Gå til innhold

Kupton/Andre. Alkoholavhengig medisiner dom kan hjelpe.


Esob

Anbefalte innlegg

Har lenge nå slitet med alkhokavhengighet. Ikke så ofte, men drikker til jeg stuper de gangene jeg drikker, klarer rett og slett ikke å stoppe før jeg er bevisstløs. Har vært hos legen flere ganger i det siste og ikke kommet noen vei. 

Har etter å ha lest litt funnet ut at en rekke antipsykotia kan lindre suget. Har ikke forsøkt, men ønsker noen tilbakemeldinger på om andre kan ha noen tips. Det ville virkelig gjort livet mitt enklere. Håper på noen vettu svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes to aktuelle medikamenter. Et som reduserer suget/trangen etter alkohol, og et som motvirker tenningsreaksjon. Tenningsreaksjon er at når en begynner å drikke, klarer en ikke å begrense seg og drikker langt mer enn det en har tenkt/langt mer enn det som er bra. For meg høres det ut som om du har tenningsreaksjon.

Selincro tas før en har planlagt å drikke. Det gjør at en klarer å drikke "fornuftig" uten at en får tenningsreaksjon og drikker seg helt på rygg.

Campral er noe en tar fast, og det demper alkoholsuget. Det er mer aktuelt for de som stadig drikker for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Verken Selincro eller Campral funket for meg, men jeg drakk i en periode daglig og endte til slutt opp på Antabus. Jeg gjennomgikk også et tre mnd. Behandlingsopplegg, og hadde veldig utbytte av det. Måtte stå på Antabus i over et år etter for å hindre sprekk. Det funket, men den hadde noen bivirkninger. Fikk bl.a. Høyt blodtrykk av den, så jeg måtte ta medisiner mot det og. Etter hvert ble det bare klart for meg at alkohol er noe jeg ikke tåler, at jeg bare må styre unna det - uansett hva andre måtte mene. Ingen ser rart på en om man ikke tåler gluten, melk... Sånn er det for meg. Selincro er absolutt verdt et forsøk, Campral og. Jeg vet  det har funket bra for en god del. De er begge svindyre i innkjøp, men klarer en å holde seg unna alkohol, vil det antakelig ikke utgjøre så mye. Man bør ta vare på alt av resepter, så man senere kan søke om refusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Verken Selincro eller Campral funket for meg, men jeg drakk i en periode daglig og endte til slutt opp på Antabus. Jeg gjennomgikk også et tre mnd. Behandlingsopplegg, og hadde veldig utbytte av det. Måtte stå på Antabus i over et år etter for å hindre sprekk. Det funket, men den hadde noen bivirkninger. Fikk bl.a. Høyt blodtrykk av den, så jeg måtte ta medisiner mot det og. Etter hvert ble det bare klart for meg at alkohol er noe jeg ikke tåler, at jeg bare må styre unna det - uansett hva andre måtte mene. Ingen ser rart på en om man ikke tåler gluten, melk... Sånn er det for meg. Selincro er absolutt verdt et forsøk, Campral og. Jeg vet  det har funket bra for en god del. De er begge svindyre i innkjøp, men klarer en å holde seg unna alkohol, vil det antakelig ikke utgjøre så mye. Man bør ta vare på alt av resepter, så man senere kan søke om refusjon. 

Tusen takk for at du deler dine erfaringer og godt å høre at det går bedre med deg. Jeg er så veldig enig med deg ang det å slutte helt. Det er den beste løsningen, men hjernen sier liksom at det er så normalt at man kan ikke slutte. Men det blir nok løsningen for meg til slutt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veit det ikke er faglig tyngde på rådet mitt. Men jeg har sett noen svært nære selvmedisinere angstanfall med pils. Hun drakk vel 2-5 øl daglig ved anfall, og anfallene var hyppige. Hun bestemte seg for å aldri mer ta en øl for angstanfall og konfererte med lege om å heller bruke beroligende ved angstanfall. Nå er ikke tablettavhengiget noe å trakte etter, men om du skulle sprekke så er det sunnere fysisk å ta en Sobril enn daglig drikke en 6-pack med 1500 kcals, som skader hjerte, lever, hodet osv.

Hvis du kombinerer dette med Antabus så unngår du også blandingsbruk.

my two cents.

 

 

Anonymkode: b31ec...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Godt poeng. Det legger seg fort på magen... Enten det er i form av blandevann eller øl. Benzo-avhengighet er ikke lett å komme ut av. Abstinensene skal visst være utrolig ubehagelige, og dessverre mye mer langvarige. Så man skal vokte sine steg. Generelt råd er rett og slett å holde seg unna selvmedisinering med alkohol. Tåler man å ta seg en øl eller et glass vin til et godt måltid, så må man gjerne gjøre det. Men er man en av de som ikke tåler alkohol, så er det bedre å være uten det. Så må man være på vakt med benzo, så ikke det får overtaket. Type om man har forferdelig angst veldig ofte, så bør man jobbe med å finne alternative måter å takle det på. Benzo er effektivt, men nettopp derfor er det fornuftig å holde det på et nå og da bruk, ikke ta det sammenhengende i lange perioder f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...