Gå til innhold

Pris pr døgn på psyk


Gjest Jippi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn meget cirka ligger døgnprisen fra 6-11000 alt etter type avdeling. DPS billigst. Akutt dyrest.

Enda høyere ligger regionale sikkerhetsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ganske tett på dette. Det er jo flere måter å regne på.

Den ene er den som er beskrevet her. Da tar man alle avdelingens eller sykehusets kostnader (ansatte, husleie, strøm, medisiner, osv. osv.) og deler på antall gjennomførte pasientdøgn. 

Men så kan man argumentere med at mange av disse kostnadene ville vært der uansett om du ble lagt inn eller ikke. Alt etter hvor mange av kostnadene man kan klassifisere som faste eller variable, får man regnestykkets andre ytterpunkt. Hvor mye merkostnader blir det ved å ha en pasient ett døgn til? Dette tallet er nok vesentlig lavere.

Så det kommer mye an på hvordan du skal regne. For pasienter som betaler selv (f.eks fra utlandet uten norske helserettigheter) brukes nok Kupton sine tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Synes man ofte " bare leker seg med alvorlig sykdom". Jeg mener ikke dere ,men her er mange menneskeskjebner tror jeg som vi aldri hører om fordi det passer ikke ( de til enhver tid styrende)inn i statistikken. Undres hvordan det står til for mange nå i påsken eksempelvis. De snakker om å aktivisere frivillige i større monn men det er bare " sandpåstrøing" og " kosmetikk" tror jeg for mange. Mange er jo nå også veldig engstelige for medisintilgangen -_sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Alt er ikke likt overalt tror jeg. Her i kommunen har jeg inntrykk av at man får hjelpen man trenger nå og at situasjonen er mye bedret fra bare noen år siden. Det er jo bare utrolig bra. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det er ting som ikke er til å forstå. Hvor alle pengene i dette landet blir av. Ikke sant.😎

Det er bare å lese statsbudsjettet/statregnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle tenker ikke likt, At livet må være så langt for å være kort.

Man husholder kanskje for dårlig eller mange midler "forsvinner i løse luften "som kostnadsoverskridelser det være seg sykehus eller Storting eller bibliotek eller samfunnshus.Eller rene tap på gambling med også fremtidens pensjonspenger. Vil tippe at posten fior avskrivninger ikke er småsummer. Feilberegnede renter mot utland eksempelvis. Kan bare tenke meg. Billion på billion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maggie55 skrev:

Kan bare tenke meg.

I stedet for å overøse oss med dine fantasier om ulike saker, kan du ikke heller prøve å sjekke fakta av og til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Politikere flest har lite å tenke på og lite å grue til. De berøres ikke av innstramninger og nedskjæringer nei. Forestående valg innebærer neppe noe forandringer. De rike spenner bare ordentlig fra tenker jeg. De frivillige tar seg av alt og de syke blir ikke friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.4.2019 den 17.18, issomethingwrong skrev:

Jeg jobber ganske tett på dette. Det er jo flere måter å regne på.

Den ene er den som er beskrevet her. Da tar man alle avdelingens eller sykehusets kostnader (ansatte, husleie, strøm, medisiner, osv. osv.) og deler på antall gjennomførte pasientdøgn. 

Men så kan man argumentere med at mange av disse kostnadene ville vært der uansett om du ble lagt inn eller ikke. Alt etter hvor mange av kostnadene man kan klassifisere som faste eller variable, får man regnestykkets andre ytterpunkt. Hvor mye merkostnader blir det ved å ha en pasient ett døgn til? Dette tallet er nok vesentlig lavere.

Så det kommer mye an på hvordan du skal regne. For pasienter som betaler selv (f.eks fra utlandet uten norske helserettigheter) brukes nok Kupton sine tall.

Så lenge det er fullt belegg og ventelister blir vel tanker om lavere kostnad per ekstra døgn ganske illusorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, Maggie55 skrev:

Politikere flest har lite å tenke på og lite å grue til. De berøres ikke av innstramninger og nedskjæringer nei. Forestående valg innebærer neppe noe forandringer. De rike spenner bare ordentlig fra tenker jeg. De frivillige tar seg av alt og de syke blir ikke friske.

nå svartmaler du veldig.

Anonymkode: 0b6e2...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nå svartmaler du veldig.

Anonymkode: 0b6e2...893

Svart maling? Nei du jeg bruker bare svart når jeg har på mascara. Men politikerne vil vel oss ikke lengre bruke det tenker jeg. For de har jo bare nok med å male svart for velgerne som også har nok med sitt i dag. Det er sånn i dag tenker og tror jeg og skulle jeg mene. Men man kan aldri vite sikkert. Politikerne er ikke til å stole på. De lurer alle og aller mest seg selv tror jeg bare gjerne ofte noen ganger kanskje. 

Men godt det finnes frivillige. Lurer på om de maler med svart noen ganger, eller om de bare drikker kaffen sin svart ofte. 

Kjør debatt! 

Anonymkode: dbdbe...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

 

Mye kosmetikk testes på dyr.

Dessverre tror jeg ikke det. Det er mye bare bedrageri overalt og i de underligste settinger i vår tid. Sånn er det bare blitt er jeg redd. Må være tragoskgfor dere unge å tenke på. Uten oljen er der jo ikke store utsikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Maggie55 skrev:

Uten oljen er der jo ikke store utsikter.

Enig i det tror jeg bare. Det er nok best bare å grave seg ned. Er bedre at vi gjør det selv enn at politikerne gjør det med oss. Sånn er det altså blitt nå i våre dager. Og det er intet mindre enn hoderystende! Tenker på min stakkers mor som bare likte kaffen svart. Ikke så mye som en fløteskvett i. Heller ikke melk. Kun svart var det beste mente hun. Jeg tror nok dette "går til hundene" som man sa i gamle dager. Men politikerne vet vel best også i dette vil de nok hevde. 

Anonymkode: dbdbe...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det tror jeg bare. Det er nok best bare å grave seg ned. Er bedre at vi gjør det selv enn at politikerne gjør det med oss. Sånn er det altså blitt nå i våre dager. Og det er intet mindre enn hoderystende! Tenker på min stakkers mor som bare likte kaffen svart. Ikke så mye som en fløteskvett i. Heller ikke melk. Kun svart var det beste mente hun. Jeg tror nok dette "går til hundene" som man sa i gamle dager. Men politikerne vet vel best også i dette vil de nok hevde. 

Anonymkode: dbdbe...436

Men en snev av urett er det ,ikke sant. Men av type som ikke rammer en selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maggie55 skrev:

Men en snev av urett er det ,ikke sant. Men av type som ikke rammer en selv...

Har du begynt å svare deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...