Gå til innhold

Prøver igjen. Bipolar type 1 eller 2


Gjest Anbr42

Anbefalte innlegg

Gjest Anbr42

Bare lurer på hva som mest sannsynlig er diagnosen (type 1 eller 2) hvis man

* opplever psykotiske symptomer fra tid til annen i sykdomsfaser 

* opplever heftige blandede episoder

* har muligens utviklet rapid cycling

 Er det mest sannsynlig type 1 eller 2 da?

Eller er kan det være slik ved begge typer? Og er medisineringen annerledes ved type 1 enn ved type 2? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 timer siden, Anbr42 skrev:

Bare lurer på hva som mest sannsynlig er diagnosen (type 1 eller 2) hvis man

* opplever psykotiske symptomer fra tid til annen i sykdomsfaser 

* opplever heftige blandede episoder

* har muligens utviklet rapid cycling

 Er det mest sannsynlig type 1 eller 2 da?

Eller er kan det være slik ved begge typer? Og er medisineringen annerledes ved type 1 enn ved type 2? 

Jeg har forsøkt å svare deg på litt av dette siden du ønsket å skrive pm med meg, men har ikke fått noe svar fra deg. Det som skiller type 1 og 2 når det kommer til bipolar lidelse er om du kommre opp i mani eller om du har den litt lettere varianten når du er oppstemt som da kalles hypomani. Medisinering ved type er er så og si alltid Litium mens ved type 2 er Lamictal og f.eks. ulike kombinasjoner av SSRI/SNRI, antipsykotika evt.Litium aktuelt. Symptomene du beskriver kan forekomme i større eller mindre grad ved begge lidelser og derfor er det type mani/hypomani som skiller BP1 og BP2.

Anonymkode: fc930...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42

Sjekket pm nå, og jeg kan ikke de at noen har skrevet til meg og svart på det jeg lurte på. Har skrevet litt med to stk som også har type 2, men vi har ikke snakket noe om ulikhetene mellom type 1 og 2. 

Muligens har du sendt til feil person, men takk for at du svarer meg her, og jeg ble litt klokere. 

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe sannsynlighetsovervekt for BP1. Det som skiller medisineringen er at en ved BP1 også medisinerer forebyggende mot manier. Ved BP2 tar en ned hypomaniene når de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anbr42
56 minutter siden, kupton skrev:

Det er noe sannsynlighetsovervekt for BP1. Det som skiller medisineringen er at en ved BP1 også medisinerer forebyggende mot manier. Ved BP2 tar en ned hypomaniene når de kommer.

Takk for svar. Hvilke typer medisiner kan man forebygge manier (og blandede episoder) med? 

Lurer bare fordi jeg tenker at hvis jeg egentlig har BP1, så er jeg nok ikke riktig medisinert siden jeg blir medisinert som om jeg har BP2 med Lamictal, Kvetiapin, og Venlafaxin. Mulig disse også brukes ved BP1, men hva vet vel jeg.

Har prøvd Litium, men den tålte jeg ikke. Hvilke andre medikamenter er verdt å prøve for å forebygge spesielt blandede episoder?

Takknemlig for svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Anbr42 skrev:

Sjekket pm nå, og jeg kan ikke de at noen har skrevet til meg og svart på det jeg lurte på. Har skrevet litt med to stk som også har type 2, men vi har ikke snakket noe om ulikhetene mellom type 1 og 2. 

Muligens har du sendt til feil person, men takk for at du svarer meg her, og jeg ble litt klokere. 

Jeg har ikke svart deg direkte på det spørsmålet siden det ikke var noe tema, men det er godt å høre at det jeg svarte deg på her var til noe hjelp.

Anonymkode: fc930...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...