Gå til innhold

Kupton - samlemani hos eldre kvinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En 70 år gammel kvinne har fylt opp leiligheten sin fullstendig med ting. Det er så fullt av ting der at leiligheten ikke er beboelig (kommer ikke inn på bad eller kjøkken). Vedkommende er ikke tidligere diagnostisert med psykisk lidelse og er ikke villig til å motta hjelp fra helsevesenet. Fremstår ikke som kognitivt svekket. Det er uklart når samlingen startet, familien er nylig blitt klar over situasjonen. 

Er det noe sted påførende kan henvende seg for rådgivning i forhold til en slik situasjon? Kommuneoverlegen sier hun kan beordre leiligheten ryddet dersom de pårørende ber om det, men de pårørende vil gjerne prøve andre tilnærminger så lenge situasjonen ikke er skadelig for andre (det foreligger ikke fare for skadedyr etc.). 

Anonymkode: 8bafc...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan søke råd hos kommunepsykologen eller psykiatrisk team i kommunen. Men det vil sannsynligvis ikke endre noe.

Tvangshandlinger er sjekking, telling, vasking og samling (på verdiløse ting - ikke gullbarrer, diamanter og tusenlapper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette vet jeg lite om, men det er jo fra diverse beredskapsmyndigheter kommet oppfordringer om at husstanden altså leiligheten til en innbygger må inneholde saker og ting som gjør at beboer må kunne klare seg selv en ikke nærmere angitt stund med hensyn på mat klær og medisiner. Senest i dag tidlig hørte jeg en professor nikke anerkjennende til økt deltagelse fra frivillige på sykehjem da han mente at det " lå i kortene" at samfunnets levestandard måtte ned. Mindre hjelp til halsinfelsjoner og mindre hjelp til sammenvokste tær og slike ting. De ansatte hadde ikke kapasitet til mer.

Eldre personer fanger nok opp slike signaler selv om de ikke er aktive på noe nettfora. Økonomien er nok også tyngende for mange eldre og ventede prisøkninger som økede renter hos bankene bærer varsel om kan utløse hamstringsgenet hos de fleste tror jeg.

Det har nok med helsa å gjøre. Hun frykter kanskje snarlig å bli enda dårligere med enda mindre hanfkingsradius og samler seg derfor hva hun tror hun trenger å bruke av ting og tang. Som jo aldri stemmer for noen tror jeg.

Har dere grunn til å anta at hun i stand til å ta opp en telefon å ringe nødnummer ved behov?

Anonymkode: fbc63...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å tilby henne hjelp fra en av kommunens rengjøringsassister til å rydde og vaske litt. Om dette er hovedbekymringen deres da? Men hun må vel selv søke om slik hjelp og trenger kanskje et skjema fra kommunen? Om dette er hva hun føler hun trenger da. Hvorfor ikke spørre henne selv om hun trenger noe hjelp? Om dere får nei er dette jo ikke deres sak og deres ansvar?

Anonymkode: fbc63...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan jo være at hun bare ikke selv orker å svinge vaskekosten slik som tidligere i livet. At det bare er litt rydding og vasking hun trenger hjelp til i leiligheten. Om det ikke er andre årsaker til at hun vil ha det slik da. Noen samtaler med en erfaren psykolog ville kanskje være til hjelp om hun kanskje føler seg ensom. Alt er ikke bare å bli eldre og kanskje livet sitt passere revy.

Anonymkode: fbc63...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kupton siet, så er det nok ikke så mye en kan gjøre, så sant ikle leiligheten tiltrekker seg rotter, og at hun ikke legger ting oppå ovner og lamper, slik at det kan bli brannfare. Dersom hun eier leiligheten og ikke plager andre med rotet sitt, kan hun gjøre som hun vil. Dersom hun leier, er det mulig styret i borettslaget kan pålegge henne å rydde, men jeg tror egentlig ikke det. Tror ikke det finnes lovhjemmel for det.

Jeg har vært borti noen sånne saker gjennom jobb. Det beste er å få til en dialog og få overtalt henne til å få ryddet. Dersom hun nekter, er det dessverre vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er i et borettslag så kan faktisk styret kreve at det blir ryddet. Ska selv snart flytte inn i et borettslag og har satt meg grundig inn i regelverk. Er det en andelsleilighet så har beboer plikt til å holde leiligheten ved like. Om en samler så mye at det ikke er fremkommelig i leiligheten så er vedlikehold ganske vanskelig. I verste fall kan faktisk styret/borettslaget kreve leiligheten solgt og nekte beboer å bo der. Høres merkelig ut jeg vet, men slik er faktisk regelverket i borettslag. Der jeg snart skal flytte inn har f.eks bråkmakere blitt utkastet og leiliheten solgt. Er det derimot selveierleilighet tror jeg beboer/eier kan gjør omtrent som den vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er selvsagt brannvernhensyn å ta om dette er en leilighet eller selveier like omfattet av borettslovene. Men det er jo ikke sikkert at denne damen verken røket eller drikker eller griller på verandaen.

Jeg mener bare at selv om folk er eldre vet de ofte best selv vilken hjelp de eventuelt trenger og gjøre de er i livet om det da ikke er helsa som svikter. Kanskje svekket allmenntilstand med infeksjoner eller annet. Kanskje brokk. Men får hun noe mere hjelp eller medisinsk oppfølging ved institusjonalisering. Neppe. Det er i såfall bare for å pynte på statistikken. Det handler kanskje om ensomhet og da bør man tre varlig og ikke søke konfrontasjonslinje føler jeg.. Hvorfor ikke engasjere eventuelle barn noe mer til handlehjelp for eksempel. Eller tilby noen av de frivillige i kommunen til å hjelpe til hva hun føler hun trenger. Alt bør skje på bruker sine premisser føler jeg. Har hun datamulighet??

Vi er ofte så forskjellig steder i livene våre at det kan være vanskelig å forstå andre føler jeg i dag. Det er en underlig utvikling. Men det er vi altså.

Anonymkode: fbc63...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bør få være seg selv om det er slik man er synes jeg. Har hatt mange litt skrudde vestkanthybelvertinner i mitt liv som igrunnen var noe alla hennes typegalleri. Kunne skrevet bøker om det. Hun plager jo ingen andre og er ikke til last og byrde for noen. Man må kunne være seg selv mener nå jeg.

Anonymkode: fbc63...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør få være seg selv om det er slik man er synes jeg. Har hatt mange litt skrudde vestkanthybelvertinner i mitt liv som igrunnen var noe alla hennes typegalleri. Kunne skrevet bøker om det. Hun plager jo ingen andre og er ikke til last og byrde for noen. Man må kunne være seg selv mener nå jeg.

Anonymkode: fbc63...ad0

Så du mener at dersom man kun ødelegger for seg selv, så skal ikke de pårørende forsøke å hjelpe henne? Det står i hovedinnlegget at vedkommende ikke lenger kan bo i sin egen leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje brokk.

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke engasjere eventuelle barn noe mer til handlehjelp for eksempel. Eller tilby noen av de frivillige i kommunen til å hjelpe til hva hun føler hun trenger. Alt bør skje på bruker sine premisser føler jeg. Har hun datamulighet??

Vi er ofte så forskjellig steder i livene våre at det kan være vanskelig å forstå andre føler jeg i dag. 

Unnskyld meg, men her er det mye som tyder på at du ikke har forstått noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...