Gå til innhold

Kupton jeg er rådvill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har så mye frustrasjon i meg at jeg er redd for at jeg kan komme til å skade meg selv eller andre alvorlig. Faktisk så er det en måte jeg vurderer å få ut min enorme frustrasjon på og jeg tenker på dette daglig. Akkurat som om det er noe som jeg må oppfylle og jeg er fullstendig likegyldig til absolutt alt, så konsekvensene bryr jeg meg ikke om. Hva kan jeg gjøre før det er for sent?

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anbr42

Hvis du mener at det du beskriver i første setning er nært forestående, at du er impulsiv og på nippet til å miste kontrollen, så oppsøker du lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Anbr42 skrev:

Hvis du mener at det du beskriver i første setning er nært forestående, at du er impulsiv og på nippet til å miste kontrollen, så oppsøker du lege. 

Hva kan legen gjøre? 

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan legen gjøre? 

Anonymkode: de3bc...f93

Legen kan snakke med deg og vurdere om andre tiltak er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan legen gjøre? 

Anonymkode: de3bc...f93

Legen kan hjelpe deg med to viktige ting: Hjelpe deg med å finne årsaken til din frustrasjon, og hjelpe deg med å finne utløp for frustrasjonen på en mer konstruktiv/mindre destruktiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Legen kan hjelpe deg med to viktige ting: Hjelpe deg med å finne årsaken til din frustrasjon, og hjelpe deg med å finne utløp for frustrasjonen på en mer konstruktiv/mindre destruktiv måte.

Jeg er affektflat og bryr meg ikke noe som helst om folk rundt meg, så legen kan prøve  i vei men ingenting går inn nå. Jeg lever bare og alt og alle rundt meg er uvirkelige og irrelevant. Hvorfor gøler jeg det på den måyen? Det er derfor jeg er rådvill og frustrert. Akkurat som jeg er en kald og farlig person.

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er affektflat og bryr meg ikke noe som helst om folk rundt meg

Typisk anhedoni ved depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, kupton skrev:

Typisk anhedoni ved depresjon.

Det stemmer nok bra siden jeg er deprimert, men hva gjør jeg her og nå? Øker jeg antidepressiva selv eller tar benzo? Må jeg selvskade meg for at det skal bli bedre? Det har jeg tydd til mang en gang og det hjelper litt. Sovet har jeg gjort veldig mye, så det er ikke søvnen og jeg spiser men maten smaker ikke noe. Det er som en gjørme jeg må dra meg ut av, men som ikke er mulig på noe som helst vis og det er derfor jeg er så frustrert og har enormt sinne i meg tror jeg.

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken AD og hvor stor dose tar du i dag?

Du snakker med fastlegen din på tirsdag og diskuterer medisinjustering. Wellbutrin bør diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, kupton skrev:

Hvilken AD og hvor stor dose tar du i dag?

Du snakker med fastlegen din på tirsdag og diskuterer medisinjustering. Wellbutrin bør diskuteres.

Jeg har brukt to antidepressiver i kombinasjon med stemningsstabiliserende mot depresjon for en stund tilbake, men da ble jeg manisk og måtte kutte raskt og jeg ble raskt deprimert igjen. Jeg går nå på kun 15 mg Citalopram. Det holder ikke og selv om jeg øker den til det dobbelte, så føles det ikke som om det hjelper noe mer enn med 15 mg. Dilemmaet mitt blir da å finne passe mengde som hverken gjør meg manisk eller deprimert. 

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt to antidepressiver i kombinasjon med stemningsstabiliserende mot depresjon for en stund tilbake, men da ble jeg manisk og måtte kutte raskt og jeg ble raskt deprimert igjen. Jeg går nå på kun 15 mg Citalopram. Det holder ikke og selv om jeg øker den til det dobbelte, så føles det ikke som om det hjelper noe mer enn med 15 mg. Dilemmaet mitt blir da å finne passe mengde som hverken gjør meg manisk eller deprimert. 

Anonymkode: de3bc...f93

Jeg glemte å si at jeg bruker Lamictal fast for bp.

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan legen gjøre? 

Anonymkode: de3bc...f93

Jeg tenkte bare at om det var slik at du var i en akutt krise, så var det lurt å oppsøke lege (legevakt siden det er helgedag) for å få en vurdering av tilstanden din. Og kanskje hadde legen funnet at det hadde vært nødvendig med akutthjelp videre. I hvilken form og på hvilken måte måtte jo legen ha bestemt. 

Men forstår nå at det ikke var akutt.

Endret av Anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Anbr42 skrev:

Jeg tenkte bare at om det var slik at du var i en akutt krise, så var det lurt å oppsøke lege (legevakt siden det er helgedag) for å få en vurdering av tilstanden din. Og kanskje hadde legen funnet at det hadde vært nødvendig med akutthjelp videre. I hvilken form og på hvilken måte måtte jo legen ha bestemt. 

Men forstår nå at det ikke var akutt.

Ser den og jeg trodde selv at det var akutt.

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt to antidepressiver i kombinasjon med stemningsstabiliserende mot depresjon for en stund tilbake, men da ble jeg manisk og måtte kutte raskt og jeg ble raskt deprimert igjen. Jeg går nå på kun 15 mg Citalopram. Det holder ikke og selv om jeg øker den til det dobbelte, så føles det ikke som om det hjelper noe mer enn med 15 mg. Dilemmaet mitt blir da å finne passe mengde som hverken gjør meg manisk eller deprimert. 

Anonymkode: de3bc...f93

Har du noen innspill til dette kupton?

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen innspill til dette kupton?

Anonymkode: de3bc...f93

Ja. Jeg skrev tidligere:  Wellbutrin bør diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Ja. Jeg skrev tidligere:  Wellbutrin bør diskuteres.

Det skal jeg ta videre med behandleren min. Takk for at du tok deg tid til å svare meg, det har faktisk fungert som terapi for meg i dag.

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil jeg i tillegg si følgende (som jeg har sagt ofte her): BP1 kan trenge tett oppfølging. Det er uakseptabelt at du har en depresjon som nå. Det må det gjøres noe med. Samtidig må en overgang til mani stoppes tidlig. Det krever noen tiltak fra deg, noen rundt deg og fra legen/psykiateren din. 1. Du bør medisineres korrekt for din depresjon og samtidig ta en stemningsstabilisator som Lamictal. 2. Du må finne en person rundt deg som treffer deg ofte og som du stoler 100% på. Når denne sier at nå er det fare for mani, må du høre på denne og gjøre det som er avtalt som f.eks å starte umiddelbart med AP og ta kontakt med lege med en gang. Ved mani kan en ikke stole helt på egen vurdering. 3. Du må få en avtale med legen der du har et lager av medisiner hjemme for en ukes forbruk som du kan sette inn umiddelbart om mani er i emning. Avtalen må også inneholde at du blir tatt inn meget raskt til vurdering når/om det er nødvendig.

Et slikt opplegg er prøvd mange ganger, og det fungerer om alle gjør det som er avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, kupton skrev:

Så vil jeg i tillegg si følgende (som jeg har sagt ofte her): BP1 kan trenge tett oppfølging. Det er uakseptabelt at du har en depresjon som nå. Det må det gjøres noe med. Samtidig må en overgang til mani stoppes tidlig. Det krever noen tiltak fra deg, noen rundt deg og fra legen/psykiateren din. 1. Du bør medisineres korrekt for din depresjon og samtidig ta en stemningsstabilisator som Lamictal. 2. Du må finne en person rundt deg som treffer deg ofte og som du stoler 100% på. Når denne sier at nå er det fare for mani, må du høre på denne og gjøre det som er avtalt som f.eks å starte umiddelbart med AP og ta kontakt med lege med en gang. Ved mani kan en ikke stole helt på egen vurdering. 3. Du må få en avtale med legen der du har et lager av medisiner hjemme for en ukes forbruk som du kan sette inn umiddelbart om mani er i emning. Avtalen må også inneholde at du blir tatt inn meget raskt til vurdering når/om det er nødvendig.

Et slikt opplegg er prøvd mange ganger, og det fungerer om alle gjør det som er avtalt.

Tusen takk kupton for at du tar deg tid til å skrive dette til meg. Det gir forutsigbarhet i min vanskelige situasjon og jeg håper at jeg greier å følge det til punkt og prikk. Jeg har forholdsvis nylig fått diagnosen bp2, men jeg tror at behandler er noe usikker ift bp2 eller bp1. Når jeg hadde opptur nå mente hn at jeg nesten var manisk mens en annen behandler mente at jeg hadde bittelitt kontroll og at jeg var hypomanisk. Har man absolutt ingen kontroll ved mani eller kan man være manisk og fortsatt f.eks finne veien hjem etc?  Jeg har bare så vanskelig for å ta antipsykotika når jeg endelig har det så bra, rett og slett umulig og da må noen faktisk tvinge meg hvis jeg skal greie å få de i meg. Det er en veldig frustrerende og vanskelig tilværelse og jeg håper virkelig at det du nevner er det som skal til og at jeg greier å følge det opp.

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man absolutt ingen kontroll ved mani eller kan man være manisk og fortsatt f.eks finne veien hjem etc?

En kan ha betydelig kontroll over det en ønsker å ha kontroll over også i mani. Å finne veien hjem er intet problem. Folk bestiller flyreiser, kommer seg i vei, skifter fly flere ganger og havner på riktig sted selv i betydelig mani. Jeg tror dette var mani og at du dermed har BP1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, kupton skrev:

En kan ha betydelig kontroll over det en ønsker å ha kontroll over også i mani. Å finne veien hjem er intet problem. Folk bestiller flyreiser, kommer seg i vei, skifter fly flere ganger og havner på riktig sted selv i betydelig mani. Jeg tror dette var mani og at du dermed har BP1.

Da må det nesten være det jeg har ja. Kan jeg be om ny vurdering hos behandler eller er dette noe behandleren gjør på eget initiativ?  Beklager at jeg opptar så mye her, men dette betyr så innmari mye for meg!

Anonymkode: de3bc...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...