Gå til innhold

Jeg har slutta med snus og alt er jævlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært 3 dager snusfri, uten hjelpemidler. Motivasjonen min er penger, helse og mestringsfølelse. 

Men jeg vet ikke om jeg holder ut lenger. De fysiske abstinensene har allerede blitt mildere, men mine psykiske plager blir bare verre og verre. 

Er det vanlig at psykisk sykdom blir forverret når man slutter med nikotin? Og hvor lenge varer det? Er det i noen tilfeller med psykisk sykdom anbefalt å ikke slutte brått med nikotin? 

Hvis det er snakk om bare noen dager til så klarer jeg det, men hvis det kan hende det blir å være sånn her i flere uker eller måneder så er det IKKE verdt det. 

Angsten min går mer og mer over i paranoia og vrangforestillinger, alt føles håpløst, ingenting gir mening, har ingen sted å gjøre av meg, jeg vil bare forsvinne. Er ikke suicidal, jeg sier til meg selv at det blir bedre snart. Men blir det egentlig det? 

Jeg VET at hvis jeg tar en snus, så vil jeg føle meg normal igjen. Men det er jo akkurat sånn avhengighet fungerer, og nettopp det jeg vil komme meg ut av. 

Hjelp meg, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Å gi opp vil definitivt påvirke psyken min i negativ retning, da jeg allerede sliter med at jeg føler meg svak. 

Men denne mørke gropa jeg så brått har havna i de siste dagene, er ikke til å holde ut så mye lenger. 

Burde jeg gi opp snusslutt for denne gang, eller burde jeg holde ut litt til? 

Det er jo mitt valg, men hodet mitt fungerer ikke, drar meg i alle retninger samtidig. Jeg har så lyst til å klare dette, men jeg har også så lyst på snus :(

 

Anonymkode: 08ef2...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært 3 dager snusfri, uten hjelpemidler. Motivasjonen min er penger, helse og mestringsfølelse. 

Men jeg vet ikke om jeg holder ut lenger. De fysiske abstinensene har allerede blitt mildere, men mine psykiske plager blir bare verre og verre. 

Er det vanlig at psykisk sykdom blir forverret når man slutter med nikotin? Og hvor lenge varer det? Er det i noen tilfeller med psykisk sykdom anbefalt å ikke slutte brått med nikotin? 

Hvis det er snakk om bare noen dager til så klarer jeg det, men hvis det kan hende det blir å være sånn her i flere uker eller måneder så er det IKKE verdt det. 

Angsten min går mer og mer over i paranoia og vrangforestillinger, alt føles håpløst, ingenting gir mening, har ingen sted å gjøre av meg, jeg vil bare forsvinne. Er ikke suicidal, jeg sier til meg selv at det blir bedre snart. Men blir det egentlig det? 

Jeg VET at hvis jeg tar en snus, så vil jeg føle meg normal igjen. Men det er jo akkurat sånn avhengighet fungerer, og nettopp det jeg vil komme meg ut av. 

Hjelp meg, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Å gi opp vil definitivt påvirke psyken min i negativ retning, da jeg allerede sliter med at jeg føler meg svak. 

Men denne mørke gropa jeg så brått har havna i de siste dagene, er ikke til å holde ut så mye lenger. 

Burde jeg gi opp snusslutt for denne gang, eller burde jeg holde ut litt til? 

Det er jo mitt valg, men hodet mitt fungerer ikke, drar meg i alle retninger samtidig. Jeg har så lyst til å klare dette, men jeg har også så lyst på snus :(

 

Anonymkode: 08ef2...81a

Hold ut, det blir bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at psykisk sykdom blir forverret når man slutter med nikotin? Og hvor lenge varer det? Er det i noen tilfeller med psykisk sykdom anbefalt å ikke slutte brått med nikotin?

Svar: Det tror jeg så absolutt. Jeg har prøvd å slutte å røyke ved tre anledninger, og ble suicidal hver gang. Spurte om jeg kunne få være innlagt eller i alle fall bli tett fulgt opp de første tre ukene ved røykeslutt, men fikk blankt nei. 

Anonymkode: 08ef2...81a

 

Anonymkode: 91569...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært 3 dager snusfri, uten hjelpemidler. Motivasjonen min er penger, helse og mestringsfølelse. 

Men jeg vet ikke om jeg holder ut lenger. De fysiske abstinensene har allerede blitt mildere, men mine psykiske plager blir bare verre og verre. 

Er det vanlig at psykisk sykdom blir forverret når man slutter med nikotin? Og hvor lenge varer det? Er det i noen tilfeller med psykisk sykdom anbefalt å ikke slutte brått med nikotin? 

Hvis det er snakk om bare noen dager til så klarer jeg det, men hvis det kan hende det blir å være sånn her i flere uker eller måneder så er det IKKE verdt det. 

Angsten min går mer og mer over i paranoia og vrangforestillinger, alt føles håpløst, ingenting gir mening, har ingen sted å gjøre av meg, jeg vil bare forsvinne. Er ikke suicidal, jeg sier til meg selv at det blir bedre snart. Men blir det egentlig det? 

Jeg VET at hvis jeg tar en snus, så vil jeg føle meg normal igjen. Men det er jo akkurat sånn avhengighet fungerer, og nettopp det jeg vil komme meg ut av. 

Hjelp meg, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Å gi opp vil definitivt påvirke psyken min i negativ retning, da jeg allerede sliter med at jeg føler meg svak. 

Men denne mørke gropa jeg så brått har havna i de siste dagene, er ikke til å holde ut så mye lenger. 

Burde jeg gi opp snusslutt for denne gang, eller burde jeg holde ut litt til? 

Det er jo mitt valg, men hodet mitt fungerer ikke, drar meg i alle retninger samtidig. Jeg har så lyst til å klare dette, men jeg har også så lyst på snus :(

 

Anonymkode: 08ef2...81a

Det er en "kjent sak" at mange med psykiske lidelse er hardcore nikotin-brukere. Hos schizofrene er det oppe på 80 tallet ang røyking.

Hva dette kommer av vet jeg ikke. Men jeg sier nå heller snus enn røyk. Jeg sluttet å røyke og gikk over til snus for 7 år siden. Jeg tviler på att jeg noen sinne blir nikotinfri. Men er det viktig nok for deg så klarer du det.

 

 

Anonymkode: 0eb06...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg har sluttet å røyke men gått over til damp, da får jeg i meg nikotin men ikke de andre giftstoffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kissejanson

Du får vurdere hva som er verst. Hvis du nå begynner å overkompensere med godteri-fråtsing og mere stemmer i hodet så vil jeg påstå at en kalorifri snus er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

80 tallet? Mener du 80%?

Anonymkode: 91569...08c

ja

Anonymkode: 0eb06...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en "kjent sak" at mange med psykiske lidelse er hardcore nikotin-brukere. Hos schizofrene er det oppe på 80 tallet ang røyking.

Hva dette kommer av vet jeg ikke. Men jeg sier nå heller snus enn røyk. Jeg sluttet å røyke og gikk over til snus for 7 år siden. Jeg tviler på att jeg noen sinne blir nikotinfri. Men er det viktig nok for deg så klarer du det.

 

 

Anonymkode: 0eb06...58d

Det verste er jo da at de høye avgiftene på røyk og snus går utover de svakeste i samfunnet. De ressurssterke greier å slutte om feks motivasjonen er økonomi. Det gjør ikke de som er syke og går på trygd. De "må" ha dette for å føle seg bedre. 

Hva med å gi nikotin gratis eller subsidiert til de som påviselig har psykisk sykdom og er avhengige? Det gjøres jo noe sånt for rusmisbrukere. 

Anonymkode: 91569...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Kissejanson skrev:

Du får vurdere hva som er verst. Hvis du nå begynner å overkompensere med godteri-fråtsing og mere stemmer i hodet så vil jeg påstå at en kalorifri snus er bedre. 

Godteri-fråtsing ✔️

Stemmer i hodet ✔️

Er dette noe mange plages med når de slutter med snus, eller vet du kanskje hvem jeg er? Haha. 

MEN jeg er fortsatt snusfri og jeg får mer og mer trua på at jeg skal klare det, alt ser litt faktisk litt lysere ut nå 😊

Anonymkode: 08ef2...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk på pengene. Nå handler alt bare om økonomi for oss alle tror jeg. Lykke til. Håper du " står han av ".😊

Anonymkode: 11378...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...