Gå til innhold

Trenger litt hjelp


Fionys

Anbefalte innlegg

Mangelen på å føle glede er anhedoni, men heter det noe hvis man mangler motivasjon(til å gjøre noe) og energi, noen kan kanskje tenke på det som latskap uten at det er det? Er det noe man kan gjøre for å bli bedre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det også er anhedoni

Anonymkode: 38dcb...add

Passer liksom ikke til beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
36 minutter siden, Fionys skrev:

Mangelen på å føle glede er anhedoni, men heter det noe hvis man mangler motivasjon(til å gjøre noe) og energi, noen kan kanskje tenke på det som latskap uten at det er det? Er det noe man kan gjøre for å bli bedre?

 

Føler med deg og vet ikke hva man skal gjøre, har det på samme måte. Sykepleieren sier det er en del av sykdommen og at jeg ikke er lat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt kort dette. Er dette symptomer som ledd i en depresjon? Bruker du noen medisiner?

Og nei, dette er ikke anhedoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kupton skrev:

Det ble litt kort dette. Er dette symptomer som ledd i en depresjon? Bruker du noen medisiner?

Og nei, dette er ikke anhedoni.

Kan prøve meg på en kort versjon av min sykehistorie. 

- Høsten 2016 kontaktet jeg fastlege etter et par år med kraftige ukontrollerte sinneutbrudd som eskalerte + at jeg hadde et voldsomt tankekjør, trang til å skade meg og selvmordstanker. Ble henvist til dps og fikk time der. 
- Kort tid etter fikk jeg diagnosen alvorlig depresjon, ble tvunget til å sykemelde meg, satt på Sarotex og fikk ikke dra der i fra før jeg hadde lovet at jeg kontaktet de hvis jeg ble verre. Sarotex hadde litt virkning men måtte slutte på de pga. bivirkninger som endring av blodtrykk og skjelvinger. 
- Startet med Cipralex som ikke ga meg noe virkning og som jeg måtte slutte med fordi jeg ble følelsesmessig flat.
- 2017 fikk jeg diagnosen kompleks ptsd pga. gjentatte seksuelle misbruk som barn. Gikk på stabiliseringskurs og startet traumebehandling.
- Begynte med Efexor og brukte det ca. et år før jeg fikk klar signal for å slutte, ingen virkning og medisin gjorde meg følelsesmessig flat og jeg fikk skjelvinger. 
- Slutten av 2017. Psykolog og psykiater kommer frem til at jeg ikke kan ha en vanlig depresjon og får tanken om at det kanskje kan være bipolar lidelse siden jeg har en opptur hver sommer/høst og at ingenting hjelper. Begynner da på Lithionit som et forsøk på om det kan hjelpe meg.
- Midt opp i dette forsøket så må jeg bytte begge behandlerne slik at jeg ikke får oppfølging på medisin.
- Nye psykologen er ikke så veldig opptatt av at jeg kanskje har bipolar lidelse, men konsentrer seg om ptsd og affektfobi. Starter opp med emdr. Har hatt ganske bra effekt av det. 

Lithionit er nå opp i en konsentrasjon på 0,9, ingen effekt bare masse bivirkninger som diare, kvalme og skjelvinger. Har en tanke om å slutte, men må bare få time hos enda en ny psykiater først. 

Mitt største problem når er at funksjon nivået mitt er så lavt og det blir bare blir verre og verre. Jeg har ingen motivasjon og energi og inn i mellom så forsvinner gleden også. Det er noe som er rivruskende galt, men det er ingen som forstår hva. Det er frustrerende og slitsomt og av og til så føles det som om det beste hadde vært å være død. 

Skal til søvnutredning etter påske pga. søvnbehovet mitt. Sover hele natt og 2-5 timer på dagen, sovner etter ett minutt hvis jeg legger meg ned en avslappet plass. Håper de finner noe der. 

Så om dette er et ledd i en depresjon er ikke så godt å si siden min depresjon ikke er helt etter boka. Når ikke de som egentlig skal ha peiling på dette så er det ikke så enkelt.

Dette ble veldig langt og rotete, men håper du har orket å lese det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orket, og det var ikke langt og rotete. Det var meget klart.

Du burde komme til en toppspesialist. Har du mulighet for det, både økonomisk og geografisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, kupton skrev:

Jeg orket, og det var ikke langt og rotete. Det var meget klart.

Du burde komme til en toppspesialist. Har du mulighet for det, både økonomisk og geografisk?

Jeg er ikke TS, men jeg lurer litt på hva du mener med toppspesialist? Er det kanskje Psykia eller Volvat?

Anonymkode: 35ab8...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Jeg orket, og det var ikke langt og rotete. Det var meget klart.

Du burde komme til en toppspesialist. Har du mulighet for det, både økonomisk og geografisk?

Mulighet for det økonomisk har jeg, men geografisk er det litt verre med siden jeg bor lengst opp i nord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...