Gå til innhold

2 åringen min påvirket av livskrisen min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Befinner meg i en svært utfordrende livssituasjon som jeg var sikker på at jeg hadde klarte verne 2 åringen min fra fullt og helt. Bla takke være god hjelp fra fantastisk kjærlig og omsorgsfull barnefar. Hun får også masse kos, omsorg og nærhver fra meg hver eneste dag. Og forsøker å ikke vise henne tårene og sorgen jeg befinner meg i. Det hele har vart noen uker. Og hun har ikke utrykket noen reaksjoner.

Før nå de siste dagene. Nå har hun begynt å utrykke ord og uttrykk hun aldri har gjort før. Sier ofte hun er lei seg eller redd. Når vi spør henne hva hun er lei seg for eller redd for. Svarer hun ‘vet ikke’. Samtidig har hun begynt å klage på diffuse smerter her og der på kroppen. Bla i hodet. Trodde ikke det var vanligst så små barn slet med hodepine?! 

Så nå har vi begynt å tenke at dette kanskje handler om ren barnepsykologi. At dette bekrefter det vi har hørt om at barn enser/registrerer mer av følelsene våre enn i aner. At de er mestere på nettopp dette. 

Men jeg kan lite om dette temaet. Lurer derfor på om det er noen her som kan litt om barnepsykologi? Og evt kan gi meg noen kilder/linker hvor jeg kan lese mer om dette?

Det er nemlig ingenting som betyr mer for meg nå enn at barnet mitt har det best mulig😔

Håper virkelig på noen kloke ord eller gode linker her.

På forhånd takk❤️

Anonymkode: 23162...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke unormalt at barn har vondt her og der, eller til og med klager på "vondt" uten å ha det. De får oppmerksomhet for det. 

Med det sagt så merker de det meste, men de tåler at mamma er lei seg altså :)

Jeg har to unger, 3 og 5, og de er helt vanlige. Bhg skryter av åpne, blide og sosiale unger. Klart de merker hvis jeg er lei meg, man kan ikke skjule det 100%, men det behøver ikke nødvendigvis å være skadelig på noen måte. Du skriver at du er varm og kjærlig så sånn jeg leser det er jg ikke bekymra i det hele tatt. 

Hadde du låst deg inne på rommet og søkt avstand, hadde det vært større grunn til bekymring. 

Barnet ditt kommer også i en alder som nærmest kan tilsvare spøkelsesalderen til hunder. De oppdager at ting kan være skummelt. Mørket f.eks. Og en toåring kan være dårlig på å uttrykke seg verbalt.

Anonymkode: 7b29b...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har hun begynt å utrykke ord og uttrykk hun aldri har gjort før. Sier ofte hun er lei seg eller redd.

Virker hun lei seg eller redd også, eller bare sier hun det?  En toåring er ikke så god til å skjule redsel, vel?

Jeg mener absolutt ikke å bagatellisere noe, men det kan hende dette ikke har noe med deg å gjøre i det hele tatt. Kanskje har de lest en bok om følelser i barnehagen , slik at hun har blitt kjent med et helt nytt begrepsapparat. Du kan evt. låne en slik bok på biblioteket og lese den for henne, kanskje det blir lettere å snakke med henne om dette da - både om dine og hennes følelser.

Det viktigste er at det er helt i orden å føle både det ene og det andre, men at det går over og at dere er trygge og "lykkelige" sammen som familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.4.2019 den 10.41, laban skrev:

Virker hun lei seg eller redd også, eller bare sier hun det?  En toåring er ikke så god til å skjule redsel, vel?

Jeg mener absolutt ikke å bagatellisere noe, men det kan hende dette ikke har noe med deg å gjøre i det hele tatt. Kanskje har de lest en bok om følelser i barnehagen , slik at hun har blitt kjent med et helt nytt begrepsapparat. Du kan evt. låne en slik bok på biblioteket og lese den for henne, kanskje det blir lettere å snakke med henne om dette da - både om dine og hennes følelser.

Det viktigste er at det er helt i orden å føle både det ene og det andre, men at det går over og at dere er trygge og "lykkelige" sammen som familie.

Ja hun har ofte tårer i øynene og/eller svært bekymret uttrykk i ansiktet når hun sier det😔

Har tatt det opp med barnehagen. De har ikke nevnt noe om at det har blitt pratet om følelser enda. De forteller bare at hun ikke utrykker noen av disse vonde følelsene når hun er der og stort sett bare er smilende, glad og fornøyd. Og det er jo betryggende. Ikke minst fordi vi jo selvfølgelig også har vært bekymret for at hun kan ha opplevd noe vanskelig der.

Anonymkode: 23162...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.4.2019 den 8.11, AnonymBruker skrev:

Det er ikke unormalt at barn har vondt her og der, eller til og med klager på "vondt" uten å ha det. De får oppmerksomhet for det. 

Med det sagt så merker de det meste, men de tåler at mamma er lei seg altså :)

Jeg har to unger, 3 og 5, og de er helt vanlige. Bhg skryter av åpne, blide og sosiale unger. Klart de merker hvis jeg er lei meg, man kan ikke skjule det 100%, men det behøver ikke nødvendigvis å være skadelig på noen måte. Du skriver at du er varm og kjærlig så sånn jeg leser det er jg ikke bekymra i det hele tatt. 

Hadde du låst deg inne på rommet og søkt avstand, hadde det vært større grunn til bekymring. 

Barnet ditt kommer også i en alder som nærmest kan tilsvare spøkelsesalderen til hunder. De oppdager at ting kan være skummelt. Mørket f.eks. Og en toåring kan være dårlig på å uttrykke seg verbalt.

Anonymkode: 7b29b...8ce

Takk for fint svar🌷

Anonymkode: 23162...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...