskje vært mye verre. Tvang er ikke optimalt, men innimellom så må det til.

De legene som behandlet meg i mange år har vært meget kompetente.  De har også behandlet meg med respekt selv om jeg har vært svært dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, emilie321 skrev:

Hadde ikke jeg blitt tvangsinnlagt de gangene jeg har vært, så kanskje jeg fortsatt hadde vært svært dårlig. Det er jeg glad for at jeg ikke er.

Jeg har også vært beltelagt en rekke ganger og det er mye bedre enn å bli holdt i lang tid. Det føltes som et overgrep den ene gangen det skjedde.

Kanskje en bør tenke på hvor en hadde vært uten tvang, det hadde kanskje vært mye verre. Tvang er ikke optimalt, men innimellom så må det til.

De legene som behandlet meg i mange år har vært meget kompetente.  De har også behandlet meg med respekt selv om jeg har vært svært dårlig. 

Det har vært brukt tvang på meg som egentlig ikke var lovlig tvang.  Legene viste meg utrolig arroganse og snakket nedlatende til meg.  Ingen skal tvangsinnlegges uten at lege snakker med en, men det gjorde de.  Snakket sammen bak ryggen på meg og snakket med en pårørende uten mitt samtykke.  Tvangen var aldri lovlig så jeg slapp ut etter noen få timer.  At to leger ikke hilste på meg på samme sted, men gikk rett på å snakke om meg med alle andre har jeg fått medhold på at er uetisk.  Sykehuset har beklaget og fylkeslegen har satt det under oppsyn.

Jeg er imot beltelegging og vet at noen andre land bruker det ikke.  Har ikke prøvd det selv, men det ville tatt knekken på meg.  Det er skikkelig gammeldags.

Anonymkode: 2f970...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært brukt tvang på meg som egentlig ikke var lovlig tvang.  Legene viste meg utrolig arroganse og snakket nedlatende til meg.  Ingen skal tvangsinnlegges uten at lege snakker med en, men det gjorde de.  Snakket sammen bak ryggen på meg og snakket med en pårørende uten mitt samtykke.  Tvangen var aldri lovlig så jeg slapp ut etter noen få timer.  At to leger ikke hilste på meg på samme sted, men gikk rett på å snakke om meg med alle andre har jeg fått medhold på at er uetisk.  Sykehuset har beklaget og fylkeslegen har satt det under oppsyn.

Jeg er imot beltelegging og vet at noen andre land bruker det ikke.  Har ikke prøvd det selv, men det ville tatt knekken på meg.  Det er skikkelig gammeldags.

Anonymkode: 2f970...e96

Det er leit at du har hatt den opplevelsen, alle leger er nok ikke like ryddige når det gjelder regler og  egen oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag er avdelingene smekkfull tror jeg. Betyr nok mye for om feil skjer.

Anonymkode: f0191...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...