Gå til innhold

Kroppsfokusert Tvangshandlinger (BFRB)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså, leste litt om dette, og er 100 prosent sikker på at jeg har det. Klarer ikke å slutte å nappe hår, eller å klemme på kviser/hudormer i det hele tatt. Det ser ut som om ryggen min har vært slagmarken for en atomkrig. Ansiktet mitt er heldigvis ikke like ille, men fortsatt en god del arr der. Kviseklemmingen har vel pågått i ca 10 år, og hårnappingen i kanskje 12-13 år. Når jeg tenker meg om var det også rundt da jeg begynte på medisiner for adhd. Jeg har i en god del år nå ikke gått på det fordi jeg ikke ville, men måtte nylig starte opp igjen da det gikk veldig hardt utover evnen min til å fungere i hverdagen.

Det har roet seg en god del opp igjennom årene, men siden høst,etter at jeg begynte på medisiner for adhd-en min igjen, har det hele bare blusset opp og blitt 5 ganger verre. Spesielt hårnappingen. Feier av hårnøster på størrelse med klinkekuler fra senga mi nesten daglig. Speil er også farlige, så har blitt nødt til å dekke det til, for ellers risikerer jeg at det går 3 timer også står jeg der fortsatt og klemmer på/leter etter kviser.

Det synes veldig godt på meg, og håret mitt har begynt å bli ganske tynt.

Og det står jo som bivirkning på medisinen jeg tar nå (aduvanz) at overdreven plukking på huden kan forekomme. 

Jeg har lyst til å få en slutt på dette, men vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg ble spurt om jeg hadde noen form for tvangstanker da jeg skulle evalueres for ny medisin( i høst), og da nevnte jeg dette for psykiateren. Det virket ikke som om det var en så stor greie for henne. Og jeg har prøvd å lese meg opp på dette, og det ser ut til at det er veldig få artikler om dette i norge- så da spørs det jo om norske leger har nok kunnskap om akkurat dette til å kunne behandle det, og om jeg da blir tatt seriøst hvis jeg ønsker å få behandling for det. Jeg har mine mistanker om at den medisinen jeg prøvde ut da jeg var på barneskolen trigget dette.

Jeg må virkelig få en slutt på dette. Jeg har aldri turt å være intim med noen (er 21 år gammel), og jeg hater hvordan jeg ødelegger utseendet mitt på den måten, men jeg klarer ikke å slutte. Hvordan bør jeg gå frem om dette til legen? Burde jeg gå til legen med dette?

Anonymkode: 13efe...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har litt av samme problemet, bare i noe mildere grad. Jeg får endel utslett, og jeg klør og klør helt til det blir sår. Og da MÅ jeg plukke av skorpene, så de heles aldri helet.. er full av arr og sår over nesten hele kroppen 😢.

I «kvisetida», som varte fra ca 12-25 år, klarte jeg ikke å la dem være i fred et sekund.

Følger denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som om dere beskriver det som på norsk kalles Hudplukkingslidelse og Hårnappingslidelse. Vet det er et fagmiljø omkring dette på Gaustad sykehus i Oslo. Har hørt om noen som har vært til behandling der med bra resultat. Se f.eks. https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-psykisk-helse-og-avhengighet/psykisk-helse-nasjonale-og-regionale-funksjoner/seksjon-for-personlighetspsykiatri/angst-og-tvangslidelsespoliklinikken#hudplukkingslidelse/spd-(skin-picking-disorder/dermatillomani)

Kan jo evt. skrive ut å vise til legen dersom denne ikke kjenner til det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...