Gå til innhold

Spørsmål om medisin!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har gått på en medisin som heter Cymbalta 60 mg i 10 år. Jeg har sluttet på denne medisinen nå på grunn av at denne gir meg søvnforstyrrelser, veldig urolig på natta, og snakker og roper i søvne. Den gir meg også seksuelle bivirkninger. Cymbalta har vært en fantastisk medisin for meg i så mange år. og holt meg stabil. Nå har legen gitt meg en ny medisin som heter brintelix 20 mg. Denne medisinen tar bort depresjonen, men jeg har mye mer angst og kroppslige smerter.  Legen min sier at det eneste alternativet er og gå tilbake til Cymbalta 60 mg eller bruke brintelix. Da spør jeg her om det fins alternativ medisin som jeg kan bruke? Må legge til at jeg jobber 50 % i omsorgsyrket og jeg kjører bil, viktig for meg at jeg forsatt kan gjøre det, ikke bruke medisin som gjør at jeg ikke kan kjøre bil. Føler meg litt låst nå når legen heller ikke vil henvise meg til psykiatrisk poliklinikk. Jeg spurte han om Lyrica kunne være en medisin for meg, men han sa det var ikke bare og starte på denne medisinen, og det var en anna medisin jeg måtte prøve før Lyrica, og det var en komplisert medisin som han ikke ville jeg skulle bruke. Jeg trenger råd om hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Takk for hjelpen. Gutt 35 år.

Anonymkode: 85890...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har hatt det fint på et SNRI - Cymbalta. Det er påvirkningen på noradrenalinsystemet (NA) som både har hjulpet deg og gitt deg bivirkninger. Den medisin som ligner mest på Cymbalta er Efexor. Dessverre er det ofte slik at effekt og bivirkninger henger sammen. Jeg er derfor litt pessimistisk til om det finnes medisin som kan gi deg samme gode effekt uten at du får noen av bivirkningene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes svaret til Kupton er veldig bra. Et alternativ er å fortsette på Cymbalta og bruke f.eks litt Seroquel for søvn og ytterligere antidepressiv effekt. Den balanserer også effekten på NA-systemet litt om natten. Og er forenelig med bilkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes svaret til Kupton er veldig bra. Et alternativ er å fortsette på Cymbalta og bruke f.eks litt Seroquel for søvn og ytterligere antidepressiv effekt. Den balanserer også effekten på NA-systemet litt om natten. Og er forenelig med bilkjøring

Kan du like mye om alle meds eller er det mest psykiatriske meds du har kunnskap om? 

Anonymkode: 1533d...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du like mye om alle meds eller er det mest psykiatriske meds du har kunnskap om? 

Anonymkode: 1533d...e69

Kan ikke så mye, men det lille jeg kan gjelder vel de fleste medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, issomethingwrong skrev:

Kan ikke så mye, men det lille jeg kan gjelder vel de fleste medisiner.

Du kan imponerende mye! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kissejanson

Hvem som helst kan svare. Og psykiatere kan være blant «hvem-som-helst». Det er ingen ansatte som svarer her lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gutt35 skrev:

Er det slik her inne at psykiater svarer direkte på slike spørsmål? Eller jeg som missforstod? 

Pr i dag er det ikke noe autoriserte helsepersonell som svarer på evt. spørsmål man måtte ha. Det er kun brukerne. Vi har dog en firmabruker, @Psykia AS , som er innom fra tid til annen og svarer på spørsmål.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man tar et valg om ny medisin må man vurdere hvilke diagnoser som i utgangspunktet ligger til grunn for bruk av Cymbalta. Slik behov med langtidsbruk taler noe i mot at dette er en ordnær angst eller depresjonstilstand. Brintellix skal i utgangspunktet gi bedre effekt på angstsymtomer enn det som beskrives.

Cymbalta har også effekt på ADHD symptomer, da særlig på hyperaktive/ impulsive symptomer som er de symptomene som ofte kan medvirke til angst de med ADHD ofte opplever.  

Sjekk ut symptomer på ADHD her:

http://adhd.oslo.no/

Det er viktig å være klar over at flere av disse symptomene kan være rettet mer innover, at man har en indre rastløshet uten å fremstå som hyoaraktiv. Særlig der hvor det er mye sosial angst ser man ofte det. 

Et alternativ hvis du kjenner deg igjen i noe av  dette og hvis det ikke skal utredes videre kan det være verdt å forsøke Wellbutrin, den gir ikke seksuelle bivirkninger, men kan gi søvnvansker. Den har effekt på ADHD. 

Brintellix kan man fortsette med samtidig, men merk at det er en interaksjon mellom Wellbutrin og Brintellix  Slik at dosen på Brintellix da minst må halveres. Serumprøve av Brintellix anfales før endring. Fastlegen kan gjøre alt dette. 

Thor Kvakkestad, spesialist i psykiatri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker

Hei. Jeg takker for svar fra psykiater og spør igjen om råd. Jeg viste brev fra psykiater her inne til min fastlege og jeg går nå på brintellix 10 mg og startet på wellbutrin 150 mg. Jeg startet 24 April og jeg føler jeg fått mer angst og plager etter oppstart, men slik jeg skjønt det så normalt med mer angst i startfasen. Stemmer dette? Og hvor lang tid tar det før man begynner få effekt av medisinen? Mvh gutt 35.

Anonymkode: 85890...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...