Gå til innhold

Trenger søvn for ikke trigge depresjon(/hypomani)


Villanda

Anbefalte innlegg

Sovet 1-2 timer mindere enn vanlig siste fire netter. Gjennomsnitt 4,5-5 t. Bør helst bikke 6 timer. 

Jeg vet hvorfor. Årsaken kommer til å vare til neste mandag. Den er viktig for meg å gjennomføre. Jeg er ikke deprimert eller hypoman, men frykter jo depresjon trigga av søvnmangel.

Av remedier har jeg Tolvon, Imovane, og 2 Sobril à 10 mg (resten må jeg ha til spesielle situasjoner, vegrer meg for å spørre etter mer pga det med Lamictal og at det er b-preparat, selv om en pakke på 25 tbl har vart to år).  Tolvon+7,5 mg. Imovane har ikke hjulpet denne gangen.  Jeg sovner, men våkner for tidlig.

Tips (bortsett fra Seroquel, kanskje jeg er kommet dit at jeg kunne tatt i perioder, men jeg spør ikke om flere typer medisin før dette med Lamictal er på plass)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Kan det være at du våkner av lys tidlig om morgenen nå som sola er oppe tidligere? Har du mørke nok persienner? Evt. bruke nattmaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Kan det være at du våkner av lys tidlig om morgenen nå som sola er oppe tidligere? Har du mørke nok persienner? Evt. bruke nattmaske.

Nei, soverommet er mørkt og jeg vet hvorfor jeg ikke sovner igjen når jeg våkner for tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Søvn er jo kjempeviktig for oss med bp, så jeg synes det er helt betimelig å ta tak i det om man vet at det lett er en trigger. Hva har du erfaring med at har funket før? Jeg har selv vært oppe på 30-40mg Tolvon når jeg har tatt den for å få sove. Å ta litt Sobril i en uke kan jeg heller ikke se at skulle være problematisk - særlig med et så lavt forbruk på generell basis. Men doser kan jeg ikke foreslå. Det er individuelt hvor mye man trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, søvn er viktig. Kanskje jeg burde droppe det jeg tror er årsaken, men er for sta, og det varer bare en uke til.

Før har 60 mg Tolvon og 7,5 mg. Imovane sammen fungert bra for å sove natten gjenmom. (ja, for meg har det pleid å virke for søvn i den dosen Tolvon, selv om søvneffekt ikke skal være lineær med dose, og tillegg av Imovane 7,5 mg har økt effekten, selv om det primært skal virke på innsovning. 

Uff.., finner ikke roen. Burde det nå. En halv Imovane hadde hjulpet, men så er jeg redd for å bli avhengig og for å gå tom før fastlegen vil skrive ut mer eller før jeg vil spørre etter mer. Har laga meg en regel om at en pakke må vare minst 3-4 måneder. Grubler. Tenker "bare" denne uka, men er det ikke det man tenker når man misbruker, bare....., så skal jeg slutte.. Men jeg kan fint kutte ut om det ikke er krav til å fungere i hverdagen. Når jeg er sykemeldt, bruker jeg mye mindre

Tenkte i dag tidlig at jeg bare MÅTTE gjøre noe for å få sovet ut. Nå er jeg ikke så trøtt (det burde jeg vært), har konsentrert meg rimelig bra, og tar det ikke veldig alvorlig. Men burde nok det. Vil jo ikke havne i grøfta igjen. Får se hvordan det går i natt. Kanskje sette inn støtet i morgen kveld om det blir lite søvn i natt også.

Blabla

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...