Gå til innhold

@kupton Spørsmål om antipsykotikum


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått valget mellom følgende antipsykotikum for hypomani: Abilify, Risperdal, Zyprexa og Seroquel. 

* Hvilket burde jeg velge og hvorfor?

* Det står i pakningsvedlegget at de er for mani. Hvorfor får jeg de for hypomani?

* Kan hypomani eskalere til å bli en mani og evt.hvor vanlig er det?

*En annen ting jeg lurer på er hvorfor jeg gråter selv om jeg er manisk?

* Er det vanlig å legges inn ved hypomani?

 

 

Anonymkode: c24f4...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2. Du får det for hypomani for å ta den ned og bringe deg over i eutymi (normaltilstand)

3. Hvis du har BP1, kan en hypomani gå over i mani. Hvis du har BP2, vil du ikke få mani.

4. Vet ikke.

5. Vanligvis ikke. Ved riktig behandling tar en hypomanien raskt ned igjen.

1. Zyprexa: Fordi den er mest effektiv, og fordi det ved kortvarig behandling ikke er et problem med evt økt matlyst. Eller Seroquel i doser over 400 mg fordi dette er en medisin som også er aktuell i forebyggende behandling etter hvert, men da i lavere doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, kupton skrev:

2. Du får det for hypomani for å ta den ned og bringe deg over i eutymi (normaltilstand)

3. Hvis du har BP1, kan en hypomani gå over i mani. Hvis du har BP2, vil du ikke få mani.

4. Vet ikke.

5. Vanligvis ikke. Ved riktig behandling tar en hypomanien raskt ned igjen.

1. Zyprexa: Fordi den er mest effektiv, og fordi det ved kortvarig behandling ikke er et problem med evt økt matlyst. Eller Seroquel i doser over 400 mg fordi dette er en medisin som også er aktuell i forebyggende behandling etter hvert, men da i lavere doser.

Tusen takk for svar.

Psykiateren mener at jeg må ta antipsykotika for ikke å komme over i mani, men jeg har bp2 og da skal ikke det være mulig hvis det ikke er noe jeg har misforstått? Kan det være at de er usikre på om jeg har bp1 i stedet?

Anonymkode: c24f4...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Uansett må du komme deg ned fra hypomanien, så AP er korrekt i alle fall.

Ja jeg burde vel det..

Anonymkode: c24f4...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...