Gå til innhold

Ny forskning: Aktivitetsplikt førte ikke til at flere unge kom seg ut i jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.dagsavisen.no/innenriks/ny-forskning-aktivitetsplikt-forte-ikke-til-at-flere-unge-kom-seg-ut-i-jobb-1.1464776

– Jeg ble veldig overrasket over at kommunene som hadde innført aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere fikk færre ut i jobb enn kommunene som ikke hadde gjort det, sier økonom Espen Steinung Dahl.

Steinung Dahl har kartlagt nærmere 70 prosent av landets kommuner og sett på om kommunene som innførte aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere i perioden 2010-2015 fikk flere unge mellom 18 og 29 år i arbeid.

Jeg hadde forventet å finne positive endringer eller ingen endring. Det som kan ha skjedd er at flere har gått over i utdanning eller blitt forsørget av sin familie.

På spørsmål om hvordan han forklarer at hans forskning ikke samsvarer med tidligere funn, svarer han:

– Det blir bare hypoteser, men det kan hende at det er blitt større konkurranse om den typen jobber som er aktuelle for sosialhjelpsmottakere og at det derfor er blitt vanskeligere å komme i jobb.

.

Likevel vil nå regjeringen utvide ordningen til å gjelde alle sosialhjelpsmottakere under 40 år.

Søppelplukkings for alle.

Lykke til.

Anonymkode: b64a8...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke for å skryte eller noe.... ;)  men det var en forumbruker som sa dette på forhånd, misbruk av statistikk og medier som gulpet det opp ukritisk.

Når du leser ting som "innførte aktivitetsplikt reduserte sosialutgiftene med 50%" i NRK eller andre aviser, i et koordinert propaganda angrep mot befolkningen på alle platformer, bør alarmen i hodet gå av umiddelbart når du kjenner til denne gruppen og hvilke utfordringer det er på arbeidsmarkedet for denne gruppen hovedsakelig syke folk uten utdanning gjerne med rus og psykiatri kombinasjonen, det er ikke sånn at en får 50% av disse i varig jobb på et par måneders søppelplukkingsgreier, du trenger ikke være rakettforsker, eller "journalist" for å forstå at her er det andre ting som skjer.

Og til slutt kommer han med å indikere... det som FAKTISK ville hjjulpet sosialhjelpsmottakere, som "journalistene" i NRK glemte å spørre "politikerne" om og isteden for bare spredte den falske propaganda statistikken:

 det kan hende at det er blitt større konkurranse om den typen jobber som er aktuelle for sosialhjelpsmottakere og at det derfor er blitt vanskeligere å komme i jobb.

DET som FAKTISK ville hjulpet de på bunn i samfunnet, bla.a norske innvandrere..., er en reduksjon i ufaglært innvandring slik at konkurransen om disse jobbene ble mindre, DA kunne du faktisk sett slike overskrifter NRK snakket om, bare at isteden for fake news, ville det vært virkeligheten, og livskvaliteten til så mange individer på bunn ville gått opp. Det hadde hatt en kostnad også men hvis du misliker folk som "snylter på NAV" så må du være villig til å betale prisen litt mindre sosial dumping fører til (men sosial dumping er ikke gratis det heller kostnaden kommer på sikt for samfunnet.... mens på kort sikt er det "bunnslamet" som betaler prisen for at økonomien blomstrer og blir "belønnet" med hets i aviser som sprer fake news propaganda)

 

Anonymkode: 70e38...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange mennesker går rundt i en uavklart situasjon hele livet tror jeg. Spesielt ute i distriktene.

Slik har det alltid vært tror jeg men enda mer skøvet under teppe enn nå føler jeg.

På nettavis så jeg man hevdet at vi trenger mye flere psykiatri -leger og det tror jeg er veldig riktig. Men det er kompetanse man tar lang tid å bygge opp. Men det noen ha vært klar over for lenge siden Veldig rart at man ikke har prøvet å møte befolkningens behov.

Anonymkode: ec40b...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...