Gå til innhold

Interessant historie om negative virkninger av behandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes denne historien er leseverdig: https://www.newyorker.com/magazine/2019/04/08/the-challenge-of-going-off-psychiatric-drugs?fbclid=IwAR1UO3_f72A40KZP7idrdw0VVg0pToySM-nArtUXifmUSMQ0GOPFGlmsph8

Det interessante slik jeg ser det, er hvordan hovedpersonen forsøker å forstå seg gjennom diagnostiske kategorier. 

Anonymkode: 09013...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

motorPrøysen

Jeg er enig i at det er en interessant personlig historie, og det kan godt hende denne kvinnen ble feildiagnostisert. Og hvis framstillingen er riktig ble hun høyst sannsynlig overmedisinert.

Men jeg syns artikkelen som helhet spriker og forsøker å føre sammen ting som ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre. Det skrives om "psychiatric drugs" på en veldig generell måte, når store deler av teksten handler om seponeringsproblemer relatert til SSRI spesifikt. 

Artikkelen hopper også helt bukk over store pasientgrupper der sykdommen har en overveiende biologisk årsak og der medikamentell behandling er klart effektivt og fører til høyere livskvalitet (bipolar I og litium, f.eks.).

Alt i alt syns jeg artikkelen er tendensiøs og gir et for ubalansert bilde av skade/nytte ved bruk av psykofarmaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Jeg greier ikke slutte med antipsykotika. Får kaos i hjernen og må legge meg nedpå. Sobril hjelper, men får neppe det skrevet ut for å slutte med AP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du slutte med ap da?

Anonymkode: c2fc9...cb8

Er redd for vektøkning og tardive dyskinesier. I tillegg fremstår jeg som sløv og prater med latens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes denne historien er leseverdig: https://www.newyorker.com/magazine/2019/04/08/the-challenge-of-going-off-psychiatric-drugs?fbclid=IwAR1UO3_f72A40KZP7idrdw0VVg0pToySM-nArtUXifmUSMQ0GOPFGlmsph8

Det interessante slik jeg ser det, er hvordan hovedpersonen forsøker å forstå seg gjennom diagnostiske kategorier. 

Anonymkode: 09013...bf6

Jeg synes deler av denne artikkelen er interessant, mens andre deler oppfatter jeg som unyanserte. Det interessante er forfatterens beskrivelse av hvordan hennes oppmerksomhet retter seg mot å overvåke symptomer, og hvilken betydning diagnoser og møter med behandlere får for hennes selvforståelse. Behandling kan både gi muligheter til et bedre liv _og_ hindre utvikling i retning av et godt voksenliv. 

Det jeg oppfatter som unyansert er hva som skrives om medikamenter. Overskriften retter oppmerksomheten mot seponeringsvansker, men jeg oppfatter ikke at artikkelen primært handler om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...