Gå til innhold

Hunder på buss


påskelilje

Anbefalte innlegg

Dere som har hund, har dere noen gang med hunden på bussen? Dersom noen sier at de er redde eller allergiske, er det en selvfølge at dere flytter dere, eller tenker dere at hunden har lov til å være på bussen og blir sittende? Jeg var vitne til en slik episode på bussen og ble overrasket over hundeeiers mangel på forståelse for allergikeren. Men jeg har ikke hund, og vet ikke helt hva som er vanlig å tenke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

 

da jeg hadde hund så tok jeg med hunden på t-banen, en gang så ba en allergiker om at vi flyttet oss. Det gjorde vi selvfølgelig. Ellers er det veldig vanlig her jeg bor med hund på buss. Tenker ikke over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tar bussen innimellom og regelen busssjåføren følger er at personen som var på bussen først har førsterett. Så om vi er på bussen og det kommer en som er så allergisk at de ikke kan være på samme buss, så får de ta neste. Men vi har også opplevd andre veien. Å flytte oss har vi aldri opplevd da bussen er stor nok til at man kan sette seg et helt annet sted enn der vi er.

Anonymkode: 8b06a...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Dere som har hund, har dere noen gang med hunden på bussen? Dersom noen sier at de er redde eller allergiske, er det en selvfølge at dere flytter dere, eller tenker dere at hunden har lov til å være på bussen og blir sittende? Jeg var vitne til en slik episode på bussen og ble overrasket over hundeeiers mangel på forståelse for allergikeren. Men jeg har ikke hund, og vet ikke helt hva som er vanlig å tenke? 

Jeg er vant til å ta hensyn til andre. Når det er sagt kan jo de som er redde og allergiske også velge å flytte seg innad på bussen, hvis det lar seg gjøre, ikke bare hundeeieren. 

Når du snakker om allergi, irriterer jeg meg over de som har med seg peanøtter og knasker dem på fly. De to siste gangene jeg har fløyet har sidemannen dratt opp pose med peanøtter. Jeg er ikke allergisk selv, men det er jo såpass strengt med peanøtter på fly at det ikke engang selges på flyplasser, da noen er hyperallergiske mot disse nøttene. Har ikke folk fått med seg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg opplevde var at allergiker var først på bussen og ba hundeeier om å flytte seg da hun satte seg rett overfor ham. Hun nektet temmelig lenge, og allergikeren sa høylydt at han var der først og nektet å flytte seg. Ble ganske ampert. Til slutt flyttet hundeeier seg til dit jeg satt og snakket irritert til sidemannen om den idiotiske allergikeren mens hunden hvilte snuten på mitt kne. Etter noen minutter ble jeg såpass irritert at jeg blandet meg inn og forsvarte allergikeren. Og sa til slutt at hun godt kunne ha spurt om det gikk greit for meg å ha hunden så nærme, og at jeg også er allergisk,  men i mindre grad enn han første...

Jeg ble ganske irritert på denne hundeeieren som tydeligvis ikke tenker tanken på at noen kan være alvorlig allergiske eller redde, og som ikke flyttet seg umiddelbart da allergikeren sa i fra. Jeg tar sjelden buss, så jeg vet ikke hva som er vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg hørte på radio i går om blindehunder som ble angrepet av andre hunder på jobb og det er jo straks mye mer alvorlig. Blindehunder mister fokus på sine oppdrag og kunne bli helt satt ut av funksjon videre. En person hadde opplevet dette og fått helt sjokk selv også sikkert. 

Har man så ustabile  hunder burde man ikke ha dem løs eller iallefall oppsøke hundepsykolog for å få dem avvent. Men hundepsykologer koster nok og er vel ikke mange kanskje. Det må jo være bare  livsfarlige mennesker også som vil ha den sorten hunder.

Blinde og andre burde gå trygt med sin hund. Mange kommer seg vel ikke ut i det hele tatt mer slik verden er blitt. Bare skummelt og forferdelig. Må jo være ulovlig vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, påskelilje skrev:

Det jeg opplevde var at allergiker var først på bussen og ba hundeeier om å flytte seg da hun satte seg rett overfor ham. Hun nektet temmelig lenge, og allergikeren sa høylydt at han var der først og nektet å flytte seg. Ble ganske ampert. Til slutt flyttet hundeeier seg til dit jeg satt og snakket irritert til sidemannen om den idiotiske allergikeren mens hunden hvilte snuten på mitt kne. Etter noen minutter ble jeg såpass irritert at jeg blandet meg inn og forsvarte allergikeren. Og sa til slutt at hun godt kunne ha spurt om det gikk greit for meg å ha hunden så nærme, og at jeg også er allergisk,  men i mindre grad enn han første...

Jeg ble ganske irritert på denne hundeeieren som tydeligvis ikke tenker tanken på at noen kan være alvorlig allergiske eller redde, og som ikke flyttet seg umiddelbart da allergikeren sa i fra. Jeg tar sjelden buss, så jeg vet ikke hva som er vanlig. 

Da tenker jeg hundeeieren var en idiot, og jeg har hund selv som sagt. Den som var der først tar man hensyn til, og jeg har selv stått 30 min i øs pøs regnvær fordi det var en allergiker på bussen.

5 timer siden, Maggie55 skrev:

Jeg hørte på radio i går om blindehunder som ble angrepet av andre hunder på jobb og det er jo straks mye mer alvorlig. Blindehunder mister fokus på sine oppdrag og kunne bli helt satt ut av funksjon videre. En person hadde opplevet dette og fått helt sjokk selv også sikkert. 

Har man så ustabile  hunder burde man ikke ha dem løs eller iallefall oppsøke hundepsykolog for å få dem avvent. Men hundepsykologer koster nok og er vel ikke mange kanskje. Det må jo være bare  livsfarlige mennesker også som vil ha den sorten hunder.

Min hund utagerer på andre hunder etter den selv ble angrepet. Noen hunder blir såpass gira at de ikke skjønner bedre, de andre blir irritert og det blir slosskamp. Ellers er hunden en grei og enkel og hund som elsker mennesker av alle slag. Så at det kun er livsfarlige mennesker som har hunder som angriper er ganske feil.

Vi har trent i ca 5 år på problemet, men hver gang det kommer løse hunder som flyr på (siden min stiller seg opp, knurrer og viser med alle hundetegn at han IKKE vil ha noe med den andre hunden å gjøre) min, og all treninga de siste mnd og kanskje årene om det er alvorlig blir glemt!

Anonymkode: 8b06a...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, påskelilje skrev:

Dere som har hund, har dere noen gang med hunden på bussen? Dersom noen sier at de er redde eller allergiske, er det en selvfølge at dere flytter dere, eller tenker dere at hunden har lov til å være på bussen og blir sittende? Jeg var vitne til en slik episode på bussen og ble overrasket over hundeeiers mangel på forståelse for allergikeren. Men jeg har ikke hund, og vet ikke helt hva som er vanlig å tenke? 

Jeg synes selvfølgelig at hundeeier skal ta hensyn til andre passasjerer. Høres ut som om han dere møtte var usedvanlig lite hyggelig.  Men jeg reagerer også på et økende hysteri knyttet til hunder. Det er langt færre som reelt sett får problemer med allergi av å være i nærheten av en hund, enn de som påberoper seg det. Og det er også en del som dyrker sin hundeangst, fremfor å forsøke å innse at det vanligvis er plass til både mennesker og dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, påskelilje skrev:

Det jeg opplevde var at allergiker var først på bussen og ba hundeeier om å flytte seg da hun satte seg rett overfor ham. Hun nektet temmelig lenge, og allergikeren sa høylydt at han var der først og nektet å flytte seg. Ble ganske ampert. Til slutt flyttet hundeeier seg til dit jeg satt og snakket irritert til sidemannen om den idiotiske allergikeren mens hunden hvilte snuten på mitt kne. Etter noen minutter ble jeg såpass irritert at jeg blandet meg inn og forsvarte allergikeren. Og sa til slutt at hun godt kunne ha spurt om det gikk greit for meg å ha hunden så nærme, og at jeg også er allergisk,  men i mindre grad enn han første...

Jeg ble ganske irritert på denne hundeeieren som tydeligvis ikke tenker tanken på at noen kan være alvorlig allergiske eller redde, og som ikke flyttet seg umiddelbart da allergikeren sa i fra. Jeg tar sjelden buss, så jeg vet ikke hva som er vanlig. 

Jeg er egentlig veldig allergisk mot hund selv, men har noen ganger luftet hund og reist kollektivt med dem, og passer jo på hvis noen skulle være redde. Stort sett er det flest av dem som syns det er hyggelig å møte hund. Nå er det mest små hunder jeg har gått tur med.  Generelt hvis noe plager meg på buss, f,eks folk som bråker, bruker jeg å flytte meg. Så jeg tror man må prøve å være litt fleksibel i slike situasjoner. 

Peanøtter på fly derimot er mer null-toleranse. 

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med hund og er glad i hunder, men syns likevel ikke bikkjer har noe på buss å gjøre. Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett bikkje på buss her i byen, er det vanlig andre steder i landet altså?  

Jeg ville ikke lagd en scene eller vært den som tok til orde for at noen med bikkje skulle flytte seg, men jeg ville altså likevel delt mening med den som sa fra ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kayia skrev:

Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett bikkje på buss her i byen, er det vanlig andre steder i landet altså?  

I Oslo er hunder i hvert fall et helt vanlig innslag i kollektivtransporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund, og vi tar både buss og t-bane iblant, men har aldri gjort det i rushtida. Har aldri opplevd verken allergikere eller at noen uttrykker at de er redde. Passer alltid på at hunden ligger ved føttene mine og ikke oppsøker medpassasjerer. Hjemme går jeg alltid på i midten av bussen, slik at jeg ikke må passere så mange inni bussen, men i hjembyen til kjæresten, er sjåførene helt nazi på at man må gå på foran.

I likhet med andre her, tenker jeg at prinsippet omførstemann-til-mølla må gjelde, at den som kommer på sist må flytte seg. Hunden min er for øvrig en såkalt allergivennlig hund, ellers kunne vi ikke hatt den. Både guttungen og jeg er allergiske mot hunder, men reagerer ikke på vår. Derre hadde jeg ikke gått inn i diskusjon med fremmede om, altså. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kayia skrev:

Jeg har vokst opp med hund og er glad i hunder, men syns likevel ikke bikkjer har noe på buss å gjøre. Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett bikkje på buss her i byen, er det vanlig andre steder i landet altså?  

Jeg ville ikke lagd en scene eller vært den som tok til orde for at noen med bikkje skulle flytte seg, men jeg ville altså likevel delt mening med den som sa fra ;) 

I Oslo ser jeg det ofte, i hjembyen til kjæresten (lurer på om det er der du bor) ikke fullt så ofte, men det hender, og da mest i størrelsesorden veskebikkje eller liten nok til å sitte på fanget. Når jeg tenker over det, ser jeg få mellomstore eller store hunder på buss der, og det er vanlig i Oslo - kanskje riktignok mer på t-banen enn bussen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, mariaflyfly skrev:

I Oslo ser jeg det ofte, i hjembyen til kjæresten (lurer på om det er der du bor) ikke fullt så ofte, men det hender, og da mest i størrelsesorden veskebikkje eller liten nok til å sitte på fanget. Når jeg tenker over det, ser jeg få mellomstore eller store hunder på buss der, og det er vanlig i Oslo - kanskje riktignok mer på t-banen enn bussen. 

Her kan jeg se bikkjer på toget innimellom, men som sagt- kan knapt komme på å sett det på buss. Gjetter det har med avstander og hvorvidt man eier/ bruker bil for komme seg til marka eller sentrum, samt hvilke bussruter man bruker. Selv bor jeg veldig sentrumsnært, 10 min spasertur fra det meste, og busser bare når det regner. Svært mange her bor i max 30-45 min-avstand fra byen/marka, og såpass med luft trenger vel både bikkje og eier ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2019 den 7.54, mariaflyfly skrev:

men i hjembyen til kjæresten, er sjåførene helt nazi på at man må gå på foran.

Ikke om man har busskort og bipper i bakdøra. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...