Gå til innhold

60% jobb og avklaringspenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nav presser på for at du skal klare å jobbe mest mulig. Det er jo positivt for oss selv og samfunnet at vi yter mest mulig. Men når du kommer opp i 60 % jobb og ikke klarer mer, hva skjer da? Så lenge avklaringsperioden varer får du avklaringspenger for resten. Men for å få uføretrygd må arbeidsevnen være nedsatt med mindt 50 %.

Anonymkode: e5997...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Minste uføregrad det er mulig å få er vel  30% ufør ved yrkesskade, 40% ufør dersom du søker mens du er på AAP, 50% ufør ellers, hvis jeg husker rett.

Dvs dersom du er 40% ufør (og 60% arbeidsfør), og ikke rekker bli avklart før AAP løper ut (som jo er mye raskere nå siden de kortet ned på tiden) så kan det hende du ikke får søkt ufør for den siste delen men må jobbe 60% og få 60% lønn å klare deg på på tross av at du har nedsatt inntektsevne

Anonymkode: bd62b...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For folketrygd delen altså

, er jo mulig du har andre ordninger som dekker mindre andeler også bla.a statlige ansatte virker ha noen slike ordniger de er medlem i, evt forsikringer du har selv, men slikt kjenner jeg ikke til selv

Anonymkode: bd62b...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var nytt for meg. Har alltid hørt at man må være minst 50 % üfør for å kunne få uføretrygd. 

Anonymkode: e5997...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nav presser på for at du skal klare å jobbe mest mulig. Det er jo positivt for oss selv og samfunnet at vi yter mest mulig. Men når du kommer opp i 60 % jobb og ikke klarer mer, hva skjer da? Så lenge avklaringsperioden varer får du avklaringspenger for resten. Men for å få uføretrygd må arbeidsevnen være nedsatt med mindt 50 %.

Anonymkode: e5997...150

Nav presser ikke meg. De gjør ingenting for å bidra at jeg får jobbe mer enn 50 til 60 prosent. Jeg står registrert men det er ingen hjelp å få for å få mer jobbing. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thebutterfly skrev:

Nav presser ikke meg. De gjør ingenting for å bidra at jeg får jobbe mer enn 50 til 60 prosent. Jeg står registrert men det er ingen hjelp å få for å få mer jobbing. 

Men du går ikke på AAP, slik denne tråden handler om.

Du tok ikke opp utvidelsen av stillingen din på medarbeidersamtalen, slik du fikk råd om og hadde planer om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
2 timer siden, laban skrev:

Men du går ikke på AAP, slik denne tråden handler om.

Du tok ikke opp utvidelsen av stillingen din på medarbeidersamtalen, slik du fikk råd om og hadde planer om?

Jeg har tatt det opp men fikk beskjed at de skiller mellom avdelingene, dermed får jeg kun en utvidet stilling om det åpner seg opp mer jobb på min avdeling. 

Jeg er fysisk frisk. Og jeg synes nav burde gjort mer for å hjelpe i min situasjon. Men de gjør ingenting. Får kun avslag på alt jeg søker på. Søker på alle jobber som jeg kan ta. Men nå er jeg blitt lei av å bruke tid på å søke fordi det blir kun avslag og ingen hjelp fra nav. Staten burde gjort noe når det gjelder slike situasjoner. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg har tatt det opp men fikk beskjed at de skiller mellom avdelingene, dermed får jeg kun en utvidet stilling om det åpner seg opp mer jobb på min avdeling. 

For å gjøre det, må de kunne bevise at det er til "vesentlig ulempe" for bedriften at du for eksempel får en 80% stilling som er lyst ut på en annen avdeling. De kan ikke tolke regelverket som de vil, regelen gjelder for virksomheten: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/fortrinnsrett-til-utvidet-stilling-for-deltidsansatte/

Hvis en slik mulighet dukker opp, håper jeg du allierer deg med en tillitsvalgt eller en annen som ikke er redd for å heve stemmen, og får hjelp til å kreve din fortrinnsrett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
17 minutter siden, laban skrev:

For å gjøre det, må de kunne bevise at det er til "vesentlig ulempe" for bedriften at du for eksempel får en 80% stilling som er lyst ut på en annen avdeling. De kan ikke tolke regelverket som de vil, regelen gjelder for virksomheten: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/fortrinnsrett-til-utvidet-stilling-for-deltidsansatte/

Hvis en slik mulighet dukker opp, håper jeg du allierer deg med en tillitsvalgt eller en annen som ikke er redd for å heve stemmen, og får hjelp til å kreve din fortrinnsrett.

 

Jeg får inntrykk av bedriftene i den type jobb jeg har gjør som de vil. Jeg vet heller ikke om vi har noen tillitsvalgt... Jeg har ikke fått beskjed om at jeg er til vesentlig ulempe for bedriften men de mener at det beste for bedriften er å ha en yngre sprek ansatt med lavere lønn på den andre avdelingen. Det er nylig ansatt to personer som fikk 20 prosent der men de jobber 100 prosent. Men de får ikke ansettelse på mer enn 20 prosent hvis du forstår. Er det lov å gjøre det slik ,?  

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg har ikke fått beskjed om at jeg er til vesentlig ulempe for bedriften men de mener at det beste for bedriften er å ha en yngre sprek ansatt med lavere lønn på den andre avdelingen.

Det handler ikke om hvorvidt du er til vesentlig ulempe, men om bedriften ville få vesentlige ulemper dersom du sluttet i din nåværende stilling og gikk over i en større på en annen avdeling. Ut fra det jeg har forstått om arbeidsplassen din, skal det mye til at ulempene blir særlig store.

56 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Det er nylig ansatt to personer som fikk 20 prosent der men de jobber 100 prosent. Men de får ikke ansettelse på mer enn 20 prosent hvis du forstår. Er det lov å gjøre det slik?  

Det er et vanlig knep som det også finnes vern mot, dersom det pågår over lang tid:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/rett-til-stilling-som-tilsvarer-faktisk-arbeidstid/

57 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg vet heller ikke om vi har noen tillitsvalgt...

Det kan ikke jeg heller vite. Hvis du hadde vært organisert, kunne du trolig fått hjelp til å komme ut av den deltidsknipa du er i. Du må spørre noen du stoler på i bedriften din, om det er noen som er organisert. Det kan tenkes at du kan få hjelp ved å kontakte lokalforeningen til Handel og Kontor (du er butikkansatt, ikke sant?). De svarer trolig på spørsmål om rettigheter og hvordan du kan gå fram i praksis, selv om du ikke er medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
22 minutter siden, laban skrev:

Det handler ikke om hvorvidt du er til vesentlig ulempe, men om bedriften ville få vesentlige ulemper dersom du sluttet i din nåværende stilling og gikk over i en større på en annen avdeling. Ut fra det jeg har forstått om arbeidsplassen din, skal det mye til at ulempene blir særlig store.

Det er et vanlig knep som det også finnes vern mot, dersom det pågår over lang tid:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/rett-til-stilling-som-tilsvarer-faktisk-arbeidstid/

Det kan ikke jeg heller vite. Hvis du hadde vært organisert, kunne du trolig fått hjelp til å komme ut av den deltidsknipa du er i. Du må spørre noen du stoler på i bedriften din, om det er noen som er organisert. Det kan tenkes at du kan få hjelp ved å kontakte lokalforeningen til Handel og Kontor (du er butikkansatt, ikke sant?). De svarer trolig på spørsmål om rettigheter og hvordan du kan gå fram i praksis, selv om du ikke er medlem.

Ja det er ikke lett å vite hva man skal gjøre. Arbeidsgiver liker å ha et skille mellom avdelingene.  

Jeg skal prøve å finne ut hvordan jeg kan ta tak i dette. Spørsmålet er om jeg vil komme noen vei med det. Jeg kan kreve utvidet stilling men får jeg oppfyllt kravet? Det virker jo vanskelig for jeg er ikke organisert. De kollegaer jeg har spurt er heller ikke organisert. Og ingen vet om vi har en tillitsvalgt heller. 

Men uansett denne tråden handler ikke om min type situasjon så vi skal forholde oss til det. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg kan kreve utvidet stilling men får jeg oppfyllt kravet? Det virker jo vanskelig for jeg er ikke organisert. De kollegaer jeg har spurt er heller ikke organisert. Og ingen vet om vi har en tillitsvalgt heller.

Regelverket gjelder for alle, det hadde bare vært veldig mye enklere dersom dere hadde hatt noen i ryggen til å tale saken deres. Det er noe av poenget med å organisere seg.

4 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Arbeidsgiver liker å ha et skille mellom avdelingene.  

Hvis en regel gjelder på bedriftsnivå, spiller det ingen rolle hva arbeidsgiver liker eller ikke liker. Ta kontakt med nærmeste lokalavdeling av Handel og Kontor og spør - kanskje kjenner de bedriften din fra før, og kanskje vet de om en representant der   du kan snakke med. Jeg fatter ikke hvorfor du ikke har gjort det for lenge siden i stedet for å skrive sidevis om problemet her. De er eksperter på slike spørsmål, det er ikke jeg - men jeg vet at den regelen om fortrinnsrett til økt stilling, ble sterkere (sett fra de ansattes side) ved årsskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
13 minutter siden, laban skrev:

Regelverket gjelder for alle, det hadde bare vært veldig mye enklere dersom dere hadde hatt noen i ryggen til å tale saken deres. Det er noe av poenget med å organisere seg.

Hvis en regel gjelder på bedriftsnivå, spiller det ingen rolle hva arbeidsgiver liker eller ikke liker. Ta kontakt med nærmeste lokalavdeling av Handel og Kontor og spør - kanskje kjenner de bedriften din fra før, og kanskje vet de om en representant der   du kan snakke med. Jeg fatter ikke hvorfor du ikke har gjort det for lenge siden i stedet for å skrive sidevis om problemet her. De er eksperter på slike spørsmål, det er ikke jeg - men jeg vet at den regelen om fortrinnsrett til økt stilling, ble sterkere (sett fra de ansattes side) ved årsskiftet.

Er ikke lett å vite hva en skal gjøre i en slik situasjon. Å organisere seg koster en del penger. Og jeg ønsker heller ikke å komme i problemer med arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Er ikke lett å vite hva en skal gjøre i en slik situasjon. Å organisere seg koster en del penger. Og jeg ønsker heller ikke å komme i problemer med arbeidsgiver.

Det koster ingenting å ta kontakt, få informasjon om hvorvidt du har retten på din side eller ikke, og kanskje navnet på en lokal representant du kan snakke med. Det er lite sannsynlig at de kommer til å nekte å svare på spørsmål om tolking av regelverket selv om du ikke er medlem.

Arbeidsgiver får ikke vite at du har sendt en e-post eller tatt en telefon til en organisasjon - og de har uansett ikke lov til å lage noen problemer ut av det. Den kampen er ferdig kjempet for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Er ikke lett å vite hva en skal gjøre i en slik situasjon. Å organisere seg koster en del penger. Og jeg ønsker heller ikke å komme i problemer med arbeidsgiver.

Nå virker du lite løsningsorientert. @laban Har gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
4 minutter siden, Xtra skrev:

Nå virker du lite løsningsorientert. @laban Har gode råd.

Jeg skal ta kontakt med handel og kontor å spørre. Jeg er litt oppgitt av at det blir hele tiden ansatt nye ansatte på andre avdelinger og de får jobbe mye mer enn meg. Og de har ingen erfaring fra før. Skal kontakte folk som har peiling på regler og lover innen dette. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg har tatt det opp men fikk beskjed at de skiller mellom avdelingene, dermed får jeg kun en utvidet stilling om det åpner seg opp mer jobb på min avdeling. 

Meld deg inn i en fagforening.

Anonymkode: a2dee...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg er fysisk frisk. Og jeg synes nav burde gjort mer for å hjelpe i min situasjon. Men de gjør ingenting. Får kun avslag på alt jeg søker på. Søker på alle jobber som jeg kan ta. Men nå er jeg blitt lei av å bruke tid på å søke fordi det blir kun avslag og ingen hjelp fra nav. Staten burde gjort noe når det gjelder slike situasjoner. 

Kontakt NAV og be om et jobbsøkerkurs.

Anonymkode: a2dee...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...