Gå til innhold

Hvir viktig er det å komme tidlig til behandling ved psykisk lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på en ting og håper en som har greie på det kan svare. Jeg har nok alltid hatt en psykisk sårbarhet som jeg ikke har turt å ta opp med fagfolk. Så ble jeg veldig psykisk dårlig. Jeg har noen ganger prøvd å forklare hvordan det føltes men det var ubeskrivelig og uutholdelig. Jeg visste jo hva moderat depresjon og angst var og hadde lært meg måter å takle det på. Men dette var noe helt annet. Problemet var at legen min ikke klarte å forstå alvoret i min situasjon. Han tok seg goood tid og vil se ting an. Dette fordi han tidligere hadde oppfattet meg som en ressursterk og frisk person så han hadde vanskelig for å tro at dette skulle være noe stort problem. Ville ikke belaste DPS og avtalespesialister uten grunn sa han. Likte heller ikke å starte opp med medisiner. Det gikk ukesvis mellom hver samtale jeg hadde med fastlegen og jeg følte jeg kjempet mitt livs kamp. Det er det mest skremmende jeg noen gang har opplevd. Jeg gikk slik i 7 mnd før jeg fikk snakke med en psykolog. Det var heller ikke særlig nyttig fordi jeg var så psyk. Og psykologen ville ikke snakke om medisiner. Jeg ble dårligere og dårligere. Det tok tre år før jeg fikk time til en psykiater som medisinerte meg og jeg endelig kunne kjenne bedring. Problemet er at jeg liksom ikke kommer meg helt tilbake til slik jeg var før denne psykiske knekken. Det er nå noen år siden og jeg tåler generellt mindre og har en veldig svingende psyke. Selv om lidelsestrykket ikke er så stort nå så føler jeg meg rett og slett utbrennt og et helt normalt liv blir for mye for meg. Hvor viktig er det å komme tidlig til behandling og hvilken senvirkninger kan det få å gå lenge med stort lidelsestrykk? 

Anonymkode: 2b79d...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...