Gå til innhold

Hvor mange år uten omgang med andre før mister kontakt med virkeligheten, kanskje blir "gal?"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du knapt har kontakt med den nermeste familie og
ellers bare sier "hei" til naboen og sier "ja" til kassebetjeninge i butikken når de
spør om du skal ha pose, men ellers ikke har kontakt med


noen andre og lever helt alene uten venner, og jobb,
og det har vært slik i 18-20 år, kan man bli gal av det? jEG merker jeg blir
mer og mer sær og rar, bortreist og fremmed for verden, og mister nesten kontakten med
virkeligheten, hvis en kan si det slik. Er det farlig?

Anonymkode: 62eae...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du knapt har kontakt med den nermeste familie og
ellers bare sier "hei" til naboen og sier "ja" til kassebetjeninge i butikken når de
spør om du skal ha pose, men ellers ikke har kontakt med


noen andre og lever helt alene uten venner, og jobb,
og det har vært slik i 18-20 år, kan man bli gal av det? jEG merker jeg blir
mer og mer sær og rar, bortreist og fremmed for verden, og mister nesten kontakten med
virkeligheten, hvis en kan si det slik. Er det farlig?

Anonymkode: 62eae...de3

Høres ikke bra ut. Kanskje best å ta en tur til legen.

Anonymkode: ea9d4...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vel hatt det sånn i 5år at den eneste så å si jeg har kontakt med er kassadama og familien en gang i ny og ned (har ingen egen familoe selfølgelig..) blir gal..

Anonymkode: 71fc8...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det slik i flere tiår. Foretrekker mitt eget selskap fremfor andres, så det går greit. Blir ikke gal av den grunn. Av andre grunner derimot hehe... Tror kanskje en må være litt gal for å takle isolasjon bra.

Anonymkode: c7a55...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.4.2019 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt det slik i flere tiår. Foretrekker mitt eget selskap fremfor andres, så det går greit. Blir ikke gal av den grunn. Av andre grunner derimot hehe... Tror kanskje en må være litt gal for å takle isolasjon bra.

Anonymkode: c7a55...521

Så du har ingen venner eller andre bekjente dunhar kontakt meg, altså?

Anonymkode: 71fc8...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du er inne på veldig viktige ting der. Men jeg tror mange som tilsynelatende lever  som del i etablerte familiære strukturer kan være vel så utsatt for å ta skade. Alt er ikke lett. Men jeg uttaler meg bare fra egen erfaring. Jeg prøver å gripe tak i hver dag som den kommer og har en kalender som jeg følger med i eller en slik kalenderdagbok. Jeg prøver å leve så " normalt" som mulig forhold til arbeid, søvn og hvile. Men føler sterkt jeg har ting i bagasjen jeg gjerne skulle samtaler med en psykolog eller psykiater med. Ubearbeidede ting som ikke er ler lett å sortere ut på egen hånd av og til. Alt er ikke lett men ingen kan helgardere seg mot alt. Heller ikke ensomhet. Men enkelte bruker ordet ensomhet i  de raeste sammenheng synes jeg.  Jeg er heldig å kan være litt ute i en hage. Når bevegelsesradius på grunn av helse ikke er for stor betyr sånt enormt. Frisk luft betyr mye for god nattesøvn er min erfaring. Så i avisa at et sykehjem hadde fått en elsykkel med kariol i gave for å kunne ta beboere på tur. De søkte etter folk som kunne bytte på oppgaven med å styre sykkelen. Fint tiltak synes jeg og godt initiativ. Så det er mange muligheter rundtomkring men man man må være i stand til å ta dem. Mottar man stønad fra NAV må man prøve å komme tilbake i lønnsarbeid så raskt som mulig. Det er jobb nummer en. De anbefalte å drive med jobbsøking og infosking og arbeidsrettede gjøremål innenfor " vanlig arbeidstid" daglig og på den måte følge pulserende samfunnsliv. Litt hjelper jo å høre litt radio og debatter og da jeg var en tur på biblioteket fikk jeg inntrykk av at der var det faste leserskarer av aviser og annet og at dette er mye en møteplass med mye info om aktuelle bruksmuligheter og foredragsserie i distriktet man selv bør. Men når helsa innhenter en er det ikke så lett. Alle har det ikke som politikere og kjendiser og megarike virker å ha det. Vi har alle så nok med oss selv i dag og deler snart ikke samme syn på noe verken blant mennesker eller dyr. Sånn er det bare blitt har jeg inntrykk av. Vi har så forskjellige interesser ofte.

Men å ta det opp med legen er en fornuftig tanke synes jeg og god idé.Det vil jeg også prøve.

Anonymkode: 9c0bf...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
54 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er en grunn til at isolasjon blir regnet som tortur. 

Nei ABB ble vurdert til å få human behandling etter menneskerettigheter og ikke utsatt for tortur.

Det værste med isolasjon (som går under tortur) er om du ikke får sanseinntrykk sitte alene i et mørkt rom 24 timer i døgnet uten TV eller noe, da blir du ødelagt i hodet etter relativt kort tid.

Sålenge du har noe å drive med er ikke isolasjon tortur

Men, de fleste er sosiale vesener og blir deprimerte om de ikke har menneskekontakt, unntakene er mer schizoide folk som kan takle slikt ok

Anonymkode: 9bd42...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...