Gå til innhold

Fritt behandlingsvalg. DPS, privatpraktiserende psykiater eller ingen av delene?


Villanda

Anbefalte innlegg

Jeg blir henvist til ny psykiater. For medisinopofølging og evt henvisning til TMS hvis det blir nødvendig. Tror det er bestillingen i henvisningen. Nå blir jeg imidlertid i systemet til poliklinikken som gir TMS til etter sommerferien da jeg erfaringsmessig får en dårlig periode på den tiden.

Det står mellom DPS her jeg bor med estimert 12 uker ventetid for utredning og behandling av bipolar lidelse, og privatpraktiserende med refusjonsavtale som kan ta meg inn før sommeren.

Er det sannsynlig annen ventetid på DPS  når diagnose er satt og det er laga en behandlingsplan? Er det sannsynlig at jeg får avslag siden jeg allerede har en plan og jeg har det bra nå når henvisningen blir skrevet? Hvis så, er jo det greit hvis den planen virker. Da kan jeg fint greie meg med fastlege og evt psykepleier i kommunen. Hvis ikke er det kjedelig og kostbart, for meg ogsamfunnsmesdig, å skulle vente 12 uker før en endring kan gjøres. Kan fastleger foreskriver lithium hvis de konfererer med psykiater? Litium er nok neste steg hvis Lamictal ikke får effekt. Fastleger kan ikke henvise til spesialistpoliklinikken for stemningslidelser. DPS er i nærområdet. Veldig enkelt og lite tidkrevende å komme seg dit. På den annen side risikerer jeg behandler som jeg vil møte på utenom, f.e. i forbindelse med aktiviteter med barna.

Den aktuelle privatpraktiserende tar meg inn før sommeren. Det har hun sagt ut fra opplysninger om hva jeg eksakt trenger psykiater til. Tar litt mer tid å komme seg dit, men jeg kan jo utnytte tida på bussen. Det vil koste ca 70 kr t/r, men jeg må jo sikkert ikke gå der så ofte. Hun var eneste respondenten i min lille "spørreundersøkelse" som hadde refusjonssvtale OG tok inn nye pasienter. Er det et tegn på at hun ikke er flink? Ganske bra svarprosent når det gjaldt spørsmål om ventetid.

Hvis fastlege kunne henvise til poliklinikken for stemningslidelser, hadde jeg kanskje ikke trengt en ny psykiater. Om jeg trengte henvisning til TMS kunne fastlegen da sikkert samtidig spørre om medisinvurdering. Jeg kan jo spørre om hvordan det er, om fastlege kan henvise når man allerede er en gjenganger der. Da er det sikkert best å ringe. Jeg liker best å sende mail. Sykepleier svarer på mail, men jeg tror det er forbudt, i alle fall tror jeg overlegen forbyr det, selv om det ikke inneholder så sensitive opplysninger. Hvis sykepleieren må diskutere spørsmålet med legen, kommer hun også til å bli irettesatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...