Gå til innhold

Hva skal jeg svare terapeuten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg stresser virkelig med terapitimene. Føler det bare blir «støttesamtaler» og jeg føler ingen bedring. Samtidig så sliter jeg med skyldfølelse for det. Første psykologen jeg gikk til drev helst med spørreskjema og utredning. Maste om mindfullness ol men hadde ikke noen målrettet behandling. Så kom jeg til en psykiater som snakket mye om kognetiv terapi men praktiserte aldri dette ovenfor meg. Han skrev ut medisiner og gav meg noen tips på hvor jeg kunne lese om mindfulness på nettet. Går nå til en traumepsykolog og håpet på litt sånn konkret behandling. Han spør stadig enda etter ett år om hva jeg vil at han skal bidra med i behandlingen. Jeg prøver å komme med et konstruktiv svar til dette. At jeg trenger redskaper til å takle konkrete ting som angst, sosial isolasjon, flashback osv.  At jeg ønsker hjelp til å få livslysten tilbake ol. Det skjer likevel ingen forandring i beh og etter noen uker spør han det samme:» ja, hva kan jeg gjøre for deg. Hva er det du vil med behandlingen her?». Jeg blir « sprø» av dette. Jeg forstår jo ut fra hva feks Kupton svarer at man har ansvar selv for å få fremgang i beh. Men jeg trenger litt råd og noen ideer fra terapauten også. Kan noen gi meg et eksempel på hva jeg skal si? Føler på en måte at de har gitt meg opp og at det er fordi jeg ikke gir de rette svarene. 

Anonymkode: e4360...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vedlagt følger link til en bok som kan danne et godt utgangspunkt for et samarbeid med en terapeut f.eks. i forbindelse med traumer. Boken har blant annet praktiske øvelser og metoder for å hanskes med bl.a. flashbacks.

Boken kan bestilles rett fra Modum Bad og de er vanligvis raske på labben med å sende den i posten 😀

https://www.modum-bad.no/nettbutikk/natid/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg også blitt sprø av. Kan ikke huske at jeg noen gang har fått et slikt spørsmål av en terapeut.  Synes vel det spørsmålet passer best hos fastlegen. 

Terapeuten fikk jo en henvisning av fastlegen og der står det vel noe om hva jeg sliter med. Terapeuten min har hele tiden fanget opp "nye" problemstillinger etterhvert som vi har pratet og så jobbet ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2019 den 13.13, AnonymBruker skrev:

Jeg stresser virkelig med terapitimene. Føler det bare blir «støttesamtaler» og jeg føler ingen bedring. Samtidig så sliter jeg med skyldfølelse for det. Første psykologen jeg gikk til drev helst med spørreskjema og utredning. Maste om mindfullness ol men hadde ikke noen målrettet behandling. Så kom jeg til en psykiater som snakket mye om kognetiv terapi men praktiserte aldri dette ovenfor meg. Han skrev ut medisiner og gav meg noen tips på hvor jeg kunne lese om mindfulness på nettet. Går nå til en traumepsykolog og håpet på litt sånn konkret behandling. Han spør stadig enda etter ett år om hva jeg vil at han skal bidra med i behandlingen. Jeg prøver å komme med et konstruktiv svar til dette. At jeg trenger redskaper til å takle konkrete ting som angst, sosial isolasjon, flashback osv.  At jeg ønsker hjelp til å få livslysten tilbake ol. Det skjer likevel ingen forandring i beh og etter noen uker spør han det samme:» ja, hva kan jeg gjøre for deg. Hva er det du vil med behandlingen her?». Jeg blir « sprø» av dette. Jeg forstår jo ut fra hva feks Kupton svarer at man har ansvar selv for å få fremgang i beh. Men jeg trenger litt råd og noen ideer fra terapauten også. Kan noen gi meg et eksempel på hva jeg skal si? Føler på en måte at de har gitt meg opp og at det er fordi jeg ikke gir de rette svarene. 

Anonymkode: e4360...629

Trist å lese. Jeg synes du skal svare din nåværende behandler nøyaktig slik du skriver det her, hverken mer eller mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han kanskje bare har funnet en annen måte å si "Hva vil du snakke om i dag?" på. Uansett høres ikke dette bra ut. Du nevner tre ting, angst, isolasjon og flashbacks. Har dere ingen avtale om hva dere skal arbeide med først? Det er ikke hensiktsmessig å hoppe fra det ene til det andre i terapien. Hva er viktigst for deg? Det viktigste er det dere skal jobbe med først. Hver time helt til dere er sånn cirka i mål. Så tar dere neste ting.

Dette må dere avklare allerede i neste time. Da er det klart for begge hva som blir arbeidsoppgavene fremover en lang stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått spørsmål om nogenlunde det samme hos de jeg har vært i kontakt med. De spør "hva kan jeg hjelpe deg med" eller "hva ønsker du at jeg skal hjelpe deg med "? og det er fordi det er obligatorisk sier psykiateren min. 

Anonymkode: f6668...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...