Gå til innhold

Gruer meg så forferdelig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

...til 17.mai, for da skal jeg snakke offentlig i kirken. Jeg kan be noen andre om å gjøre det, men syns det er feigt. Jeg har forferdelig sosial angst, og forrige gang jeg skulle si noe i kirken var det bare så vidt jeg fikk fram et ord. Da hadde jeg tatt som til også, men den virka ikke. Hva ville andre ha gjort? Trist å dumme seg sånn ut foran hele bygda....

 

Anonymkode: 70baa...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Så tøft av deg at du turte forrige gang! Et lite tips fra meg, er å forsøke å begynne med å kort fortelle forsamlingen at du er nervøs, før du begynner med det du egentlig skal si. Jeg har i alle fall kjent at jeg har fått SKIKKELIG respekt for mennesker som gjør akkurat det. 

Folk fanger jo gjerne opp at en er nervøs, så hvis en selv sier det høyt, blir det på en måte mer greit. Og folk skjønner hvor tøff du er som utfordrer deg selv, og det står det respekt av😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Så tøft av deg at du turte forrige gang! Et lite tips fra meg, er å forsøke å begynne med å kort fortelle forsamlingen at du er nervøs, før du begynner med det du egentlig skal si. Jeg har i alle fall kjent at jeg har fått SKIKKELIG respekt for mennesker som gjør akkurat det. 

Folk fanger jo gjerne opp at en er nervøs, så hvis en selv sier det høyt, blir det på en måte mer greit. Og folk skjønner hvor tøff du er som utfordrer deg selv, og det står det respekt av😊

Takk skal du ha 🙂 Jeg vet ikke akkurat om en 17.mai er den riktige anledningen til å si at jeg er nervøs, men kan hende jeg gjør det. 

Anonymkode: 70baa...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke akkurat om en 17.mai er den riktige anledningen til å si at jeg er nervøs, men kan hende jeg gjør det. 

Du trenger jo ikke gjøre det med fokuset på deg som person. Du kan innlede med noe sånt som "Egentlig er det veldig hyggelig at så mange holder på tradisjonen og kommer til dette arrangementet (eller dette et-eller-annet som dekker hva slags opplegg det er). Men for meg som ikke er så glad i å snakke foran store forsamlinger, betyr den gledelig store oppslutningen at jeg blir ekstra nervøs."  (Eller noe liknende som passer til måten du liker å formulere deg på.)  Men altså: .....

Da blir stemningen i salen såpass avslappet og positiv at du vil klare det fint.

Tenk på at også på 17.mai blir klokka XX (det den skal være når du er ferdig). Det er mitt knep i slike situasjoner. Naivt, men det har en viss virkning - "klokka blir 14 i morgen også, og da er det over". Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Du trenger jo ikke gjøre det med fokuset på deg som person. Du kan innlede med noe sånt som "Egentlig er det veldig hyggelig at så mange holder på tradisjonen og kommer til dette arrangementet (eller dette et-eller-annet som dekker hva slags opplegg det er). Men for meg som ikke er så glad i å snakke foran store forsamlinger, betyr den gledelig store oppslutningen at jeg blir ekstra nervøs."  (Eller noe liknende som passer til måten du liker å formulere deg på.)  Men altså: .....

Da blir stemningen i salen såpass avslappet og positiv at du vil klare det fint.

Tenk på at også på 17.mai blir klokka XX (det den skal være når du er ferdig). Det er mitt knep i slike situasjoner. Naivt, men det har en viss virkning - "klokka blir 14 i morgen også, og da er det over". Lykke til!

Takk til deg også 🙂 Det er vanskelig å skjule så sterk nervøsitet som det jeg har. I mitt tilfelle er det sånn at jeg nesten ikke får fram et ord. Jeg tror mange kommer til å bli overrasket over at jeg er sånn, for jeg tror ikke at dette er forventet av meg. Samtidig ønsker jeg å gjennomføre. Jeg tenker også at denne situasjonen vil vere over når gudstjenesten 17.mai er over, men det er fryktelig å grue seg sånn.

 

Anonymkode: 70baa...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt å skrive stikkord på kort når jeg har pratet i store forsamlinger. Da hjelper kortene meg til å holde fokus på det jeg skal si, samt at jeg har noe å holde i hendene. Det har hjulpet meg.

Husk å pust med magen og ta pause. De som hører på aner ikke når og hva du skal si, så da høres det helt naturlig ut og du vil føle en bedre flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har brukt å skrive stikkord på kort når jeg har pratet i store forsamlinger. Da hjelper kortene meg til å holde fokus på det jeg skal si, samt at jeg har noe å holde i hendene. Det har hjulpet meg.

Husk å pust med magen og ta pause. De som hører på aner ikke når og hva du skal si, så da høres det helt naturlig ut og du vil føle en bedre flyt.

Takk for tipset 🙂 Det jeg skal si står stort sett skrevet ned. Forrige gang var det en del jeg kuttet ut å si fordi jeg var så nervøs at jeg ikke klarte det. Men det er klart at publikum ikke vet hva jeg skulle ha sagt. Jeg gruer meg i grunnen mest fordi det er en festlig anledning og jeg er redd for å ødelegge alt med min patetiske opptreden.

 

Anonymkode: 70baa...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med stikkord er bedre enn å ha en helt ferdig skrevet tekst. Med stikkord må du snakke, med en ferdig tekst leser du. Skriv ned alt du vil si og plukk ut stikkordene ett par dager før den 17.  Det er lov å si at man er nervøs altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...