Gå til innhold

Hva når barnet ikke ønsker å ta høyere utdanning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjør man når barnet ikke ønker å ta en høyere utdanning, helst på universitetsnivå? Blir ikke fremtidig arbeidsliv vanskelig da.

Anonymkode: f1cbe...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvordan det er i dag. Før i tida reiste ungdommen til sjøs eller annet. Hvordan er arbeidsmarkedet der dere bor?

Anonymkode: 57542...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo i fremtiden blir det tøft for ufaglærte (er det allerede, mye sosial dumping og elendige arbeidsvilkår bla.a, men ingenting i forhold til hvordan det blir i fremtiden...), men det er ikke alle som har det som skal til for høyere utdannelse, så vi får vel heller fokusere på hvordan vi skal sørge for å utnytte de uten høyere utdannelse på en god måte, og muligens begynne å stemme på partier som ikke vil ødelegge denne gruppens liv gjennom elendig innvandringspolitikk.

Er tilfeldig hvilke gener barn får, også av elite mødre og fedre ;) 

 

Lykke til

Anonymkode: efce1...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem skal bygge husene våre (tømrere), montere strøm (elektrikere), ordne kloakken (rørleggere), vaske sykehusene våre (renholdere), frakte vekk søpla vår (søppelkjørere), hente og hjelpe oss når det står om liv (ambulansesjåførene), frakte oss til sykehuset  (taxisjåfører), frakte barna våre til/fra skole (bussjåfører) osv osv hvis alle skal gå på universitetet? 

Anonymkode: cac35...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal bygge husene våre (tømrere), montere strøm (elektrikere), ordne kloakken (rørleggere), vaske sykehusene våre (renholdere), frakte vekk søpla vår (søppelkjørere), hente og hjelpe oss når det står om liv (ambulansesjåførene), frakte oss til sykehuset  (taxisjåfører), frakte barna våre til/fra skole (bussjåfører) osv osv hvis alle skal gå på universitetet? 

Anonymkode: cac35...0dc

Arbeidsinnvandrere (fra øst-europa)?

Anonymkode: f2f7b...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man når barnet ikke ønker å ta en høyere utdanning, helst på universitetsnivå? Blir ikke fremtidig arbeidsliv vanskelig da.

Anonymkode: f1cbe...37a

Jeg tror man i første omgang forsikrer seg selv og barnet om at det er god tid til å tenke seg om, og at det viktigste er å finne noe man kan trives med.

Det er mange som tar ett eller flere "friår" etter vgs, uten at det betyr at de aldri kommer i gang med mer utdanning. Det krever en viss modenhet og motivasjon for å fullføre et lengre studium.

Som foreldre ønsker vi jo ikke at de skal slutte uten å fullføre etter å ha pådratt seg studielån heller... Så jeg tror vi får gi dem tid til å finne ut av det selv.

Mht. nivå trenger det vel ikke være universitet, høyskolene har mange gode tilbud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man når barnet ikke ønker å ta en høyere utdanning, helst på universitetsnivå? Blir ikke fremtidig arbeidsliv vanskelig da.

Anonymkode: f1cbe...37a

Barnet skal ikke utdanne seg for å tilfredsstille foreldrene, men for sin egen del. Om barnet har lyst til å velge yrkesfag så er det da ingenting i veien for det. Det er ikke noe mindreverdig med å være håndverker av noe slag, tvert i mot - man er vel heller mer sikret å få jobb om man går den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkingen til yrkesfag kontra studiespesialisering er nesten lik. Det er topp å ta et fagbrev, og det gir masse muligheter både mtp arbeidsliv og ulike roller der - og mtp evt. videre/høyere utdanning. God lønn kan det også gi.

Det er vel de som overhodet ikke tar noe utdanning, som kan få problemer. Slik vi lever i dag, er det uansett aldri for sent å starte på noe ved behov. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, cilie skrev:

Søkingen til yrkesfag kontra studiespesialisering er nesten lik. Det er topp å ta et fagbrev, og det gir masse muligheter både mtp arbeidsliv og ulike roller der - og mtp evt. videre/høyere utdanning. God lønn kan det også gi.

Vi syntes guttungen var så flink på skolen at han burde satse på høyere utdanning, men i løpet av vgs endret det seg gitt. Nå har han gått sin egen vei, har praksisplass innen helse + en deltidsjobb på samme sted og tenker utdanne seg den veien til høsten. Det viktigste av alt er at han stortrives! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi syntes guttungen var så flink på skolen at han burde satse på høyere utdanning, men i løpet av vgs endret det seg gitt. Nå har han gått sin egen vei, har praksisplass innen helse + en deltidsjobb på samme sted og tenker utdanne seg den veien til høsten. Det viktigste av alt er at han stortrives! ❤️ 

Den gangen det var aktuelt for meg, så fikk jeg ikke lov å begynne på den skolen jeg ville. Det var ikke noe særlig.

Så bra at han stortrives. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Den gangen det var aktuelt for meg, så fikk jeg ikke lov å begynne på den skolen jeg ville. Det var ikke noe særlig.

Så bra at han stortrives. 

Jeg er litt lei meg for at vi foreldre pushet litt på for at han skulle velge noe annet enn yrkesfag, han var jo så skoleflink på ungdomsskolen. Men nå får er han kommet på rett plass tror jeg og jeg er kjempestolt av ham. :) Håper han får tatt de fagene han mangler nå så han får papir på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er litt lei meg for at vi foreldre pushet litt på for at han skulle velge noe annet enn yrkesfag, han var jo så skoleflink på ungdomsskolen. Men nå får er han kommet på rett plass tror jeg og jeg er kjempestolt av ham. :) Håper han får tatt de fagene han mangler nå så han får papir på dette.

Det får han sikkert til😊     Viktig å ha papirene i orden, en stiller litt sterkere da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal bygge husene våre (tømrere), montere strøm (elektrikere), ordne kloakken (rørleggere), vaske sykehusene våre (renholdere), frakte vekk søpla vår (søppelkjørere), hente og hjelpe oss når det står om liv (ambulansesjåførene), frakte oss til sykehuset  (taxisjåfører), frakte barna våre til/fra skole (bussjåfører) osv osv hvis alle skal gå på universitetet? 

Anonymkode: cac35...0dc

Man må ha høyere utdanning for de fleste av også disse yrkene.

Lurer på hvordan det er med disselærlingeplassene etter vgs alle snakker så varmt om. I hvilken grad de virkelig skjer eller går i oppfyllelse.?

Anonymkode: 57542...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha høyere utdanning for de fleste av også disse yrkene.

Lurer på hvordan det er med disselærlingeplassene etter vgs alle snakker så varmt om. I hvilken grad de virkelig skjer eller går i oppfyllelse.?

Anonymkode: 57542...d1b

Nei de har 10 ufaglærte som gjør arbeidet også en nordmann ev utdannet fra utlandet som overser/ godkjenner at alt er etter norsk standard. Helt i grenseland lovmessigt og ofte over grensen, men sånn er arbeidslivet blitt i byggebransjen ihvertfall (det er derfor nordmenn både aktivt flykter, evt ikke får jobb evt får jobb med elendige arbeidsvilkår evt ikke får lærlingplass evt etc). Og ikke prøv å konkurrer mot dem, for det klarer du ikke så du går konkurs :) Med mindre du hermer etter da, såklart.

(mye av det du nevner trenger en ikkeuniversitetsutdanning for forøvrig, men det er en annen sak)

Kapitalisme er bra, men det krever kontroll og fornuftige rammer. Det har vi droppet og det vil få veldig store konsekvenser og TS bør definitivt være bekymret. Men det er dette det norske folk ønsker av politikk, jeg kan ikke forstå hvorfor, men det er nå slik landet har blitt. En får håpe ungene sine får gode gener, ellers vil det gå dårlig med dem.

Lykke til !!!

 

 

Anonymkode: efce1...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk det samme!!

Hvorfor ikke lytte til ungdommen din selv og respektere dennes ønsker for sitt liv.

Det er grenser for hva vi alle trenger tror jeg.😊

Anonymkode: 57542...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man når barnet ikke ønker å ta en høyere utdanning, helst på universitetsnivå? Blir ikke fremtidig arbeidsliv vanskelig da.

Anonymkode: f1cbe...37a

Nei. Om du googler litt se du at man lett(ere) får jobb med profesjonsutdannelse i dag. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er i dag. Før i tida reiste ungdommen til sjøs eller annet. Hvordan er arbeidsmarkedet der dere bor?

Anonymkode: 57542...d1b

Til sjøs? Født i 1925 eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Kayia skrev:

Nei. Om du googler litt se du at man lett(ere) får jobb med profesjonsutdannelse i dag. 

Til sjøs? Født i 1925 eller? 

Flere kvinner på min alder ble telegrafister eller gnist faktisk uten at jeg selv tenkte på det engang.

Anonymkode: 57542...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha høyere utdanning for de fleste av også disse yrkene.

Lurer på hvordan det er med disselærlingeplassene etter vgs alle snakker så varmt om. I hvilken grad de virkelig skjer eller går i oppfyllelse.?

Anonymkode: 57542...d1b

Nei, de fleste yrkene der kan man oppnå ved å gå vgs + 2-2,5 år i lære. Det varierer hvor lett det er å få lærlingplass, og det er absolutt en svakhet innenfor noen utdanningsprogram, mens andre omtrent garanterer lærlingplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt greit at ungdommene ikke ønsker å studere, men dersom de ønsker et yrkesfag, ville jeg ha presset på for at de skulle få fagbrev. Med et fagbrev stiller en mye sterkere i en søknadsprosess.

Det er vanskelig å velge utdanning og yrke. Det kan være lurt å ta et år der en jobber, reiser eller går på folkehøyskole mens en blir litt mer voksen før en tar valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Kayia skrev:

Nei. Om du googler litt se du at man lett(ere) får jobb med profesjonsutdannelse i dag. 

Til sjøs? Født i 1925 eller? 

Mange som tro til sjøs helt opp til 60-70 tallet.

Anonymkode: f2f7b...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...