Gå til innhold

Strengere regler for innleggelse?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Leste på ei gruppe at ei fikk verken frivvilig innleggelse eller tvang, da det var kommet nye regler. Stemmer dette? Syns det hørtes rart ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Leste på ei gruppe at ei fikk verken frivvilig innleggelse eller tvang, da det var kommet nye regler. Stemmer dette? Syns det hørtes rart ut!

Det er noe strengere regler for tvangsinnleggelse. Likevel er den mest trolige grunnen til avslag at en vurderer at poliklinisk behandling er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, kupton skrev:

Det er noe strengere regler for tvangsinnleggelse. Likevel er den mest trolige grunnen til avslag at en vurderer at poliklinisk behandling er tilstrekkelig.

Ok. Rart når personen selv følte seg så dårlig og følte innleggelse var det rette å gjøre, men de hører vel ikke på den det gjelder selv virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært slik både i somatikk og psykiatri at lege i primærhelsetjeneste og lege i spesialisthelsetjeneste er de som vurderer om innleggelse er nødvendig. Verken i somatikk eller psykiatri er det tilstrekkelig at pasienten selv mener innleggelse er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, kupton skrev:

Det har alltid vært slik både i somatikk og psykiatri at lege i primærhelsetjeneste og lege i spesialisthelsetjeneste er de som vurderer om innleggelse er nødvendig. Verken i somatikk eller psykiatri er det tilstrekkelig at pasienten selv mener innleggelse er nødvendig.

Ok. 

Men til noe annet.Vet du om fastlegen kan henvise en transperson til rikshospitalet, eller må det være henvisning fra spesialhelsetjenesten? Virker som de andre som blir henvist blir henvist av psykiatrien, og at de har gått der en stund for vurdering. At de da har blitt vurdert i psykiatrien til å fylle diagnosen transseksuell,her på dps hadde de ikke peiling på sånt. Og fastlegen visste ikke om han kunne henvise, skulle skjekke opp i det men har enda ikke tatt kontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Akkurat nå, kupton skrev:

Nei, dessverre. Jeg sluttet i psykiatrien før denne motebølgen kom (heldigvis).

Ok. Ellers takk...

Tror ikke det er mote jeg da, de føler jo seg som født i feil kropp. Ser på seg selv som jente eller gutt, og vil at andre skal se på dem som det også. Min sønn ser på seg selv som jente nå...selv om han er i en guttekropp fremdeles. Vil gjerne passere som jente, men man kan se at det er en gutt med sminke fremdeles. Blir vel noe annet når hun har tatt hormoner en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bør også tenke på at helsevesenet ikke driver hotell. Innleggelser må jo forbeholdes de som 1) trenger det mest, og 2) vil få utbytte av en innleggelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ellers takk...

Tror ikke det er mote jeg da, de føler jo seg som født i feil kropp. Ser på seg selv som jente eller gutt, og vil at andre skal se på dem som det også. Min sønn ser på seg selv som jente nå...selv om han er i en guttekropp fremdeles. Vil gjerne passere som jente, men man kan se at det er en gutt med sminke fremdeles. Blir vel noe annet når hun har tatt hormoner en stund. 

Jeg tenker man bør prøve terapi først. Dumt hvis man skulle angre etterpå.

Anonymkode: cbd02...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker man bør prøve terapi først. Dumt hvis man skulle angre etterpå.

Anonymkode: cbd02...f51

Jeg og trodde man måtte gå i terapi først så så lenge, men de har jo ikke peiling på sånt her på dps. Hun sier hun ikke kommer til å angre, hun er jente og ikke gutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Noen bør også tenke på at helsevesenet ikke driver hotell. Innleggelser må jo forbeholdes de som 1) trenger det mest, og 2) vil få utbytte av en innleggelse. 

Tror jeg ville foretrukket hotell, da maten er bedre der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
55 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Noen bør også tenke på at helsevesenet ikke driver hotell. Innleggelser må jo forbeholdes de som 1) trenger det mest, og 2) vil få utbytte av en innleggelse. 

Ja men syns synd i de som har behov for det, føler selv de har behov for det og blir avvist. Men det gjelder ikke meg, har fått tilbud om mange innleggelser og takket nei til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, cathlin skrev:

Tror jeg ville foretrukket hotell, da maten er bedre der. 

Njei. Maten har alltid vært utemerket de plassene jeg har vært innlagt. Og sa til en psykolog en gang i redsel "Jeg får vel enerom"?. Da sa han "Ja er ikke dette et hotel da" og lo ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Njei. Maten har alltid vært utemerket de plassene jeg har vært innlagt. Og sa til en psykolog en gang i redsel "Jeg får vel enerom"?. Da sa han "Ja er ikke dette et hotel da" og lo ;) 

Hehe. Et sted jeg var hadde kuttet i matbudsjettet for å spare inn og droppet å tilby frokost to av fem ukedager, samt kuttet youghurt og juice. Det var lunka lettmelk eller vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, cathlin skrev:

Hehe. Et sted jeg var hadde kuttet i matbudsjettet for å spare inn og droppet å tilby frokost to av fem ukedager, samt kuttet youghurt og juice. Det var lunka lettmelk eller vann.

Hæ? Ja det var dårlige greier 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hæ? Ja det var dårlige greier 😮 

Ja. De spiseforstyrra fikk jo selvsagt frokost, da. Vi andre ble spiseforstyrra av å være der😉 neida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, cathlin skrev:

Ja. De spiseforstyrra fikk jo selvsagt frokost, da. Vi andre ble spiseforstyrra av å være der😉 neida. 

Ja det må jeg si, det var litt av en plass 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Noen bør også tenke på at helsevesenet ikke driver hotell. Innleggelser må jo forbeholdes de som 1) trenger det mest, og 2) vil få utbytte av en innleggelse. 

Ganske bittert å se de rike eller de med avtaler og alt i orden  seile forbi etter de samme diagnosekriterier og alderskategori som en selv.De andre må bare tenke seg frem til sin diagnose. Dette er faktum og allerede avdekket i norsk forskningsstatistikk. Og ikke noe nytt av dato.Det henger ikke på greip i den forstand at det stemmer dårlig med eventyrfortellingen om Norge som politikerene fremdeles gjenfortelle i alle åndedrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ellers takk...

Tror ikke det er mote jeg da, de føler jo seg som født i feil kropp. Ser på seg selv som jente eller gutt, og vil at andre skal se på dem som det også. Min sønn ser på seg selv som jente nå...selv om han er i en guttekropp fremdeles. Vil gjerne passere som jente, men man kan se at det er en gutt med sminke fremdeles. Blir vel noe annet når hun har tatt hormoner en stund. 

Jeg har lest mye om fagfeltet som har med transseksualisme å gjøre de siste 5 årene. Slik jeg ser det finnes det tre kategorier: 1) De som føler sterk grad av kjønnsinkongruens, 2) De som har personlighetsproblematikk/psykose, og så kommer den tredje kategorien som Kupton snakker om nemlig dem som lar seg påvirke av strømninger i ungdomsmiljøer. 

Det er trist at enkelte psykiatere/psykologer trekker alle over en kam og ikke klarer å nyansere, men tror alt dreier seg om en motebølge. Det er trist for dem det gjelder, og det er vondt for deres pårørende.

Det finnes mye tilgjengelig stoff som gir et nyansert innblikk i hvordan det er å oppleve kjønnsinkongruens.

Jeg håper du og datteren din får hjelp fra Riksen selv om det innebærer en altfor lang prosess. Lang utredning, mye venting. Jeg vil råde dere (hvis dere ikke allerede er i kontakt med dem) å kontakte HBRS (Harry Benjamin Ressurssenter). Der finnes det en mengde stoff og støtte å hente.

Lykke til!

Anonymkode: 6649a...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ellers takk...

Tror ikke det er mote jeg da, de føler jo seg som født i feil kropp. Ser på seg selv som jente eller gutt, og vil at andre skal se på dem som det også. Min sønn ser på seg selv som jente nå...selv om han er i en guttekropp fremdeles. Vil gjerne passere som jente, men man kan se at det er en gutt med sminke fremdeles. Blir vel noe annet når hun har tatt hormoner en stund. 

Ingenting er mer seksuelt forvirrende enn en shemale med adamseple og grov raspende og ru mannestemme innrammet i et pseudofeminint utseende. Ingen sminke i verden vil ta bort det faktum at "hun" er en "han". 

🤢

Anonymkode: 4b2db...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...