Gå til innhold

Sobril og Vival - tilvenning


Villanda

Anbefalte innlegg

Er tråden blitt sletta? Jeg spør av nysgjerrighet: heg forstår ikke dette med at vival er mer vanedannende enn Sobril? !hvorfor er vival mer vanedannende enn Sobril, justert for ekvivalens? Er det fordi den har lenger halveringstid, slik at kroppen, hjernen da, blir mer vandt til å med virkningen konstant. Det kan jeg se for meg ved regelmessig bruk.  Som behovsmedisin, gir den da også lettere større fare for økt forbruk, og til slutt avhengighet enn Sobril?

(Spør helt generelt, gjelder ikke meg, har fortsatt igjen av 10 Sobril jeg fikk for 2 år siden.jeg skulle solgt dem i disse tider 🤣😉)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kissejanson

Sobril har mer spesifikk angstdempende effekt enn vival. I praksis vil man lettere få en «rus» av vival enn sobril. Akkurat hvorfor vet jeg ikke.

Det med halveringstid vet jeg ikke så mye om. Valium er benzoet med lengst halveringstid, så jeg vil anta man vil kunne lettere få en fysiologisk avhengighet, som du også sier. Derimot så er Xanor/Xanax det aller mest avhengighetsskapende benzoet, og xanor/xanax har kanskje den korteste halveringstiden. Mekanismen her er vel kombinasjonen av høy potens og kort halveringstid. Det gir en kort, intens effekt, og en større psykisk avhengighet. Valium egner seg dermed perfekt til benzo-avrusning da det ikke gir en intens effekt, men heller en svak/moderat effekt som varer lengre.

Av benzodiazepiner som finnes på det norske markedet så blir da Sobril som lettere å regne. Sobril har en kort-medium halveringstid, og en lav potens. Valium har ekstremt lang halveringstid og medium potens, og mindre spesifikk angstdempende effekt. Derfor er det mer «avhengighetsskapende».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...