Gå til innhold

Valg av ord som kan påvirke selvbildet vårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lyst til å være med på en konferanse som går i vår. 

Så skrev jeg til en som kjenner meg meget godt om det: «jeg har lyst, men jeg passer ikke inn (basert på fakta).». Jeg ble korrigert, for det er negativt valg av ord selv om det er basert på fakta - fordi det får meg til å føle meg dårligere enn andre som person. 

Jeg burde heller skrevet «jeg er ikke like mye kvalifisert som de andre», for set sier ikke noe om meg som person og får meg ikke til å føle meg dårligere enn andre som person. 

Noen andre som ser (den lillle ubevisste) forskjellen her? 

(Og selv  om jeg ikke er kvalifisert, er jeg ikke dårllgere enn andre som person)

Jeg for min del bruker nok ofte ubevisst feil ord i hverdagen som ubevisst påvirker selvbildet mitt. Og jeg har slitt med dårllg selvbilde hele livet. Det skal jeg jobbe med. 

Tenker du gjennom ord du bruker som faktisk kan påvirke hvordan du tenker om deg selv på? 

Anonymkode: 61f60...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å være med på en konferanse som går i vår. 

Så skrev jeg til en som kjenner meg meget godt om det: «jeg har lyst, men jeg passer ikke inn (basert på fakta).». Jeg ble korrigert, for det er negativt valg av ord selv om det er basert på fakta - fordi det får meg til å føle meg dårligere enn andre som person. 

Jeg burde heller skrevet «jeg er ikke like mye kvalifisert som de andre», for set sier ikke noe om meg som person og får meg ikke til å føle meg dårligere enn andre som person. 

Noen andre som ser (den lillle ubevisste) forskjellen her? 

(Og selv  om jeg ikke er kvalifisert, er jeg ikke dårllgere enn andre som person)

Jeg for min del bruker nok ofte ubevisst feil ord i hverdagen som ubevisst påvirker selvbildet mitt. Og jeg har slitt med dårllg selvbilde hele livet. Det skal jeg jobbe med. 

Tenker du gjennom ord du bruker som faktisk kan påvirke hvordan du tenker om deg selv på? 

Anonymkode: 61f60...6c9

Ja, ofte gjør jeg det, men trenger og bli minnet på det innimellom.  Terapeuten min er veldig opptatt av ord og hvordan det påvirker tenkemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånt kan lett skje. Vi planla revynummer på studiestedet og jeg kom til å plumpe ut med at jeg nok gjorde en dårlig figur et annet sted jeg hadde deltatt i liknende. Hvorpå lærer og leder utbryter. " Da må absolutt ikke du på scenen." Sånn kan det gå. Valg av ord er viktig.

Husker også en begravelse jeg var i. Hvor nøye utmålt prestens ord hørtes ut om avdøde. Selv kjente jeg ikke personen igjen av hva han sa. Nå var ikke denne presten bekjent av oss personlig. Så mange som kjente avdøde levet ikke lenger. Slik kan det oppleves.

Man bør prøve å tenke bra om seg selv. Det er alltid det riktige tror jeg. Noe man trenger.😊

Anonymkode: a236f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, ofte gjør jeg det, men trenger og bli minnet på det innimellom.  Terapeuten min er veldig opptatt av ord og hvordan det påvirker tenkemåten.

Hvordan gjør du det? Tenker du deg godt og lenge om før du sier noe? 

Anonymkode: 61f60...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil gjerne ha eksempler og tips om hvordan andre jobber med dette, dersom noen vil dele. 

Anonymkode: 61f60...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør du det? Tenker du deg godt og lenge om før du sier noe? 

Anonymkode: 61f60...6c9

Det begynte med at jeg fikk beskjed om å stå foran speilet og si; Jeg Er Bra Nok Som Jeg Er. 

7 ganger skulle jeg si setningen. Første gangen med et kraftig trykk på Jeg, andre gangen med et kraftig trykk på Er og tredje gangen med et kraftig trykk på Bra....osv  Dette skulle jeg gjøre hver dag. 

Terapeuten korrigerer meg innimellom når jeg kommer med negative ord/setninger og så jobber vi med det. Vi jobber i perioder med dette. 

I perioder går nå ting litt mer automatisk,  men ofte må jeg korrigere meg selv. Jo mer sliten og/eller dårlig form jeg er i, jo mer må jeg korrigere.

 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, emilie321 skrev:

Det begynte med at jeg fikk beskjed om å stå foran speilet og si; Jeg Er Bra Nok Som Jeg Er. 

7 ganger skulle jeg si setningen. Første gangen med et kraftig trykk på Jeg, andre gangen med et kraftig trykk på Er og tredje gangen med et kraftig trykk på Bra....osv  Dette skulle jeg gjøre hver dag. 

Terapeuten korrigerer meg innimellom når jeg kommer med negative ord/setninger og så jobber vi med det. Vi jobber i perioder med dette. 

I perioder går nå ting litt mer automatisk,  men ofte må jeg korrigere meg selv. Jo mer sliten og/eller dårlig form jeg er i, jo mer må jeg korrigere.

 

👍 

Anonymkode: 61f60...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...